Kafka F. 1994. Procesas. Vilnius: Vaga.
Sveiki,
Francas
Kafka (vok. Franz Kafka) tikriausiai
yra vienas žymiausių XX a. modernistų, kurio kūryba tokia savita, kad ji neturi
apibrėžtumo nei pagal savo laikmetį, nei pagal kokią nors konkrečią literatūros
srovę. Man, kaip ir daugeliui iš mūsų, F. Kafka atėjo dar mokyklos suole, kai
teko skaityti ir nagrinėti jo novelę Metamorfozė
– apie Zamzą, kuris vieną rytą atsikelia ir suvokia, kad pavirto dideliu
bjauriu vabalu.
Jo
romanas Procesas, kurį autorius
sunkiai rašė, kaip ir kitus savo kūrinius, yra vienas iš dviejų jo romanų,
aišku, nepabaigtų. Apskritai F. Kafkai sunkiai sekėsi baigti savo ilgesnio
žanro kūrinius, o tiksliau – jų nebaigdavo, nebepajėgdavo ne tiek dėl laiko
stokos, kiek dėl to, kad autoriaus gyvenimas imdavo transliuoti kitokią
energetiką, kuri nebeatitiko rašomo kūrinio pobūdžio. Procesas buvo rašomas 1914 metais t. y. per Pirmąjį pasaulinį karą,
tačiau autorius jo neužbaigė ir tik vokiečio M. Brodo, kuris nepaisė velionio
noro nepublikuoti autoriaus kūrybos, dėka 1925 metais išspausdina nepabaigtą
romaną, jį tokį turime šiomis dienomis ir mūsų kalba.
Francas
Kafka buvo žydas, todėl iki Antrojo pasaulinio karo reikalai su kūryba klostėsi
pakankamai palankiai, produktyviausias būdavo savo gyvenimo krizės momentais,
bėgdamas nuo realybės į savo fantazijų pasaulį, gal todėl jo kūryboje nemažai
siurrealizmo, išmonės ir realybės ryškių sąlyčių, ryškių transformacijų, vizijų.
Romanas Procesas nėra toks stipriai
siurrealistinis kaip antai novelė Metamorfozė, tačiau jis turi subtilesnio
lygmens metafizinių parametrų. Pagrindinis personažas Jozefas K. yra
bankininkas, kuris vieną dieną pažadinamas savo lovoje ir jam pranešama, kad
jis yra areštuotas. Kodėl? Dėl ko? Ką daryti? Jam nieko nepasakojama. Vyrauja
ryškus absurdo pradas, vidinė ir išorinė kova su melu, teisingumu, su žmonėmis
ir įstatymais. Absurdas trykšte trykšta, todėl kartais atrodo, kad Francas
Kafka rašo tiesiog groteską, farsą apie teismų sistemą.
Romane
gausi teisminė leksika, ja autorius puikiai naudojasi, kurdamas fiktyvų absurdo
daugiasluoksnį pasaulį. Čia labai svarbu pono K. pasaulėžiūros kitimo spektras,
kuris dažniausiai lemia arešto būklę, kuris vėliau tiesiog tekste vadinamas
procesu. Netikrumo, vaiduokliškumo ir absurdo Procese daug, tačiau kur kas įdomesni personažo K. vidiniai
svyravimai, pasak literatūros tyrinėtojos Jadvygos Bajarūnienės , ponas K. beaistris žmogus, nesugebantis natūraliai
nei džiaugtis, nei kentėti (p. 558). Ir iš tikrųjų personažo kintančios
pozicijos panašios į maištingumo virsmą prieš ne tik teisminę sistemą, bet ir
visą gyvenimą. Skaitant romaną, neapleidžia jausmas, kad autoriui buvo svarbi
kovos su absurdu momentai, o absurdą gimdo sukurtos tam tikros taisyklės,
hierarchija, valdininkų luomai, biurokratija.
Francas Kafka.
Bene
svarbiausia, ką galime išvysti Procese,
tai, žinoma, būtų kaltės problema. Kaltė uždedama teisingai, neteisingai, kaltė
peršama, kaltė perduodama, parduodama, manipuliuojam, iš jos uždirbama, tačiau
kažkas tą kaltę turi nešioti, nors romane kaltė neminima dažnai, tačiau patį
proceso sąvoką galėtume laikyti kaip kaltės sinonimą. Jozefas K. pradžioje
įsitikinęs, kad yra nekaltas, tačiau tik rūpindamas jam paskirta kaltės našta
(arba procesu) jo pasaulėžiūra, iki tol gyvenusi viltimis prasimušti bankininko
karjeroje, ima ir galutinai susvyruoja. Dėl paskirto arešto, vykdomų kvotų
Jozefo K. aplinkiniai draugai jį ima laikyti kaltu, nors jiems nesvarbu, ar K.
kaltas, jį kaltu padaro pats procesas. Procesas keičia pasaulėžiūrą ir
santykius ne tik su aplinkiniais, bet paverčia poną K. keistu robotu, kuris
nemoka kentėti, nemoka džiaugtis – jam svarbiausia lieka proceso eigos esmė ir
kaip pasipriešinti šitai uždėtai nepelnytai kaltei. Aišku, galima sakyti, kad
vėliau nepelnyta kaltė tampa pelnyta proceso eigoje.
Francas
Kafka pono K. pasaulį modeliuoja mistinį, siurrealistinį, o jei norite –
magiškai realistišką. Jau vien teismo sistema primena tamsias palėpių šachtas,
kuriuose personažas dažnai pasiklysta, ima kamuoti klaustrofobija, trūksta oro
– teismas vaizduojamas kaip klastinga
vaiduokliška įstaiga, kaip negailestinga žmonių valdymo ir naikinimo mašina (p.
558). Dabar galvoju, kad visa tai niekur nedingo, pasaulis nuo 1914 metų
tikrai pakito, o kapitalistinis pasaulis tiesiog tapo nematoma priklausomybių
ir valdymo koncentracijos stovykla, o F. Kafka buvo vienas iš tų pirmųjų
šauklių grožinėje literatūroje, vėliau apie tai daugiau rašys G. Orwell, A.
Camus ir kt. Viena iš pagrindinių šio romanų ašių būtų: melas paverčiamas pasaulio tvarkos principu (p. 173).
Romaną
sudaro dešimt skyrių, dešimt proceso atkarpų, kurie ponui K., suteikia vidinio
poslinkio. Veiksmas trunka vienerius metus, iki kol ponui K. sukanka 31 metai
ir jam įvykdoma egzekucija. Aišku, paskutinieji skyriai ryškiai „iškąsti“,
jiems trūksta papildymo, scenų, kurie sujungtų įvykius, tačiau pabaigoje vis
tiek aišku, kad knygos veikėjas procesą pralaimi – vienas iš tokių pranašų buvo
scena katedroje su dvasininku, kuris lyg ir suteikė personažui Paskutinįjį
sakramentą.
Apskritai
knyga įspūdinga, žinant, kada ji buvo parašyta. Neveltui F. Kafka laikomas
vienas iš XX a. literatūros banginių, nors pats savo kūrybą vertino gana
skeptiškai. Procesas nepaseno nė su
viena diena, netgi priešingai, patyrus ekonominę krizę, leidžia permąstyti mūsų
naujojo pasaulio pamatus, bankų ir teismų sistemą – ar tai sistemos mums tarnauja,
ar mes tarnaujame sistemoms? Manau, apie tai daug anuomet mąstė ir rašė Francas
Kafka.
Jūsų
Maištinga Siela
Kažkas esmingiau nei įvardijimas grožinė literatūra.
AtsakytiPanaikintiKą "Maištingoji siela" mano apie "perduodamą kaltę" arba "baltąjį sielvartą". Kaltės atspalvius ne tik F. Kafkos kūryboje, bet ir mūsų lietuvių klasikoje.