Sveiki,
Lietuvoje
nemažas būrys kinomanų, kurie lenkiasi Andrejaus Tarkovskio kūrybai. Koks šis
žmogus buvo? Kuo jis gyveno? Kaip jį atsimena artimieji? Nuo Tarkovskio mirties
praėjo jau daugiau nei 30 metų, o savo paskutiniuosius gyvenimo metus po filmo „Aukojimas“
jis nugyveno Europoje, nebegalėdamas grįžti į tuometinę Sovietų Sąjungą. Gana
nemažai teko atskirai domėtis A. Tarkovskio asmeniniu santykiu su jo paties
kūriniais ir tuo, kaip jis gyveno, todėl į jo paties sūnaus Andrejaus A.
Tarkovskio paruoštą dokumentinę kino juostą „Andrejus Tarkovskis: kinas kaip
malda“ (angl. Andrey Tarkovsky. A Cinema Prayer) (2019) pažiūrėjau
su pirmutiniu smalsumu ir ketinimu atrasti ką nors išties negirdėto...
Prieš
kelerius metus Kino pavasaris buvo pažėręs įspūdingos dokumentikos, kada
asmenybės kultas, jo asmeninis gyvenimas ir laikmečio dvasia sukūrė vakuumą
kaip atskiro personažo, todėl poveikis tų filmų, kad ir apie operos legendą Maria
Callas, buvo sunkiai suvokiamas, nes filmai pritrenkdavo savo asmenybės
visapusiškumu. To iš esmės tikėjausi ir iš šios kino juostos, tačiau, matyt,
Tarkovskio sūnus turėjo kitokią viziją. Apie Andrejų Tarkovskio gyvenimą
sukurtas ne vienas dokumentinis filmas, o šitas „Kinas kaip malda“ labiau, mano
supratimu, skirtas A. Tarkovskio kino pradininkams, kurie matė kelias jo
juostas, tačiau nėra susipažinę su medžiaga, kaip tie filmai buvo kuriami.
Jeigu
iš tikrųjų, vienu momentu filmas nuliūdino, nes jis nesukūrė nei asmenybės
kulto, nei leido apčiuopti, kas tas Tarkovskis. Veikiau filmą vertinčiau kaip
tėvo ir sūnaus patirčių apmąstymo filmą, kur Tarkovskio sūnus, turėdamas gana konservatyvią
idėją, bando išgryninti sakraliuosius genialaus režisieriaus aspektus, visų
pirma, požiūrį į poeziją, tėvo kultą, kiną, meną ir galiausiai į patį tikėjimą.
Filme skamba daug pačių A. Tarkovskio interviu nuotrupų, taip pat skamba
muzika, panaudota „Veidrodyje“, Andrejaus Tarkovskio tėvo poeto Arsenijaus Tarkovskio
eilėraščiai... Atraminiu filmu visgi, mano supratimu, tampa „Veidrodis“, bet nė
žodžio, kad režisierius buvęs ir velnių priėdęs, ir impulsyvus, labai mažai
informacijos apie tai, kaip režisierius priėmė savo ligą, nutylima ir jo
santykiai su sūnumi ir žmona... Tiesiog tas asmeninis buities ir kasdienybės
fasadas eliminuotas iš filmo, o galbūt jis ir būtų padėjęs labiau išgryninti
Tarkovskio gyvenimą.
Kitą
vertus, filme pasakojama apie Tarkovskio metafizinius potyrius ir tai buvo
vienas iš pagrindinių kino filmo įgyvendintų tikslų. Ką gi, jis pasiektas. Įdomūs
tie kadrai, kai grįžtama po daug metų į tas vietas, kur buvo filmuojamas „Veidrodis“
ir „Nostalgija“. Bet vėlgi dokumentika tokia, kad jos, bent mano galva,
nesupras, kas nematė nė vieno Tarkovskio filmo. Tai dokumentika, kuri
nesupažindina, o tiesiog sujungia jo filmų retrospektyvą ir iš sudėtingų
metafizinių simbolių paaiškinama paprastomis poetizuotomis citatomis. Bandoma
atskleisti ir režisieriaus santykius su Sovietų Sąjungos cenzūra, kas jį labai
liūdino, tačiau aštrumo ir įtaigių detalių, liudijimų, kurie išties paveiktų, pristigo.
Galiu tik numanyti, kad obuolys nuo obels netoli rieda ir Tarkovskio sūnus iš
esmės norėjo kalbėti per dokumentiką savo tėvo kalba, metaforizuotai, o
žiūrovas po naratyvu pats turėtų atrasti aštresnes prasmes. Galbūt. Bet kokiu
atveju filmą vertinu kaip A. Tarkovskio sūnaus paminklą savo tėvui.
Mano
įvertinimas: 7/10
IMDb:7.6
Nuoroda į Kino pavasarį: ČIA.
Jūsų
Maištinga Siela
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą