Patti
Smith. „Tiesiog vaikai“ – Vilnius: Kitos knygos, 2017 – 360 p.
Sveiki, skaitytojai.
Jeigu kas nors praeivių
lietuvių paklausinėtų, kas yra tokia Patti Smith, vargu, ar atsirastų daug
žinančių šią atlikėją. Bet jeigu paklaustų, kas yra Madonna ar Lady Gaga,
tikriausiai, retas, kuris neatsakytų. Gal dėl to, kad tai ne Lady Gaga, o Patti
Smith, šios knygos populiarumas Lietuvoje nėra tokio masto, koks jis tapo JAV,
kai ši knyga pasirodė. Taigi roko ir alternatyviosios muzikos atlikėjos Patti Smith (g. 1946) knyga Tiesiog
vaikai (angl. Just Kids)
Lietuvoje tarp intelektualų ir bohemos tapo tikru bestseleriu, aptarinėjamu
interneto platybėse. Kadangi šiemet daugiau skaitau dokumentinę prozą, šioji
knyga, rekonstruojanti bohemišką 7 dešimtmečio Niujorką, tiesiog tapo privalomuoju
kūriniu mano sąraše.
Prieš kelerius metus teko
matyti dokumentinį filmą apie žymų Niujorko fotografą Robert Mapplethorpe (angl. Robert
Mapplethorpe: Look at the Pictures, 2016), šiemet pasirodė ir vaidybinis
filmas apie šį menininką. Tąkart šokiruojančiai buvo pristatyta jo
sadomazochistinio stiliaus fotografijos darbų istorija, o Patti Smith tame
dokumentiniame filme šmirinėjo tik kaip antraeilis personažas, rodos, labiau
trukdantis, nei papildantis Roberto kūrybai. Nė pagalvoti negalėjau, kad po
kelerių metų skaitysiu jos memuarus apie jųdviejų draugystę.
Knyga laikoma viena
geriausių dokumentinės prozos pavyzdžių ir šiuo atveju prieštarauti negaliu,
nes knyga užburianti. Net jeigu nesate apsišvietę ir nežinote daugelio dalykų
apie Niujorko septinto-aštunto dešimtmečio bohemišką šio didmiesčio gyventojų
gyvenimą, knyga vis vien paliks nemenką įspūdį. Knygoje daug pavardžių, įėjusių
į istoriją, tad tenka pripažinti, kad nemaža dalis jų man nieko nesakė, nors
džiaugiausi vien atpažinęs „The Doors“, Joaną Japlin, Joną Meką ir dar dalį tų
dienų menininkų, kurie darė ir tebedaro didžiulę įtaką meno pasaulyje. Seksualinės
revoliucijos ištiktame mieste, Vudstoko eros pradžioje, Vietnamo karo šešėlyje
ir narkotikų liūnų gelmėje jaunoji menininkė Patti Smith aprašo savo sunkią
kasdienybę Niujorke su tokia pakylėta ir uždegančiai sakralia dvasia, kad rodos,
jog žodžiai skamba prasmingiau ir nuoširdžiau už pačios Biblijos pasakojimus.
Patti Smith
Tiesiog
vaikų kompozicija nors ir fokusuojasi į vieno dešimtmečio
pasakojimą, tačiau tai rėminės kompozicijos pasakojimas, kuris įrėmintas tarp
Patti Smith vaikystės dvasinių potyrių ir 1989 metų Roberto Mappelethorpe
mirties akimirkos. Iš esmės Patti Smith neslepia, kad Robertas buvo jos
gyvenimo žmogus, daugiau nei vien tik mylimasis, knygoje, galima sakyti, pavyko
autorei perteikti tai, kas vadinama Geothe‘s sielų giminyste. Tikriausiai skaitytojas gali numanyti, kad šis
santykis nebuvo toks lengvas, daug skaudžių dalykų nutylėta paraštėse arba
nublukinti laiko, mat jųdviejų draugystės metu Robertas atsiskleidė kaip
homoseksualas ir autorė jo tapatybę priėmė, nors ir iki galo nesusitaikė.
Vaikiškos viltys, sudėtingas
brandos etapas, bohemiška viešbučio „Chelsea“ aplinka, kurioje sukiojasi
daugybę kylančių ir gęstančių menininkų. Šioje knygoje perteikta viskas taip,
kad net paprasčiausi rankdarbiai, kad ir paprastos atvirutės kūrimas tampa
kažin kokiu laikmečio tendencijas atskleidžiančiu reiškiniu. Retrospektyviai
rekonstruodama laikmetį autorė sukuria iliuziją, kad pats skaitytojas kartu su
ja gali išgyventi tą Niujorką, kurio niekada nebebus, pajausti jos asmeninę
sėkmę bei nuosmukius, badą ir klestėjimą.
Visgi bohemos pasaulio retrospekcija
nėra pagrindinė šios knygos rašymo priežastis, veikiau ji fokusuojama į autorės
ryšio su nuo AIDS mirusio draugo Roberto apmąstymą. Autorė neslepia, kad ilgą
laiką ieškojo tinkamo tono pradėti šį pasakojimą, gal dėl to, knyga išėjo tokia
brandi, pavykusi ir aksominė, nes sukuriamas įspūdis, kad už sakinių tvyro
kažkas, ko šitaip iš esmės siekė gėlių vaikai – dvasinė pagarba, besąlyginis
noras priimti žmogų toks, koks jis yra. Tiesą sakant, jeigu dabar reiktų šią
knygą su kažkuo palyginti, neturėčiau alternatyvų. Nesu tiek daug tokios
literatūros skaitęs, tačiau patirtis skaitant Tiesiog vaikus puiki. Ypač knygai einant link pabaigos, kai veriasi
turtingas ir nelengvas Patti Smith gyvenimiškasis patirties peizažas, jos
kelionės į Prancūziją, gaudant savo asmeninę mūzą, apmąstant Arthur Rimbaud
literatūrą ir savo grupės sukūrimo užkulisius, aiškėja Patti Smith giluminė filosofija,
kuri susiformavo iš tos turtingos kultūrinės patirties.
Daug žinomų genijų tame
laikotarpyje krito dėl vienatvės, mirė dėl alkoholio ir narkotikų, dėl to, kad
jautėsi neįvertinti, o štai Patti Smith išgyveno tarsi per stebuklą,
atsilaikiusi skauduliams ir pagundoms nugarmėti į liūną. Manau, tokia
literatūra įkvepia gyventi, nepaisant nieko. Prisipažinsiu, kai užverčiau Tiesiog vaikų paskutinį puslapį, net
ašarą nubraukiau. Vis sunkiau ir sunkiau mane pravirkdyti literatūra, bet Patti
Smith vis dar priminė, kad yra tų nesukirbintų stygų manyje, dėl kurių ne gėda
tiesiog būti vaiku ir pravirkti.
Jūsų Maištinga Siela
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą