Sveiki,
Paskutiniu
metu režisierius Terrence Malick yra mon amour! Buvau tiek laiko jį
pamiršęs, kad peržiūrinėdamas dar nematytus jo darbus, tiesiog žagtelėjau ir
save be pižoniškumo pagyriau: kaip gerai, kad jis vėl sugrįžo pačiu laiku į
mano akiratį. Tiesą sakant filmą „Plona raudona linija“ (angl. The Thin
Red Line) (1998) buvau matęs vaikystėje, bet nelabai kažin ką pamenu, vien
tik nuotrupas, susijusias su karinėmis operacijomis, bet tikrosios gelmės,
filosofijos taip ir neprisimenu. Tai tikriausiai vienas iš paskutiniųjų
nematytų režisieriaus darbų, kuris ganėtinai skiriasi nuo to, ką dabar
režisierius kuria. Šis labiau epinis filmas, primenantis tuos didinguosius
karinius epus, kaip antai „Gelbstint eilinį Rajaną“ ir panašiai, kada dar
neturėdami interneto, visi vyrai prie televizoriaus rinkdavosi, kad pažiūrėtų
karinį filmą. Nežinau, kodėl karas taip žavi ir jaudina vyrus, filmą dėl šios
tematikos niekada nežiūrėčiau.
Filmo
siužetą galėčiau nusakyti keliais sakiniais taip: tai filmas apie Japonijos ir
JAV karą, į kurį buvo pasiųsti jauni, nepatyrę jaunuoliai, pastarieji
išlaipinami saloje, kurioje išgyvena tikrą siaubą. Terrencijui rūpi ne karinės
strategijos, ne heroizmas, kurį taip mėgsta JAV „Oskarais“ apdrabstomas filmas
ir toli gražu nepašlovinti JAV pergalę prieš Japoniją. Šiame filme herojų beveik
nėra, čia nagrinėjama bendresne prasme blogio veikimas pasaulyje, ką jis padaro
su jaunais žmonėmis, kodėl jie taip sugadinami. Kaip antitezė filmui pasirinkta
taiki salų gyventojų gentis, kuri nepažįsta karo. Vienas iš pagrindinių herojų,
dažnas dezertyras iš savo grupuotės, ilgisi prigimtinės žmogiškosios taikos ir
tampa moralės kompaso rodykle toje žiaurioje skerdykloje.
Nors
T. Malick čia kur kas racionalesnis, jis siužetą visgi derina su filosofiniais
intarpais, kurie ir poetizuoti, ir neretai veikia kaip užsklandos tarp sunkių
karinių scenų. Tai labai veikia ir kaip kontrastas, ir kaip tam tikras
pasakotojas, visuotinės sąžinės balsas, išryškinantis karo dirbtinai sukurtus veidus;
vaikinukai tiesiog dėl socialinių vaidmenų, idealų ir kitų menkaverčių dalykų
yra pasiryžę mirti. Kažkodėl prisiminiau Svetlanos Aleksijevič dokumentinę
prozą ir ten paliktus žmonių liudijimus, kurie protu suvokiami, bet širdimi –
kodėl? kodėl? – jau nebe. Žinoma, tai vienas geriausių karinių filmų per visą
dešimtą ano amžiaus dešimtmetį, kuris nors ir vaizduoja karą, bet išvengia pačių
baisiausių karinių filmų klišių t. y. parodyti, kad reikia didžiuotis karo
pergalėmis, garbinti laimėjusiojo „teisuolio“ pusę, perteikti patriotiškąją žinią.
Juk ir „Dunkerkas“ bei „1917-ieji“ turėjo būtent šiuos gėrio ir blogio stovyklos
konceptus, o „Plona raudona linija“ išvengia to ir kalba universaliau, kur kas
giliau, tarsi bandytų surasti priežastį, paaiškinimą, kaip nutiko, kad į žmoniją
praslinko ir ją užvaldė toks šlykštus blogis. Stiprus filmas su nuostabiai
hipnotizuojančiu operatoriaus darbu, mano galva, nors ir 1998 metų, dar
nepasenęs.
Mano
įvertinimas: 9/10
Kritikų
vidurkis: 78/100
IMDb:7.6
Jūsų
Maištinga Siela
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą