Sveiki,
skaitytojai ir Kino pavasario gerbėjai,
Vienas
iš šio festivalio pagrindinių filmų yra italų režisieriaus Pietro Marcello, lietuviams
žiūrovams anksčiau žinomas iš filmo „Graži ir paprasta“ (2015) pristato
naujausią savo darbą „Martinas Idenas“ (ital. Martin Eden)
(2019), kuris besąs garsiojo britų rašytojo Jack Londono romano, parašyto XX
amžiaus pradžioje, adaptuotas scenarijus ir pritaikytas itališkai kultūrai. Ne kartą
romanas „Martinas Edenas“ buvo ekranizuotas, tačiau tokių keistų kultūrinių
transformacijų, vargu, ar šioji istorija buvo patyrusi.
Na,
italų kinas bando prisikelti iš numirusiųjų ir patys italų režisieriai ir kino
gerbėjai pabodo kultivuoti nusmukusio italo kino kokybę. P. Marcello yra laikomas
vienas iš tų, kurie italų kiną bando rekonstruoti, jį atnaujinti ir jam,
sakyčiau, neblogai sekasi. Prisipažinsiu, kad „Martinas Idenas“ man nepatiko. Ne
dėl to, kad filmas yra prastas ar skirtas Pelenėms ir snobams, bet dėl turinio
dalykų. Tai istorija apie dar vieną rašytojo kelią vargetų ir turtuolių
pasaulyje, pastarojo literatūrinės ambicijos perauga į socialistines agresyvias
kalbas. Visa tai įrėminta XX amžiaus kelių dešimtmečių, kartais realiai
apčiuopiamų kaip penktojo, kartais jau kaip devintojo dešimtmečio Italiją,
tačiau tai tėra aplinkos stilistika, kuri kuria nepastovaus Martino Ideno
politinių pažiūrų ir iš esmės jo emocijų bei gyvenimo kokybės virsmą.
XX
amžiaus aplinka keri savo stilistiniais sprendimais, mėgaujasi ryškiais ir šaižiais
itališkais, prancūziškais garso takeliais, kuria retrospektyvius dokumentinius
intarpus, kaip supratau, naudoja ir autentiškus kadrus, ir sukurtus paties
režisieriaus. Iš esmės tai primena A. Baricco literatūrinio kūrinio „Novečento“
ekranizavimo triukus, tačiau P. Marcello dar panaudoja savo montaže retrospektyvias
auksinio italo kino laikotarpio raiškos priemones: prislopintas spalvas, scenų
komponavimo būdus, kadrų mastelį... Tarsi žaidžia tuo, kas jau yra italų kino
klasikos elementai, žaidžia rekonstruodamas ir perkurdamas scenarijų ir iš viso
to bando išgauti gero seno epinio pasakojimo ilgesį ir stilingai jam tai pavyksta,
bet...
Bet
koks man tas Martinas Idenas buvo neįdomus! Kiek daug filmų apie politikon
nuėjusius talentingus menininkus (prisiminkime Hitlerį, Diego Riverą ir kt.),
kuri pasinaudodami savo puikiais retoriniais gabumais iš esmės patys save
pražudo. Kodėl Idenas kaip asmenybė neįdomus? Nes jis iš esmės atkartoja daug
ekranizacijose matytų XX amžiaus asmenybių šablonų. Jau po 15-20 minučių tampa
aišku ir Ideno likimas, nereikia būti labai daug tokio kino mačiusiam, kad
suvoktum, jog J. London sukūrė laikmečio asmenybės šabloną, todėl šių dienų
kontekste man toks veikėjas kaip Idenas pernelyg nutolęs, karštakošis ir bukai
atvaizduotas, kad imčiau juo ir patikėčiau kaip unikaliu veikėju, kuris gali
šitaip herojiškai holivudiškai nesusimauti. Visgi šio filmo idėja, kaip
supratau, ir nėra perteikti kažin kokį kitokį veikėją ar daryti epochų
perversijas, kiek tiesiog žaisti literatūros ir klasikiniais italo kino jungtimis
ir išgauti unikalią kino kalbą, kurią gali sukurti tik nepriklausomas kūrėjas.
Ką gi, režisieriui tas pavyko. Bet ar pavyko mane paveikti ir sujaudinti? Ne.
Mano
įvertinimas: 7/10
Kritikų
vidurkis: 57/100
IMDb: 6.8
Nuoroda
į Kino pavasarį ČIA.
Jūsų
Maištinga Siela
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą