Sveiki,
Kino
pavasaryje praleisti rumunų režisieriaus Cristi Puiu filmą tikriausiai būtų
klaida bet kuriam užkietėjusiam kino gerbėjui. Jo darbas „Sieranevada“ (2016) buvo
mane ne juokais pritrenkęs, tiesiog geriausias metų filmas! Labai galiu pagirdi
ir jo filmą „Pono Lazaresku mirtis“ (2005) taip pat buvo labai geras.
Naujausias jo filmas vadinasi „Dvaras“ (rumun. Malmkrog) (2020)
pastatytas pagal rašytojo Vladimir Solovyov tekstą ir, sakyčiau, labai savo
filmo atmosfera skiriasi nuo ankstesnių režisieriaus darbų...
Filmas
iš esmės pavogė dar vieno filmo peržiūrą, kadangi „Dvaras“ trunka beveik
pusketvirtos valandos, todėl tai išbandymas net kantriausiems žiūrovams. Filmas,
kuriame nėra veiksmo, o penketas veikėjų „stumia“ dieną dvare aptardami XIX
amžiaus pasaulio ir Rusijos problemas, filosofuoja ir visaip kitaip svarsto,
kas tas gėris ir kas tas blogis... Iš esmės filmas, lyginant su kitais Puiu
darbais, atrodo itin statiškas, teatrališkas ir truputį šaltokas. Tačiau tai
susieta su XIX amžiaus dvariškių laikysena, išsilavinimu ir bendravimo kultūra.
Visi
veikėjai nuolat kalbasi, todėl tas, kas nemoka prancūzų kalbos, praktiškai keturias
valandas praskaito titrus. Filmas kaip knyga, kur veikėjai įkūnija tam tikras
pozicijas, filosofines mintis ir tarpusavyje disputo būdu išsako įsitikinimus. Pavyzdžiui,
Olga įsitikinusi, kad gyvenime reikia vadovautis vien sąžine, kad išvis
negalima žudyti ir kad gėris gyvuoja tol, kol jis nesipriešina, o štai jos
oponentas Nikolajus sako, kad tam tikromis aplinkybėmis reikia kovoti už gėrį. Kitų
dvariškių pozicijos irgi išsiskiria, jie savo įsitikinimus grindžia daugiausia
Biblija ir Kristaus pavyzdžiu, tačiau filme esama ir diskusijų pasaulietinėmis
temomis, pavyzdžiui, kad rusas save tapatina su Europos civilizacija. Eduardas
palaiko anglus kaip invazinę tautą Afrikoje, kuri jėga ir brutalumu turi nešti
ir skleisti Vakarų Europos civilizacijos idėją. „Kas tas rusas? Būdvardis!“ Juokingas
paradoksas, nes dvariškiai tarp savęs neužsikirsdami diskutuoja prancūziškai,
patys laiko save atšlietais nuo Vakarų Europos, nes yra slavai, namuose kalba
ir anglų kalba, su tarnais bendraujama rusiškai... Toji aristokratų kalba,
kitos kultūros imitacija, išsilavinimas pulsuote pulsuoja ir jis daug ką
atskleidžia apie XIX amžiaus dvaro kultūrą Rytų Europoje.
Kitą
vertus, būtent šiose diskusijose ir pristinga humanizmo ir paprasto bendravimo.
Veikėjai taip įvaryti į savo filosofines mintis, kad jų visi pokalbiai
apsiriboja „aukštąją materija“, todėl tik iš labai mažų ir subtilių detalių
galima pamatyti ir pajausti, ką iš tikrųjų tie žmonės patiria gyvendami
sustyguotą aristokratų gyvenimą. Tai daro įspūdį apie kultūriniame kalėjime
gyvenančius žmones, kurie neturi kito pasirinkimo.
Antra
vertus, tokį filmą ir tiek ilgai žiūrėti yra tikrai nelengva, nes galima
paskęsti tos aukštos retorikos šnekose, greit atsibosti ir pamesti mintį, todėl
suprantu, kodėl „Dvaras“ tapo išmestas iš pagrindinės Kino pavasario programos,
nes jis itin specifinis, itin snobiškas, itin literatūriškas, itin žodingas ir
kalbančiųjų mintis su vidine pozicija ne visada lengva ir paprasta suprasti,
todėl neapsiriksiu sakydamas, kad „Dvaras“ itin išsilavinusiems, istorija ir pasaulio
kultūros raida besidomintiems žiūrovams, kuriems snobizmas – geras kultūros
rodiklis. Manau, didžioji dalis filmą sunkiai ištvers, tačiau tas, kas pajus
režisieriaus sumanymą XIX amžiaus diskusiją „pritraukti“ iki šių dienų aktualijų,
manau, patirs tikrą malonumą. Taip, tai filmas, kur reikia kartu išsakomas
dvariškių veikėjų mintis skaityti ne tik iš to meto perspektyvos, bet ir iš
nūdienos. Ypatingai, kai diskutuojama apie pasipriešinimą, gėrio ir blogio sampratą,
kartais itin painiai, pasimetant tarp idėjų ir idealizmo, tarp pragmatizmo ir
misticizmo, bet argi mes ir šiandien nesame tokie pat pasimetę informacijos
karų erdvėse, kai nebesugebame atskirti tiesos nuo melo?
Ingridos
vaidmenį filme sukūrė lietuvių aktorė Diana Sakalauskaitė. Tą sužinojau tik
prieš pat filmą, todėl buvau nustebintas, kad ir lietuviai dirba su C. Puiu,
kurį galima laikyti aukščiausia rumunų kino ikona. Jis man labai patinka. Na, o
šis filmas buvo iššūkis, malonus, netikėtas, nelabai patogus, tačiau išžiūrėjau
viską nuo pradžios iki pabaigos, patikliai sekdamas tą retai nutrūkstančią filosofinę
kalbą. Bijau, kad kitiems filmas bus pernelyg šnekus ir pernelyg statiškas,
tačiau jis turi labai daug ką mums pasakyti tarp eilučių.
Mano
įvertinimas: 7.5/10
Kritikų
vidurkis: 50/100
IMDb: 6.2
Nuoroda
į Kino pavasarį ČIA.
Anonsas
Mantė
Valiūnaitė apie filmą „Dvaras“.
Jūsų
Maištinga Siela