2023 m. lapkričio 28 d., antradienis

Dailė: Piteris Breigelis Vyresnysis (Pieter Bruegel the Elder) paveikslai "Babelio bokštas" ir "Medžiotojai sniege"


"Babelio bokštas"


"Medžiotojai sniege"

Sveiki,

 

Yra toks renesansų flamandų (Nyderlandai) dailininkas Pieter Bruegel the Elder (1525-1569), kuris pasauliui paliko daug įdomių to meto tapytų kūrinių. Mano mėgstamiausi yra atėję iš vaikystės. Gerai pamenu, kad kažkur stalčiuje, tarp senų sovietiniais dar laikais leistų atvirukų kolekcijų, radau „Medžiotojai sniege“.

 

Atrodo, nieko neypatinga, tačiau po Nepriklausomybės buvo toks knyginis ir vizualinės lektūros leidimo skurdo dešimtmetis, kad mane kaip žaibas paveikdavo iliustracijos ir meno kūriniai. Jų daug nebuvo. Buvau visai pamiršęs, kaip atidžiai galėdavau tyrinėti reprodukcijas valandomis ir galvoti ne tik apie tai, kas pavaizduota, bet ir kas vyko už ir prieš. Kitaip sakant, sukurti savo istoriją.

 

„Babelio bokštas“ atėjo vėliau. Manau, iš kažkokio istorijos vadovėlio, kurio niekaip negalėjau susieti su Biblijos pasakojimu, nes nežinojau tos istorijos. Tik vėliau. Tas „Babelio bokštas“ taps komerciniu ženklu, puošiančiu vadovėlių viršelius, puodelius, marškinėlius ir rašiklius. Kone emblema, praradusi vaikišką nuostabą atrasti „Babelio bokšte“ esančią renesansišką paslaptį. Šiandien prisiminiau šiuos paveikslus. Gerai į juos įsižiūrėkite, gal ir jums kažką primins.

Jūsų Maištinga Siela

Maištingos sielos pozityvumo dienoraštis nr. 28: žiema ir jos teikiamas momentinis džiaugsmas!

 Sveiki,

 

Šiandien ir mane pasiekė pūga. Gatvėse strigo eismas. Automobilių ratai matėsi po apsnigtą asfaltą, mieste žibėjo jau kai kur įjungti kalėdiniai apšvietimai ir mano apsnigtas juodas skėstis pamažu tirpo karštame viešajame transporte. O kai išlipau! Kokia vėsuma, kad plaučiai net sako: ačiūūūūūūūū už vėsą! Tirpo tas sniegas ir žmonių prisnigtuose kapišonuose. Pamaniau sau, gera, kai yra to sniego, kai primena vaikystę ir pasivaikščiojimus po ilgo snygio kitą giedrą dieną po miškus. Karališkus miškus, kai sniegas atmuša savaime šviesą ir yra šviesiau, nei turėtų būti. Atrodo, kas čia tokio? O visgi potyris, kurį verta savaip susigrąžinti ir iš naujo patirti.

 

Laiptinėje vėl daužomi ir kratomi batai, pametamos pirštinės, vėluoja transportas. Paprasta. Argi ne stebuklas?

 

Jūsų Maištinga Siela


2023 m. lapkričio 27 d., pirmadienis

Filmas: "Openheimeris" / "Oppenheimer"

 Sveiki,

 

Žinau, žinau... Tikriausiai jau kiekvienas matė naujausią Christopherio Nolano istorinį filmą „Openheimeris“ (angl. Oppenheimer) (2023). Anuomet, kai rodė kino teatruose kartu su „Barbe“, nebūdavo gauti bilietų, nes pilnos salės bet kuriuo rodomu laiku – retas reiškinys, kada visi traukdavo į kino sales ir kalbėdavo apie seansus. Apie atominės bombos išradėja pirmąkart sužinojau gal prieš dešimt metų, kai YouTubėje kažkas patalpino tikrojo Openheimerio darytą interviu, kuriame mokslininkas krištolinėmis it kūdikio akelėmis apgailestavo nespalvotuose kadruose apie tai, kad išrado civilizacijas naikinantį ginklą. Kas galėjo pagalvoti, kad šio istorinio asmens, kuris filme pavadintas kaip svarbiausias Planetos sutvėrimas, savotiškas naujasis Prometėjas, davęs daugiau nei ugnį, pats Ch. Nolanas imsis kurti apie jį filmą. Tiesa, paskutinis jo įtempto siužeto trileris buvo vienas prasčiausių režisieriaus darbų, tad ir iš šio buvo galima tikėtis visko.

 

Visgi Ch. Nolanas yra šių dienų vienas didžiausių ir geriausių Didžiojo masinio kino kūrėjų, kuris turi didžiulį talentą sumontuoti techniškai savo juostas, perteikti ritmą ir istoriją, kad ir kokia ji bebūtų sausa. Visgi, jeigu žiūrėsime buitiškai, filmo medžiaga plokščia kaip karoso šonai. Juk Openheimerio gyvenimas sunarstytas ant kelių smilgos stiebelių, paprastai vaizduojami pakvaišę ar perdėti cholerikai mokslininkai su savitu charakteriu: sudėtingi šeiminiai santykiai, meilužės reikalai, aistra mokslui ir santykiai dėl mokslo su vyriausybe ir, žinoma, kaltės ir atsakomybės santykis. Openheimerio situacija dėl vyriausybės irgi pavirtusi šioje istorijoje į absurdišką bylą, kurios nebuvo galima laimėti, nes vyriausybė (o laisvoji ir mylimoji Amerika!) tiesiog susidoroja su mokslininku kaip su nudėvėtomis darbo pirštinėmis, kitaip sakant, atsikrato ir sunaikina ne ką prasčiau nei KGB Sovietų Sąjungoje, paneigiant viską, ką žinome apie laisves ir lygybę, teisingumą už Atlanto. Žodžiu, smagu, kad Nolanas nepraleido progos šįkart savitai įkąsti Amerikos vyriausybei, nors, deja, ir iš istorinio laiko nuotolio, kai kine jau galima tai vaizduoti. Kažin, ar tai būtų praslydę pro Holivudo cenzūrą, kuri, niekam ne paslaptis, irgi egzistuoja, tik apie ją niekas nekalba, tad parodyti vyriausybės JAV neskaidrumą ir manipuliacijas tikriausiai buvo leista tik dėl to, kad emocionaliai sustiprintų Openheimerio asmenybės prieštaringumą ir savitai perteiktų aukos poziciją. Bet kas sako, kad taip ir nebuvo?

 

Visgi filmas trys valandos. Pirmoji valanda, žinokite, pati sunkiausia, nes Nolanas daro nolaniškus dalykus – pateikia ištisą dinamiškų vaizdų krušą (kitaip ir nepavadinsi), tad žiūrovas tiesiog šokinėja per laiko juostas tarsi per šokdynę, kol galiausiai apsipranta, kad čia ir nereikia nieko suprasti, nes prasmės, nors pateikti kadrai ir isteriškai bėginėja, vėliau sistemingai pagal logiką ir vis lėtėjantį ir aiškėjantį svarbiausią momentą (atominės bombos išmėginimą dykumoje) susidėlios.

 

Manau, tyčia pasirinkta tokia termobranduolinė kompozicija ir ritmas, kuris perteikia mokslininko kuriamą masinio naikinimo ginklo veikimo principą, mokslininko smegenų veikimą, pasaulio matymą. Vėliau viskas – Opneheimeris tampa beveik politine figūra, į kurią muiluojasi visi, kas netingi. Vieniems jis – didžiausias XX amžiaus nusikaltėlis, kitiems – JAV karo didvyris. Tiesa, filme sistemingai pavaizduotas JAV tuometinis prezidentas Trumanas, kuris Openheimeriui privačiame susitikime ištaria žodžius, kad atomines ant Nagasakio ir Hirosimos numetė jis kaip JAV vadovas, o ne Openheimeris. Pabaigos intarpas, prie kūdros su Albertu Einšteinu, lyg ir paneigia Openheimerio naivumą – prieš imdamasis viso projekto, jis jau žinojo šio ginklo mastą. Bet ar tie momentai buvo? Reiktų domėtis atskirai, bet filmui pavyko ne tik atkurti tam tikrus teisingus istorinius momentus, bet ir perteikti Opneheimerio ambivalentiškus pasirinkimus.

 

Ar teisingai Nolanas interpretuoja ir sudeda asmenybės akcentus – sunku pasakyti, bet interpretacijos juk neišvengsi meniniame filme. Sakyčiau, pasirinkta saugi pozicija: pačiam žiūrovui nuspręsti, ar Openheimeris buvo blogio genijus, ar tik svajoklis mokslininkas, kuriuo pasinaudojo vyriausybė? Nepaprastai daug dėmesio skiriama Openheimerio politinėms pažiūroms (mat, brolis buvo užkietėjęs komunistas, o bombos kūrimas toks slaptas darbas...), kad vyriausybė po visko nenustojo tąsyti jo po procedūras dėl saugumo. Žodžiu, aktorius Cillian Murphy bus dar ilgai prisimenamas ir linksniuojamas per ateinantį apdovanojimų ceremonijų sezoną, beveik tuo neabejoju. Visgi manau, kad filmo sėkmė yra ne filmo netikėtume, bet jo ambicijose iš paprastos asmeninės dramos išspausti neregėto masto JAV nacionalinį asmens kultą, kitaip sakant, filmu pastatyti herojinį paminklą, kokius ir mėgsta masinis žiūrovas, o Nolanas pasistengė iš peties: iš keliasdešimties nufilmuotų ilgų kadrų sudurstyti pasiutusį tango ir sukelti įspūdį, kad tai labai sudėtinga istorija. Nesudėtinga, patikėkite, tik tą padaro montažinis triukas, tad nesumeluosiu sakydamas, kad filmas šiek tiek perdėtai pompastiškas, tarsi antrinantis atominiam sprogimui, bet ar ne toks turėtų būti Didysis masinis Holivudo kinas?

 

Mano įvertinimas: 8/10

Kritikų vidurkis: 88/100

IMDb: 8.5

 



Jūsų Maištinga Siela

Šios dienos citata: rašytojas Paul Lynch (Booker Prize 2023 laimėtojas) apie rašymo ir skaitymo suderinamumą

 

Sveiki,

 

Sunku prognozuoti kaskart, kas laimės Booker Prize premiją. Šiemet, lapkričio 26 dieną, ją pelnė airių rašytojas Paul Lynch (g. 1977), kuris parašė penkis romanus ir šis – Prophet Song – buvo sėkmingiausias. Aišku, buvau kažkodėl tikras, kad laimės kitas Paulas, Paul Murray su „The Bee Sting“, bet atsitiko taip, kaip atsitiko. Kiek man jau žinoma, laimėtojo knyga bus verčiama į lietuvių kalbą.

 

Galima įsivaizduoti tam tikrą rašytoją, kuris kūrybiniu metu stokoja skaitymo, bijo būti tapatus ir dėl to panašus į kitus, todėl renkasi skaitymo badą, kol visai save iškrauna. Bet kiek gi tokių rašytojų pasaulyje yra? Manau, vienetai. Tad visai suprantama Paulo Lyncho pozicija.

 

Jūsų Maištinga Siela


2023 m. lapkričio 26 d., sekmadienis

Filmas: "Sąžiningas žaidimas" / "Fair Play"

 Sveiki,

 

Holivudas gali džiaugtis, jog užderėjo ištisa moterų režisierių brigada, kuri nebijo kurti ne tik „moteriško“ kino, bet ir tai, ką paprastai ruošia vyrai režisieriai, tačiau šiandien vargu, ar atspėtum, kas ką sukūrė. Juk šiaip ar taip toji lyčių lygybė darbuose mums, žiūrovams, nelabai ir įdomi. Štai amerikiečių režisierė Chloe Domont šiemet pristatė trilerį „Sąžiningas žaidimas“ (angl. Fair Play) (2023), kurį galėčiau įvardyti kaip dar vieną iš „tamsiųjų ofiso“ istorijų, tiesa, šįkart išgalvota. Akcijų paketų supirkimų ir perpardavimo kampanijoje dirbantys Lukas ir Emili iš pradžių beprotiškai įsimyli, netgi nusprendžia, kad laikas susituokti, tačiau vieną dieną šefas vieną iš jų nusprendžia paaukštinti, ir tai yra ne Lukas. Dėl konkurencijos ir nesutarimų pamažu pora ne tik nebekalba apie vestuves, bet ir ima konkuruoti net asmeniniame gyvenime.

 

Filmas turėjo būti geras trileris, o išėjo pusėtina psichologinė drama, kuri ganėtinai, bent jau man, pasirodė primityvoka. Absoliučiai filmas orientuojasi į plėšrųjį kapitalistinį pasaulį, kai protaujantys analitikai taip grobuoniškai trokšta karjeros ir pripažinimo, kad pamiršta savo asmeninę laimę, nes jiems tiesiog įteigta, kad laimė – tai galia, valdžia ir įvertinimas profesinėje srityje. Iš tikrųjų buvo kiek koktu stebėti, kaip pagrindiniai veikėjai veikia iš inercijos, buvo galima nuspėti beveik visus esminius veikėjų elgsenos algoritmus, nes kitaip ir negalėjo būti, kada bendroje darbovietėje vienas, mažiau įvertintas, pavydės kitam. Taip, žinoma, ir įvyksta, tad ir santykiams lemta sužlugti.

 

Filmas neišplėtoja įdomesnių ir sudėtingesnių veikėjų charakterių ir neparodo, neatskleidžia netikėtų perspektyvų. Idėja – parodyti, kaip zulinasi du jauni ambicingi veikėjai ir pamažu vienas kito pradeda nekęsti, yra pats siauriausias ir neįdomiausias kelias, kalbant apie profesinį pavydą. Visą filmą žiūrėdamas nepalioviau galvoti, kodėl toji Emili, kuri taip norėjo, kad pasisektų Lukui, pati nepaėmė ir neatsisakė paaukštinimo? Juk taip mylėjo tą Luką. Ak, tiesa, bet darbą ir pripažinimą visgi labiau. Pakvaišę dėl profesinės sėkmės atrodo ir Emili tėvai, ypač mama, kuri kone patiria orgazmą dėl dukrelės sėkmės. Visa istorija sukasi ne apie kuriamą pačių žmonių laimę, o apie tai, kaip aplinkybės ir išorė kuria veikėjų tariamą laimę. Bet kokia ten gali būti laimė? Pajuodę, kavos prisiurbę kostiumuoti ofiso vyrai ir moterys, kasdien išgyvenantys stresines situacijas, diktatoriaus šefo užgaules ir nuolatos belaukiantys Fortūnos apsireiškimo, atrodo, kad tas trokštamas darbas yra tiesiog net ne svajonė, o prakeiksmas. Pagalvojau: neduok Dieve, dirbti kažką panašaus ir nebeturėti savo privataus gyvenimo. Pagrindiniai aktoriai, manau, emocionaliai perteikė santykius, tačiau tikėjausi sudėtingesnės ir labiau įtraukiančios istorijos, kur pasirinkimai nebūtų tokie primityviai atspėjami, o veikėjai būtų labiau ambivalentiški ir natūralesni.

 

Tiesa: kadangi moteris režisierė, kitokios pabaigos negalėjau tikėtis. Visgi egzistuoja tam tikra režisūrinė lyčių perspektyva, kad ir kaip gražiai kukuotume apie tai, kad menas neturi lyties. Turi. Ypač masinis.

 

Mano įvertinimas: 5/10

Kritikų vidurkis: 73/100

IMDb: 6.4



 

Jūsų Maištinga Siela 

Vinilinė plokštelė: Whitney Houston – My Love Is Your Love [vinyl / LP] (1998 album, edition 2023)

 
Informacija apie albumą:  Whitney Houston – My Love Is Your Love [vinyl / LP] (1998 album, edition 2023)

Jūsų Maištinga Siela

Vinilinė plokštelė: Whitney Houston – I'm Your Baby Tonight [vinyl / LP] (1990 album, edition 2023)

 
Informacija apie albumą: Whitney Houston – I'm Your Baby Tonight [vinyl / LP] (1990 album, edition 2023)

Jūsų Maištinga Siela

Vinilinė plokštelė: Ace of Base – Happy Nation [vinyl / LP] (1992 album, edition 2023)

 
Informacija apie albumą: Ace of Base – Happy Nation [vinyl / LP] (1992)

Jūsų Maištinga Siela

Filmas: "Šventoji Modė" / "Šventoji Mod" / " Saint Maud"

 

Sveiki,

 

Puiki kino kritikų įvertinta režisierės Rose Glass psichologinė siaubo drama „Šventoji Modė“ („Šventoji Mod“) (angl. Saint Maud) (2019) sukrėtė ne vieną savo simbolinėmis prasmėmis byloti apie pakrikusią žmogaus psichiką. Filmas tarsi iš ligonės vidaus bando perteikti haliucinacijų ir gotikinių, barokinių religinių siaubų išklaipytą pasaulio reginį, kuris, tiesa, ir tampa didžiausia šio filmo siaubo išraiška.

 

Pagrindinė veikėja Keitė, kuri pasivadino Mode, atvyksta slaugyti kadaise garsios šokėjos Amandos, pastaroji serga vėžiu ir jai nuolat reikalinga priežiūra. Galiausiai Modė sau įsiteigia, kad ligonė nėra jau tokia svarbi, kur kas svarbesnė yra jos siela, tad pamažu Modė tampa maniakiškai reikli savo poniai, kuri mėgo ir tebemėgsta pasilinksminimus su vyrais ir lesbietėms, jai nesvetimas bohemiškas gyvenimas. Galiausiai pasirodo, kad Modė irgi nėra šventoji, ji gyveno pasileidėlės gyvenimą ir gerdavo iki nukritimo, tačiau, ieškodama gyvenimo prasmės dėl nelaimingo neįvardyto atsitikimo vienoje slaugių ligoninėje, ji atsigręžė į Dievą ir galiausiai įtikino save, kad ji kaip slaugytoja ir globėja turi savo misiją.

 

Iš tikrųjų filmas, nors ir siaubo žanro, jame išryškėja sudėtingas veikėjos psichologinis pasaulis. Iš vienos pusės Modė susikuria, nors ir keistais būdais, gyvenimo prasmę, jai tai padeda išsilaikyti ant kojų kasdienybėje. Iš kitos – filmas rodo tą pavojingą ribą, kas gali nutikti, kai nesirūpinama nei traumos gijimu, nei kaltės jausmo paleidimu, nei apskritai psichine sveikata. Filmas, apgaubtas gotikinių tamsių spalvų, baugina savo netipinėmis siaubo priemonėmis. Kas dedasi su Mode? Nuolat kyla tas keistas dvejopas jausmas, ką filmo kūrėjai mums nori perteikti. Ar Modė iš tikrųjų apsėsta? Ar ji iš tikrųjų atstovauja gėriui, o mes, pasauliečiai, šventuosius dabar matome tik kaip kuoktelėjusius? O gal tai tik mergina, kurią kamuoja epilepsijos priepuoliai? Filmas iki galo neatsako į šiuos klausimus ir tai yra gerai, nes po filmo kyla pačių įvairiausių minčių. Nors ilgą laiką, kol filmą žiūrėjau, svarsčiau, kodėl aktorė Jennifer Ehle tokia panaši į Meryl Streep, kai ji atliko vaidmenį filme „One True Thing“ (1998)... Esama stulbinamų panašumų! Visgi filmas kaip siaubo filmas nėra tipinis, režisierė pasistengė sukurti išskirtinį pasakojimą, kuriame pats didžiausias siaubas yra kylantis iš paties žmogaus savikontrolės praradimo, tačiau filmas mažo biudžeto, dvelkia perdėtu šaltumu ir retsykiais nenatūraliais dialogais.

 

Mano įvertinimas: 6.5/10

Kritikų vidurkis: 83/100

IMDb: 6.7



 

Jūsų Maištinga Siela

2023 m. lapkričio 24 d., penktadienis

Vinilinė plokštelė: Алла Пугачёва – Не делайте мне больно, господа [vinyl / 2LP] (1995 album, edition 2023)

 
Informacija apie albumą: Алла Пугачёва – Не делайте мне больно, господа [vinyl / 2LP] (1995 album, edition 2023)


Jūsų Maištinga Siela

Vinilinė plokštelė: No Doubt – Tragic Kingdom [vinyl / LP] (1995)

 Informacija apie albumą: No Doubt – Tragic Kingdom [vinyl / LP] (1995)


Jūsų Maištinga Siela

Vinilinė plokštelė: Antikvariniai Kašpirovskio dantys – Viskas bus gerai [vinyl / LP] (2023)

 
Informacija apie albumą: Antikvariniai Kašpirovskio dantys – Viskas bus gerai [vinyl / LP] (2023) 


Jūsų Maištinga Siela

Vinilinė plokštelė: Cher – Christmas [vinyl / LP] (2023)

 
Informacija apie albumą: Cher – Christmas [vinyl / LP] (2023) 


Jūsų Maištinga Siela

Vinilinė plokštelė: Beth Hart – Front And Center: Live From New York [vinyl / 2LP] (2019)

 
Informacija apie albumą: Beth Hart – Front And Center: Live From New York [vinyl / 2LP] (2019) 


Jūsų Maištinga Siela

Vinilinė plokštelė: Lost Frequencies – All Stand Together [vinyl / 2LP] (2023)

 Informacija apie albumą: Lost Frequencies – All Stand Together [vinyl / 2LP] (2023)

Jūsų Maištinga Siela

Vinilinė plokštelė: Imagine Dragons – Mercury – Act 2 [vinyl / 2LP] (2022)

 Informacija apie albumą: Imagine Dragons – Mercury – Act 2 [vinyl / 2LP] (2022)

Jūsų Maištinga Siela

Vinilinė plokštelė: Laura Pausini – Un buon inizio / Un buen inicio (single) [vinyl / LP] (2023)

 Informacija apie singlą:  Laura Pausini – Un buon inizio / Un buen inicio (single) [vinyl / LP] (2023)


Jūsų Maištinga Siela

Vinilinė plokštelė: Laura Pausini – Il primo passo sulla luna (single) [vinyl / LP] (2023)

 Informacija apie singlą: Laura Pausini – Il primo passo sulla luna (single) [vinyl / LP] (2023)


Jūsų Maištinga Siela

2023 m. lapkričio 23 d., ketvirtadienis

Maištingos sielos pozityvumo dienoraštis nr. 27: leisk sau suklydus atsitiesti!

 

Sveiki, skaitytojai,

 

Buvau kurį laiką nerašęs pozityvių įrašų ir pastebėjau, kad visgi tas ritualas mane asmeniškai kasdien nuteikdavo ištiek geresne linkme, tad pratęsiu.

 

Leidžiu būti sau pažeidžiamu, todėl pažeisti iš tikrųjų tampa sudėtinga.

Leidžiu sau suklysti, tad nebebijau klaidos.

Leidžiu sau nieko neveikti, todėl nesigraužiu dėl rezultato.

Leidžiu sau būti, todėl negalvoju apie mirtį.

Neteisiu savęs, todėl ir kiti manęs (nu)teisti negali.

 

Atsikelti. Eiti. Kvėpuoti. Patirti įvairias patirtis. Transformuotis ir būti nepajudinamu, savo paties centre, žaidimo viduryje. Leisti ir atleisti. Labiausiai sau, nes, kaip žinia, išorė susitvarko savaime, o vidiniais pokyčiais ir santykiu reikia rūpintis pačiam.

 

Jūsų Maištinga Siela


2023 m. lapkričio 19 d., sekmadienis

Knyga: Brigitte Giraud "Gyvenk greitai"

 Brigitte Giraud. „Gyvenk greitai“ – Vilnius: Lietuvos rašytojų sąjungos leidykla, 2023. – p.192.

 

Sveiki, skaitytojai,

 

Man patinka trumpos ir skaidrios knygos, kurias galima suskaityti per vieną vakarą ir dar ilgai apie jas galvoti. Apie jų paliktą emociją. Prancūzų rašytoja Brigitte Giraud (g. 1960) savo gimtinėje plačiai žinoma, tačiau tik 2022 metais pelnė garsiausią Prancūzijos literatūros premiją – Goncourt‘ų. Tiesą sakant, man ši knyga koreliuojasi su šiais metais skaityta ir neseniai Nobeliu įvertinta Annie Ernaux autofiksiniu romanu Įvykis (Baltos lankos, 2023). Abu romanus sieja autorių asmeniniai išgyvenimai, perpasakojami iš retrospektyvos, žvelgiant daug metų atgal į praeities įvykius. Apskritai tokios asmeninės patirtys, perskrodžiančios prancūzų praeities dešimtmečių tendencijas, šiuo metu labai madingos ir populiarios. Tokios knygos sulaukia labai daug dėmesio, tad Gyvenk greitai (pranc. Vivre vite) taip pat. Ją į lietuvių kalbą išvertė Violeta Tauragienė.

 

Brigitte Giraud rašydama romaną remiasi savo asmeniniais patyrimais, įvykusiais 1999 metų birželio mėnesį, kai persikraustant į naujus namus motociklo avarijoje žuvo jos gyvenimo meilė, muzikos kritikas Klodas ir ji liko našle su augančiu vaiku. Pasakojimą nuo anų įvykių skiria du dešimtmečiai, tačiau skaitant akivaizdu – aštrus skausmas ir bandymai suvokti, kodėl tą lemtingą dieną sugriuvo gyvenimas, yra patys svarbiausi ir tikriausiai neatsakomi iki galo.

 

Autorė lyg detektyvė apmąsto namo pirkimo istoriją ir sudaro ištisą sąrašą, kas būtų nutikę, jeigu tą dieną nebūtų to ar ano atsitikę. Tai tarsi matrica, atskiras sudarytas įvykių žemėlapis, kuris lemia ir viso romano analitinę struktūrą. Kiekvienam įvykiui autorė skiria po tam tikrą apmąstymo skyrelį, pastaruosiuose retsykiais „prasimuša“ tam tikras kaltinimas ir apgailestavimas. Iš vienos pusės, galima pagalvoti, kad knyga pikta, o autorė pernelyg giliai kapstosi po įvykių, kurių negalėjo pakeisti, tad atrodo, jog nuskyla ir motinai, ir broliui, ir net japonų motociklų gamybos kampanijai. Visų pirma, autorė atskleidžia, kaip jai ir Klodui anuomet buvo svarbu persikraustyti, kokia ji buvo apsėsta naujo namo pirkimu. „Man patiko mintis, kad į namus bus įeinama per sodą, kurį dar reikės įveisti. Viename kampe ketinau pastatyti pašiūrę dviračiui, nes tame geresniame pasaulyje įsivaizdavau save apsipirkti važiuojančią dviračiu, tokią tikrą miestietę, supercool, kuria planavau tapti. Tais laikais tokių dar niekas nevadino bohemiškais buržua (p. 53).“

 

Tikiu, kad prancūzai šią knygą perskaitys dar kitaip. Per du dešimtmečius jų socialiniai luomai, jeigu galima taip pavadinti, labai smarkiai pakito, kaip ir, beje, miestų kvartalai, vertybės, gyvenimo ir pragyvenimo kokybės supratimas. „... spekuliacija nekilnojamuoju turtu, pradėjusi sukti galvas devintojo dešimtmečio pabaigoje. Nuperki už 320 000 frankų, po dešimties metų parduodi už dvigubą sumą. Bingo. Mus supo smulkūs pasipūtę sukčiai, taigi, netgi jeigu ir dėjomės tuo neužsiimą, galiausiai išsitraukdavome skaičiuotuvą ir skaičiuodavomės apie kvadratinio metro kainą po remonto (p. 32).“ Tiesą sakant, šitas spekuliacinis naujų būstų supirkimas ir perpardavimas visai neseniai pačioje Lietuvoje sukėlė nepataisomą žalą, kad jau nebeįmanoma tiesiog paprastam žmogui nusipirkti nuosavo būsto nepardavus velniui sielos.



Brigitte Giraud

 

Pamenu 1999 metų saulės užtemimą, kada mes, dar būdami vaikai, nudeginę stiklą žiūrėjome vieną didžiausių Europoje matomų saulės užtemimų, jis, beje, minimas ir pačioje knygoje. Esama laikmečio, naujojo tūkstantmečio ženklų, kuriuos atpažins ir lietuviai skaitytojai. Visgi autorė nestokoja meilės Klodui ir po daugel metų. Pasakodama apie jį, negali išvengti muzikos, kuri pasakotojai tampa jungiamuoju elementu su prisiminimais. „Mano atminty išliko tas ypač neužmirštamas momentas, kai jis parėjo su pirmuoju Dominique A albumu „La Fossette“ ir liepė man nejudėti, kitaip tariant, atsisėsti virtuvėje ant mažos kanapos ir klausytis nieko nedarant (prisimenu tą paliepimą). Ir kaip lietėsi mūsų pečiai, kaip ieškojome vienas kito akimis, kai išgirdome pirmąsias „Le Courage Des Oiseaux“ gaidas, dainos, kuri tapo mūsų kodu, ir kaip ji tapo visos kartos simboliu (p.137).“ Man asmeniškai labai patinka tie muzikiniai saitai su prisiminimais, todėl skaitant galima pasijunti muziką, lengviau perprasti prisiminimų ir teksto ritmą, perprasti asociacijų nostalgiją, sklindančią iš pasakotojos tono. Beje, daug muzikos yra ir kitos prancūzų autorės Virginie Despentes trilogijoje Vernonas Subutexas. Tas, kas skaitė, žino, kaip aliuzija į muziką veikia tekstą ir skaitytoją.

 

Romane mane nustebino ir keletas visiškai atsitiktinių faktų, apie kuriuos nežinojau. Vienas iš jų – amerikiečių siaubo romanų karaliaus Stephen King avarija, kuri įvyko kelios dienos iki Klodo mirties. Autorė kelia prielaidą, kad ir kaip makabriškai beskambėtų, jeigu rašytojas būtų žuvęs, Klodas būtų atkreipęs dėmesį ir kitaip važiavęs brolio motociklu, o gal išvis nesėdęs už vairo. Pasirodo, S. Kingas šią avariją visgi išgyveno ir iki šiol rašo, slogiam pasakotojos nusivylimui. Kitas dalykas – japonų motociklų kampanijos produktas, kuris pačioje Japonijoje buvo uždraustas, nes nesaugus, tačiau dėl tam tikros eksporto politikos šie nesaugūs modeliai vis dar buvo parduodami Europoje, su tokiu važiavo pats Klodas. „Panašiai buvo ir su „900 CBR“, mašina įšventintiesiems, bomba kamikadzėms. Uždrausta pas japonus, nenorėjusius atsidurti griovyje savo dažnai siauruose ir vingiuotuose keliuose (p. 99).“

 

Knygoje visgi daug savigraužos, autorė labiausiai kaltina save, kad išvyko į savo knygos pristatymą, o vakare, plepėdama su lesbiete drauge, taip ir nepaskambino savajam Klodui. Tie minimi jeigu aš, jeigu mama, jeigu Klodas, jeigu brolis... bando aprėpti tą skausmą, kuris pulsuoja iš puslapio į puslapį. Kas tokių klausimų nėra kėlęs, kai buvo arti savo mylimojo ar artimojo mirties? Kas išvengė kaltinimo ir savigraužos? Visgi tenka sutikti su Goncourto premijos komisija, kad knyga, nors ir apie baisius prisiminimus, visgi joje sušvinta ir pats gyvenimas, jo laikinai trapus grožis, kuris buvo kuriamas, juo buvo mėgaujamasi. Knygą labai rekomenduoju perskaityti per vakarą ar du, kad pajustumėte to gyvenimo greitį, aistrą, kuriais reikia džiaugtis kiekvieną dieną, nes juk niekada nežinai... Knyga toli gražu nėra stebuklas, bet džiaugiuosi, kad ji pabaigoje paliko nemažai emocijų. Mėgstu skaityti gulomis, prieš užmiegant. Tąkart, užvertus knygos paskutinį puslapį, mano akys neužsimerkė, jos užsižiūrėjo į lubas, ir galiu prisiekti, kad ką tik grįžau iš visai kito pasaulio, kuris vis dar neužsivėrė.


Dominique A – Le Courage Des Oiseaux



Dieu que cette histoire finit mal

On imagine jamais très bien

Qu'une histoire puisse finir si mal

Quand elle a commence si bien

 

On imagine pourtant très bien

Voir un jour les raisons d'aimer

Perdues quelque part dans le temps

Mille tristesses découlent de l'instant

 

Alors, qui sait ce qui nous passe en tête

Peut être

Finissons nous par nous lasser

 

Si seulement nous avions le courage des oiseaux

Qui chantent dans le vent glace

 

Tourne ton dos contre mon dos

Que vois tu je ne te vois plus

Si c'est ainsi qu'on continue

Je ne donne pas cher de nos peaux

 

Parfois, qui sais ce qui nous passe en tête

Peut être finissons nous par nous lasser

 

Si seulement nous avions le courage des oiseaux

Qui chantent dans le vent glace

 

Si seulement nous avions le courage des oiseaux

Qui chantent dans le vent glace


Jūsų Maištinga Siela 

Filmas: "Jie gyvena viduje" / "It Lives Inside"

 

Sveiki,

 

Turiu blogą įprotį žiūrėti visokius prastus ar vidutiniškus siaubo filmus, nes tai paprastas, primityvokas ir dažnai pramoginis žanras. Nekalbu apie naujosios kartos paturbintus siaubo filmus kaip „Paveldėtas“, „Motina!“ ar „Saulės kultas“, kurie išties pakylėjo šį siaubo žanrą visai į kitą lygį, tačiau visumoje visgi (ypač prieš Heloviną!) išleidžiama vienas po kito pigūs siaubo filmai. Vienas iš tokių – „Jie gyvena viduje“ (angl. It Lives Inside) (2023).

 

Pastarasis remiasi emigrantų iš Indijos induistų mitologiniais pasakojimais, kuriuos filmo kūrėjai apjungia su amerikietiškos kultūros detalėmis. Dėmesio centre – imigrantų indų dukra Sam, kuri pasižymi visais amerikiečių paaugliams būdingais simptomais: negerbia motinos, ištisai naršo per savo išmanųjį, nesiduoda auklėjimui, meluoja, susitikinėja vakarais su tuo, kas patinka. Tipinis ir erzinantis paauglės tipas, kurį, tiesą sakant, net neįdomu žiūrėti. Filmo kūrėjai neišvyniojo meškerės ir nepadarė ko nors įdomesnio, ko nematytumėt prastame siaubo filme.

 

Kitą vertus, filmas ir nesistengia kažko analizuoti, atskleisti naujo. Gal kam pasirodys, kad indų aktoriai amerikietiškame siužete yra šis bei tas, bet absoliučiai tai nesuveikia. Dar prasčiau su veikėjų charakteriais. Tamira – slampinėjanti su stiklainiu pajuodusi paauglė vien iš veidelio prašosi socialinės pagalbos, tačiau nei mokytojai, nei aplinkiniai nereaguoja. Absurdu tampa ir Sam pastangos susidoroti su blogiu, pabaigoje lyg ir kuriamas netikroviškas mergaitės didvyrės portretas, pasiaukojančiosios, nes ji prisiima į savo vidų blogį, todėl pagaliau nusipelno tėvų ir artimųjų pagarbos t. y., atvirkštinis mergaitės elgesys filmo pradžioje. Supraskite, įvyko esminis veikėjos persiauklėjimas per siaubo patirtį, tačiau jis toks lėkštas, kad belieka tik šypsotis. Tiesą sakant, filmas prastas, neįtikino niekas. Siauras siužetas, prasti charakteriai, filmas be ryškesnės minties.

 

Mano įvertinimas: 4/10

Kritikų vidurkis: 50/100

IMDb: 5.3


 

Jūsų Maištinga Siela