Sveiki,
Socialinė reklama iš
feministinio „Literatūra ir mena“ numerio.
Julija
Beniuševičiūtė-Žymantienė, geriau žinoma slapyvardžiu Žemaitė
(1845–1921), yra viena iškiliausių lietuvių literatūros klasikių, kurios kūryba
ir visuomeninė veikla glaudžiai susijusi su feminizmo idėjomis Lietuvoje. Nors
pats terminas „feminizmas“ XIX amžiaus pabaigoje dar nebuvo plačiai vartojamas
Lietuvoje, Žemaitės darbai ir pozicija atspindi esminius to meto moterų teisių
ir socialinės emancipacijos siekius. Ji ne tik atvirai kritikavo
patriarchalinės visuomenės nustatytas normas, bet ir giliai analizavo moterų
padėtį, tapdama savotiška to meto lietuvių moterų judėjimo avangardiste.
Žemaitė ir moterų
padėties vaizdavimas kūryboje
Žemaitės kūrybos esmė –
autentiškas ir negailestingas kaimo moters gyvenimo vaizdavimas. Jos
apsakymuose ir apysakose, tokiose kaip „Marti“, „Petras Kurmelis“ ar „Topylis“,
atskleidžiama sunki moterų dalia, nulemta ne tik sunkaus fizinio darbo, bet ir
teisės netekties bei socialinės nelygybės. Moterys jos kūryboje dažnai yra
atsidūrusios bejėgėje padėtyje, priklausomos nuo vyrų valios – tėvų, brolių ar
vyrų. Jos negali laisvai rinktis savo gyvenimo kelio, ypač santuokos, kuri
dažnai tampa ne meilės, o ekonominio išgyvenimo ar turto konsolidavimo įrankiu.
Žemaitė drąsiai aprašė šaltus, bejausmius santykius tarp sutuoktinių, motinų ir
vaikų ryšius, kuriuos iškreipia skurdas, prietarai ir smurtas. Šis tikroviškas
moters priespaudos atspindys jos kūrybą daro itin reikšminga feministinės
kritikos požiūriu, nes ji atvėrė akis į tai, kas dažnai buvo nutylima ar
laikoma savaime suprantamu.
Žemaitės feminizmo
apraiškos ir indėlis
Žemaitės feminizmas nėra
susijęs su abstraktžiomis teorinėmis deklaracijomis, bet yra įsišaknijęs
giluminėje socialinėje kritikoje ir empatijoje į kaimo moters likimą. Jos
kūryba ne tik fiksavo esamą padėtį, bet ir skatino apmąstyti, kaip moterys
galėtų išsivaduoti iš priespaudos. Žemaitė pati aktyviai dalyvavo moterų
judėjime, buvo Pirmojo Lietuvos moterų suvažiavimo organizacinio komiteto narė
1907 metais, kur buvo atvirai kalbama apie moterų teisių sulyginimą su vyrų
teisėmis, ypač švietimo srityje. Jos viešas kalbėjimas ir publicistiniai
straipsniai, kritikuojantys „tėvo valią, vyro kumštį ir kunigo šventą žodį“,
rodo jos ryžtą kovoti už moterų teises. Žemaitė savo asmeniniu pavyzdžiu ir
kūryba įrodė, kad moterys gali būti stiprios, atsparios ir turėti savo balsą,
net ir sunkiomis patriarchalinės visuomenės sąlygomis. Jos rašytinis palikimas
įkūnija emancipacinę mintį, aktualią ne tik to meto Lietuvai, bet ir šiandien,
kalbant apie lyčių lygybę ir teisingumą. Žemaitė parodė, kad moters tapatybė
gali būti apibrėžta ne tik kaip „kitoniškumas“ vyro atžvilgiu, bet ir kaip
visapusiška, savarankiška asmenybė.
Žemaitės indėlis į
lietuviškąjį feminizmą yra nepaprastai svarbus, nes ji pirmoji lietuvių
literatūroje taip išsamiai ir skausmingai atskleidė moters patirtį, taip
darydama pamatą tolesnėms diskusijoms apie lyčių lygybę ir moterų teises
Lietuvoje.
Maištinga Siela
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą