Laszlo Krasznahorkai.
„Priešinimosi melancholija“. – Vilnius: Kitos knygos, 2016.
Sveiki, skaitytojai,
Nesu tikras ar ši knyga
turėjo atsidurti mano knygų lentynoje, tačiau lošdamas su leidyklos Kitos knygos leidžiamomis knygomis ne
visada išlošiu, tačiau mane itin (kaip tikriausiai daugelį iš Jūsų) sudomino
atgalinė knygos viršelio dalis, kuri skelbė, kad novatoriška Laszlo Krasznahorkai kūryba lyginama su
tokiais literatūros genijais kaip Saramago ir Bolano. Be to, knygos pavadinimas
Priešinimosi
melancholija tiesiog mane papirko kaip reta, nes tokie subtiliai
abstraktūs ir metaforiškai būsenas reiškiantys pavadinimai mane itin traukia,
tačiau didžiausia priežastis tikriausiai dėl kurios įsigijau šį romaną – Rytų Europos
literatūros kontekstas, iš kurio, pripažinkime, gana retai verčiama į lietuvių
kalbą, ypač iš vengrų kalbos. Leidinyje Metai
apie šią grožinės literatūros nišą kaip geografinę zonos nišą rašė Laimantas
Jonušys.
Tiesą sakant, man patikęs
pavadinimas Priešinimosi melancholija
tapo ir šios knygos asmenine šiai knygai skaitymo kova. Jeigu kas nors
paklaustų, ar rekomenduočiau šią knygą, gerai susimąstyčiau, nes pats ją
skaičiau ilgai ir retsykiais, nepabijokime aptardami geras knygas vartoti
žodžio nuobodžiai. Nudvėsęs banginis
pristatomas viename vengrų miestelyje ir jis sudrumsčia vietos gyventojų sąmonę,
atrodo, kad tokiame romane turėtų būti begalės įvykių, tačiau pamažu paaiškėja,
kad Priešinimosi melancholija yra veikiau
būsenų koliažas, todėl reikia nusiteikti giliam ir intensyviam skaitymui.
Romanas stebina nuo pat
pirmojo iki paskutiniojo puslapio gana sudėtingu stiliumi, todėl derėtų dėl
šios knygos suklusti tiems „rimtosios literatūros“ mėgėjams, kurie nori iš
kūrinio iššūkio ir ne vien malonumo. Romano struktūra sudaryta iš sąmoningai
fiksuojamų trijų pagrindinių nuojautų. Pirmasis skyrius Nepaprastos padėtys, kuris pasakoja apie nuojautas, jog tuoj
ištiksią sunkiai įvardijama krizė, netgi numanomas pilietinis karas. Verkmeisterio darna – pagrindinių įvykių
ašis, pagrindinių veikėjų „išsiretinimas“. Ir Sermo super sepulchrum – viską apibendrinantis skyrius. Iš pradžių
įspūdis toks, kad autoriui svarbu per pagrindinius personažus perteikti kažin
kokį mįslingą žmogaus prigimties niuansą bodėtis ir niekinti pasaulį. Senyva moteris
grįžta traukiniu namo, tačiau per pasakotoją nusakomi jos pojūčiai primena bauginantį
priešinimosi būseną bendrai kolektyvinei sąmonei. Netgi galima apčiuopti
manieringos bjaurasties estetikos. Veikėja viskuo šlykštisi, o negatyvią būseną
transliuojantys veiksmažodžių, būdvardžių ir prieveiksmių gausa tiesiog
klampina skaitytoją į kažin kokį ekstremalios situacijos būseną, kad, rodos,
tuojau įvyks lūžis ir nutiks kas nors negero. Apskritai žiūros taškas,
pasakotojo pozicija taip hiperbolizuojama negatyviai, kad skaitytojas „įplaukęs“
į teksto transliuojamas būsenas nuolat stebisi ir laukia reikšmingo įvykio,
kuris taip ir nevyksta.
Vengrų rašytojas László Krasznahorkai.
Tiesą sakant, menkiausias
veikėjų akimis „nenatūralus“ įvykis, kad ir gatvėje prabėgusi katė, veikėjų
sąmonėje sukelia katastrofos lygio virpesius, todėl autoriui nelabai rūpi siužetiškumas, jam kur kas svarbiau
aprašyti priešišką žmogaus kaip kolektyvinės sąmonės komponentą veikimo
mechanizmą. Miestelyje gyvenančių keletas veikėjų likimų, rodos, nereikšmingai persipina
– motina, neįsileidžiančio savo dykaduonio sūnaus, sūnaus meilužė, senyvas muzikos
mokytojas, užsidaręs savo namuose... Pasakotojas „vaikšto“ jais ir nusako gana
skirtingas biografines istorijas, tačiau kuria bendrą sodrų apokalipsinių
nuotaikų miestelėnų vaizdinį. Kartais gali pasirodyti, kad veikėjai su pernelyg
negatyviais jausmų skafandrais, tačiau pamažu jų būsenas siejant į visumą,
atsiveria išties nepaprasta miestelio gyventojų padėtis. Šioji padėtis ima
griauti nusistovėjusią miestelio politinę tvarką, atsiranda begalės kelių kilti
riaušėms ir chaosui, tačiau šalia keistai abstraktaus absurdiško perversmo
brėžiama simboliška civilizacijos trapumo, priešinimosi absurdui ir surėdytai
tvarkai ašis.
Kažin, ar romaną būtų galima pavadinti distopiniu, tačiau tam tikrų elementų visgi esama. Visų pirma cirko trupės žiemos šaltyje atgabenti nustipusio banginio palaikai, kurie tampa ne tik Trojos arklio analogišku simboliu, bet ir viso miestelio, kaip civilizacijos kūno puvimo ir yrimo simbolis. Iš esmės tai, kas nutiko banginiui, pamažu nutinka ir miesteliui. Kartais atrodo, kad sekdami pagrindinius veikėjus, jų filosofines mintis, kad ir apie kosmoso gelmes, mes iš esmės ieškome gyvenime prasmės, tačiau filosofinės veikėjų erdvės, gyvenimo žiūros kampai brėžia ne tiek veikėjų asmenines charakteristikas, kiek kuria įvairių spalvų kolektyvinės sąmonės paveikslą.
Iš vienos pusės romanas
atrodo įspūdingas, jo metaforos ir simboliai ištransliuoti ir sukurti beveik
genialiai. Kritika politinei sistemai ir žmonių gyvenimo būdui taip pat stipriai
jaučiama, kad šią modernistinę knygą galėtume dėti prie egzistencinės
literatūros. Tačiau tuo pat metu ją skaityti be galo sudėtinga, nes tai sunki
nepopuliarioji literatūra, kur šiaip jau įprastinius siužetus keičia pojūčių ir
mąstymo mechanizmų veikimo vaizdavimas, todėl kiek gali pasirodyti knyga
angažuota, ištęsta. Tokiai knygai kaip Priešinimosi
melancholija reikia nemažai laiko, dirbti su savimi, motyvuotai skaityti. Netgi
tiems, kuriems patinka M. Proust Prarasto
laiko beieškant, – šie kūriniai turi tam tikro panašumo pasakojimo stiliaus
prasme, – gali gana keistai sudirginti, įvykti natūrali kūrinio atmetimo
reakcija. Romanas neatsitiktinai pavadintas Priešinimosi
melancholija, nes kiek ją skaičiau, tiek nuolat jai priešinausi ir
klausiau, ar tikrai verta tiek save niurkyti tame keistame L. Krasznahorkai
kuriamame pasaulyje? Nepaisant mano asmeninio priešinimosi, galiu pasakyti, kad
knyga įspūdinga savo sumanymu, simboliais, teksto stiliumi, apskritai raiška,
kad, manau, belieka tik vienintelis kriterijus, kuris gali iš esmės nulemti
šios knygos skaitytojų priėmimo reakciją – skonio reikalas.
Jūsų Maištinga Siela
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą