Sveiki, knygų skaitytojai,
Alma
litteros šiųmečių knygų lentynoje netikėtai sužibo kitoks
viršelis. Baltas, konservatyvus, bet kartu labai iškalbingas, - žodžiu, toks,
kokį paskutiniu metu retai arba niekada nesutiksi, nes viskas mirgu margu šios leidyklos asortimente.
Tai rašytojo ir žurnalisto Timur Vermes romanas Jis ir vėl čia (vokišk. Er ist wieder da), kuris sukėlė nemažų
diskusijų Europos literatūros padangėje ir staiga tapo itin populiarus.
Šiemet Alma littera pristatė šią knygą lietuvių
kalba ir visai nesitikėdamas, kad tokia knyga atsidurs mano knygų lentynoje,
visgi surizikavau perskaityti kažką kitokio. Jis ir vėl čia romanas tiesiog prašosi apibrėžiamas. Aidas
Puklevičius romaną jau spėjo priskirti „alternatyviosios istorijos“ romanui,
kitaip sakant, kad tai romanas, kuris žaidžia su istoriniais faktais taip, kaip
norisi pačiam autoriui. Aš pats šią knygą pavadinčiau globaline siaubo satyra,
gal kiek prieštaraujantys vienas kitam terminai, tačiau kaip kitaip galima apibrėžti
Hitlerio asmenybę, jeigu ne blogio genijaus statusu, kėlusiam visai Europai
nenusakomą siaubą. T. Vermes nutarė atgaivinti Hitlerio legendą iš pamatų ir jį
perkelti į mūsų dienas, tad blogio genijus tampa ir savotišku Robinzonu Kruzu,
kuriam iš naujo reikia „įjungti“ prigimtinius išgyvenimo svetimoje erdvėje žmogiškuosius
parametrus. O kam gali tai geriau pavykti, jeigu ne blogio genijui?
Manau, kad Timur Vermes
ne be reikalo pasirinko Hitlerį, kuris, praėjus daugiau nei 60 metų po jo
žūties bunkeryje, ir atgaivino jį literatūroje. Apskritai kažkas jau bando kalbėti
apie Hitlerį kaip ikoną, tačiau mane gąsdina tokie terminai, nes ikona, mano
supratimu, yra sektinis pavyzdys visai žmonijai, tačiau Hitleris... O kas sako,
kad Hitleris neturėjo tokių pasekėjų? Turėjo. Turi ir dabar. Jau keli
dešimtmečiai, kai Europoje sustiprėję nacionalistai, kurie seka Hitlerio ir
nacių idėjomis, todėl neretai jie susilaukia neonacionalistų statuso, o kai
kurie ne tik to nesikrato, bet atvirai didžiuojasi. Apskritai pertekliaus
Europoje, kur taika ir demokratija tapo tokia liberali, manau, yra itin palanki
terpė kurtis fašistinėms ir nacistinėms idėjoms – tą mes ir matome romane bei
gyvenime. Toli eiti, siekiant valdžios ir „tiesos“ nereikia, nes laisvė pati
atkelia vartus plisti šioms ideologijoms. Tai matydamas, Timur Vermes gana lengva
plunksna ir paprastai bando signalizuoti ir perspėti, kad tokių kaip Hitleris
šiandien gali vaikščioti ne vienas ir ne du, ir tik laiko klausimas, kada
žmonėms nusibos lygybė ir vėl panorės būti aukščiau kitų.
Rašytojas Timur Vermes.
Romanas parašytas
išradingai ir išmoningai. Čia nėra svarbus sodrus leksikonas ar meninių figūrų
gama, autorius renkasi paprastą kalbą, bent jau tokią pateikia mums vertėjas
Teodoras Četrauskas, todėl knygą skaityti nepaprastai lengva, lyg jis būtų
„žurnalistinis romanas“. Tai buvo tik pirminis lengvumo įspūdis, nes po lengva
ir savaime suprantama kalba ėmė vertis gilios potekstės, kurios ėmė provokuoti.
Visgi tai paradoksų satyra, taikli, išmoninga. Hitleris, perkeltas į mūsų
laikus, nejučia tampa komiku, kvaileliu, linksmintuoju, bet argi ne toks buvo
pagrindinis veikėjas F. Dostojevskio romane „Idiotas“? Išorinis kvailumas tampa
tik kaukė veiklioms smegenims, todėl skaitytojas gali kartu veikti su istoriniu
„herojumi“ ir kitaip pasižiūrėti į nūdienos pasaulį.
Kūrinys parašytas
pirmuoju asmeniu, todėl knygoje svarbi Adolfo Hitlerio mąstymo maniera, kuri iš
visų pusių paramstyta žinomais faktais apie šią asmenybę: prosenelis žydas,
aistra architektūrai, oratoriaus sugebėjimai, neįstojimas į menų mokyklą,
nuoskauda ir t. t. Šiais faktais autorius konstruoja Hitlerio mąstymo tipą ir
pasaulėžiūrą, bet kartu paverčia Hitlerį Robinzonu, kuris turi prisitaikyti
šiuolaikiniame pasaulyje. Viskas jam sekasi puikiai. Net prunkštelėjau, kaip gotė sekretorė Hitleriui kūrė
elektroninio pašto adreso pavadinimą. Tai buvo kone juokingiausia knygos dalis,
bet šalia, aišku, sekė tas nujaučiamas Hitlerio idėjų ir populiarumo augimas.
Blogio genijaus protas yra pajėgus išgyventi bet kokiais laikais, prisitaikyti
ir laimėti.
Timur Vermes
nepamiršta, kad mūsų pasaulis gerokai skiriasi nuo tų laikų, kokiais gyveno
Hitleris, tačiau paradoksų dėka, jis sukonstruoja juokingas situacijas, kurios
virsta epochų nesusikalbėjimais, neretai vienas apie batus, o kitas apie ratus,
bet veikėjai vis tiek jaučiasi susikalbėję. Blogio genijus lengvai atranda
pačius pažeidžiamiausius šios epochos žmonijos civilizacijos taškus ir jais
pasinaudoja, ateidamas naujai kadencijai po 60 metų į valdžią – jis smūgiuoja į
žiniasklaidos saulės rezginį, pasinaudoja „YouTube“ bei televizija, savo dikcija
ir oratoriniais sugebėjimais. Rodos, reikia tiek nedaug. Žmonės dievina
žvaigždes. Dievina išsišokėlius ir Hitleris tuo pasinaudoja net deramai
neištyrinėjęs naujojo pasaulio galimybių. Vokietija jį regi kaip komiką su
idėjomis, tvirtomis vertybėmis, todėl greitai jį iškėlė į valdžios forumus. Bet
argi mes patys 2008 metais neišrinkome komikų ir TV laidų vedėjų į Seimą?
Kiek man žinoma, yra
ketinimų šią knygą ekranizuoti. Tikriausiai turėtų išeiti neprastas filmas, nes
medžiaga gana originali ir patraukli režisieriams. Man šiek tiek pritrūko
knygos pradžios. Kaip tas Hitleris prisikėlė? Kaip autorius be jokios inercijos
ėmė ir pradėjo pasakoti šią satyrą, tarsi be atskaitos taško? Kur Hitleris buvo
tuos daugybę metų? Šie klausimai nuolat vedė per visą romaną, bet kuo toliau
skaičiau, kuo labiau mėgavausi paradoksais, tuo labiau supratau, kad atsakymo į
šiuos klausimus nesurasiu. Galų gale jie visai nesvarbūs, nes knygoje svarbi ne
fantastika, o tylus perspėjimas, kad nutilus juokui, gali imti riedėti
graudžios ašaros.
Jūsų Maištinga Siela
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą