2025 m. gegužės 19 d., pirmadienis

Eurovizija 2025: komentarai, reakcijos, mintys, įspūdžiai, patikusios ir nepatikusios dainos, atlikėjai

 

Sveiki,

Tai jau tikriausiai paskutinis „eurovizinis įrašas“ šiemet, nes nemanau, kad dar bus proga apie ją rašyti, tad noriu kaip ir kasmet susidėlioti akcentus ir įspūdžius dėl savęs. Neapleidžia manęs jausmas, kad su metais man „Eurovizija“ pamažu tampa daug triukšmo dėl nieko, tiesiog toks dalykas, kuris iš esmės net nėra labai svarbus palyginus su tuo, kas dedasi pasaulyje. Dar geriau – Eurovizija yra perprantama ir nuspėjama, kaip kad ir šių metų laimėtojas austras JJ su daina „Wasted Love“, apie kurią plačiau rašiau atskirame įraše. Beje, daina man patiko, tiksliau – bendra nuotaika ir pasirodymas, nors tenka pripažinti, kad vyrai su moteriškais balsais manęs niekada nežavėjo ir iki šiol niekas nesikeičia, tačiau JJ bendram pasirodymui, sakyčiau, tiko.

Visgi Eurovizija buvo, yra ir tikriausiai neišvengiamai bus politinis konkursas, kad ir ką besakytume užsimerkę apie muziką ir kitus dalykus. Ar gali būti kitaip, kai konkurso pamatas tebėra tarptautinis konkurencingumas, ką? Didžioji dalis šių metų vadinamųjų Eurovizijos skandalų būtent susieta su... politiniais pareiškimais. Dabar puikiai prisimenu Šveicarijos Nemo pernykštę pergalę, kai Eurovizija tapo tiesiog queer, LGBTQ, gėjų ir lesbiečių, binarių asmenų protestų aikštele. Taip, jie buvo labai matomi ir jie, kaip sako mūsų homofobai, visur lenda. Bet lenda tikriausiai ne iš gero gyvenimo? Visgi šių metų konkurso rangovai pagaliau pabandė užnerti apynasrį: draudžiamos LGBTQ ar kitų judėjimų vėliavos tarp dalyvių, negalima „tabaluoti“ kitos šalies valstybine palaikymo atributika prieš kameras, kad nesuklaidintų žiūrovų, vien tik savo šalies ir taškas. Bandoma kiek įmanoma atseikėti Vakarų demokratines šalis nuo Rusijos įtakos, kuri iš konkurso jau kuris laikas, kaip žinia, pašalinta. Aišku, didžiausias rengėjų galvos skausmas – Izraelis, kuris antrąkart iš eilės atsiunčia skaudžiai gražią baladę, pačią atlikėją „išlindusią iš po lavonų krūvos“ tarsi bandant kaip nors nepolitizuoti vidinių dalykų, bet vis tiek, kaip matome, nepavyksta, „istorijos pačios pasakojasi“. Teko matyti vaizdelį, kaip apsaugininkai laiko veikėją, kol Izraelio atstovė dainuoja. Pastarasis norėjo išbėgti ir viską sugadinti...


Kitą vertus, Eurovizija ir yra dvigubi standartai. Kodėl Izraelis dalyvauja, o Rusija nebe? Kodėl Ukraina gali pasakoti apie savo šalyje esančius dalykus, o kiti staiga nebe, nes jau politika? Štai Ispanijoje prieš šį konkursą buvo parodytas 16 sekundžių užrašas apie skelbiančią taiką, daugelis suprato kaip nukreipimą ne bendram kontekstui, o kritikuoti Izraelį, ir Ispanijai jau grasinama sankcijomis ir kelerių metų diskvalifikavimu, nors pati yra viena didžiausių šio konkurso mentorių dar nuo jos įkūrimo. Tai tarsi darbuotojai atleistų savo viršininką.

Aišku, tie skandaliukai labai išpūsti ir sureikšminti, tačiau jie nemažai pasako apie mus ir mūsų tarptautinius santykius. Štai Izraelio buvęs Lietuvoje ambasadorius Yossi Avni-Levy (kurio romaną „Meilės prekeiviai“ turime išsivertę, kuris pats gyvena su partneriu ir turi vaikų) mus išvadino bailiais (šiaip reiktų susirasti visą tą įrašą, nes ten epitetų Lietuvai, kuri neskyrė Izraeliui balų, yra ir dar baisesnių). Eurovizija absoliučiai politika, tą rodo ir eks ambasadoriaus pasisakymai, jog milijonams patikusi daina turi patikti ir lietuviams, o jeigu nepatinka – tai bailiai. Kodėl būtent šis epitetas? Aišku, kad visa tai siejasi su klausimu dėl Palestinos. Kitą vertus, patys lietuviai tradiciškai apdovanojo Latviją aukščiausiais balais ir dar su tokiu pasididžiavimu, tarsi viskas metai iš metų yra normalu, o kai kitos šalys viena kitą „įvertina“, tada iš komentatoriaus Zelnio galima išgirsti pašaipėlių apie politiką. Mes nenorime dvigubų standartų, tačiau patys labai didžiuojamės „teisingu“ balsavimu.

Visgi tai tik paviršius ir jis man kelia juoką. Visais laikais taip juk ir buvo.

Nors šiemet konkursą laimėjo Austrija, visgi jau kuris laikas šiame konkurse dominuoja skandinavai. Praktiškai visi buvo finale. Niekas nekalba apie politizavimą, nors gerai pamenu, kad Balkanai prieš 15 metų brovėsi į finalus būtent vieni už kitus balsuodami ir mums tatai tas nepatiko. Skandinavai patinka, nes jie... Kaip čia pasakius, turtingesni, ten jų bankuose mūsų pinigai guli.

Visgi, nors pradeda Eurovizija sankcijas, cenzūrą ir kitus dalykus (kiek daug pabėgo iš šio konkurso: Rumunija, Moldova, Bulgarija, Šiaurės Makedonija, Bosnija ir Hercegovina, Vengrija, Slovakija, Baltarusija...) Eurovizija traukiasi, didžioji dalis iš ne Vakarų pasitraukia dėl vidinės politikos ir įsigalėjusio euroskepticizmo – vėl politika.

Žiūrint į konkursą, esu šiek tiek nustebintas, kad tiek girta ispanė su savo divos pasirodymu liko beveik gale ir neįvertinta, nors daina man nepatiko, tačiau koks pasirodymas! Patiko vokiečių klubinis pasirodymas – tą dainą jau irgi esu pristatęs čia. Didžiausia visgi nuostaba man kėlė arogantiškojo esto sėkmė, kuris atsidūrė trečioje vietoje ,vienu balu praleisdamas Izraelį. Man jo daina nepatiko, bet juokaujant galima niūniuoti ir lengvai daryti parodijas, pvz., mokyklos renginiams. Bet Europa visada už kokias nors humoristines abejotinas dainas balsavo ir balsuos, tik estui pritrūko pašaipoje kokios nors, sakyčiau, prasmės. Iš šio žanro, sakyčiau, patiko tik Švedijos atstovų pasirodymas apie pirtį, kurios galima klausyti. Patiko hipnotizuojanti albanė. Daug kas sirgo už latvių pasirodymą, tačiau nepasakyčiau, kad spėjau šį kūrinį pamėgti, matyt, dar reiktų laiko, nes pats pasirodymas gražus.



Nesugraudino prancūzė su krentančiais grūdais, Didžioji Britanija matomai galėjo įdomesnį kūrinį parinkti. Žinau, kad Deividas Zvonkus daug kalbėjo apie fetišistinį suomės Erikos pasirodymą, kuris priminė „Onlyfans“ atlikėjos išėjimą į sceną. Vulgaru, bet daina, sakyčiau, efektinga, jeigu suprantate, ką noriu pasakyti. Pasigedau įdomių ir stiprių Balkanų šalių pasirodymų (patiko nepraėjęs slovėnas). Atlikėjus lyg ir siunčia gerus, bet kūriniai dažniausiai bedvasiai, todėl jų finale beveik ir nėra. Absoliučiai nepatiko folijoje skendintys Islandijos strakalai, perspaustos danės baladė mėlyname triko, Maltos banalybės... Stebino lenkė. Tiksliau jos puiki išvaizda – jai 53???! Pati daina kontraversiška, patiko tik priedainis, o efektingas pasirodymas buvo tiesiog per daug efektingas – visko per daug: drakonai, lynas, pakilimai, laukinis šokis, daug šviesų, judesio, dinamikos, nors gal pačiai dainai to ir nereikėjo, tačiau suveikė – Lenkija užėmė 14 vietą. Eklektiškas norvego jaunučio pasirodymas: žada vikingų Valhalos istoriją, o priedainis su Lotynų Amerikos ritmais, todėl atrodo šiek tiek juokingai tose per plačiose kelnėse. Nesitikėjau, kad Nyderlandai su klasikiniu uždainiu la-la-la-la taip aukštai išplėš, nors daina, kai žiūri į tokius baltus atlikėjo dantis ir perlų vėrinį ant bordo kostiumėlio, staiga įgauna minkšto žavesio.

Pastebėjote, kad praeina mikro šalys? Malta, Liuksemburgas, San Marinas – seniai nebuvo toks nykštukinių šalių paradas, tad gal ir Monakas su Lichtenšteinu galėtų prisijungti? Ak, tiesa, Ukraina, kuri visada patenka į finalą ir užima aukštas pozicijas. Atmetus visą politiką ir beprotybę dėl jos Lietuvoje, manding, daina įdomi, tačiau nepatiko pats pasirodymas. Visą laiką žiūrėdamas į vokalistą ir mačiau jaunesnę Dalią Grybauskaitę! Na tikrai! Tai nebus tas kūrinys, kurį norėčiau klausytis. Visų likusių ir neapžvelgsiu, nors irgi po sakinį turiu ką pasakyti, bet tiesiog žinau, kad didžioji dalis dainų ir pasirodymų tiesiog pasimirš ir galbūt jie patiko labiau kitiems klausytojams.

Jūsų Maištinga Siela

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą