Sveiki, skaitytojai,
„Tik pažiūrėkite, kaip
išgražėjo mūsų gatvės ir parkai, – pasaka (p. 98)“.
Lietuvių literatūros
padangėje paskutiniuoju metu atsiranda skaitytojams patrauklių distopinių lietuviškų
romanų. Marijus Gailius neseniai pelnė Metų knygos apdovanojimą už
romaną Oro, vadinasi, knyga pastebėta, įvertinta, skaitoma. Su Jaroslavo
Melniko vėžiomis, sakyčiau, pradėjo kurtis lietuviško distopinio romano
tradicija, bet vėlgi – ar tradicija, jeigu distopinio romano struktūros, idėjos
perimamos iš pasaulietinių distopinių kūrėjų klasikų: G. Orwell, M. Atwood, A.
Huxley ir kt. Kol kas sunku apibrėžti, kas yra lietuviška distopija. Panašiais
rakursais perteiktas ir naujausias Dainiaus Vanago (g. 1989) distopinis
romanas Oderis, kuris, mano pastebėjimu, yra pastaruoju metu
labiausiai aptariamu grožinės literatūros kūriniu internete ir spaudoje, todėl nekantraudamas
suskaičiau, tikėdamasi, kaip internautai sako: gaivaus oro gurkšnio lietuvių
literatūros padangėje.
Romanas Oderis
pasakoja apie ateities pasaulį maždaug 2050-aisiais, kai Europos didmiesčiai
apsitveria tvoromis ir tampa citadelėmis su savo vidiniais įstatymais. D.
Trumpas statė sieną su Meksika, o Lietuva šią vasarą įnirtingai bando
apsisaugoti spygliuotomis tvoromis nuo iš Baltarusijos plūstančių pabėgėlių,
atrodo, kontekste šis distopinis romanas itin aktualus. Labai tinka romano
perkamumui paskatinti! O kad literatūra dažnai būna tam tikrų analogiškų įvykių
pranašė, jau nebe pirmas kartas, kai tai pasitvirtina.
Knyga konstruojama iš
trijų atraminių pasakojimo perspektyvų, kurios pabaigoje viena kitą paaiškina. Vienoje
iš pasakojimo gijų vaizduojamas Oderio miesto politiko tardymas. Tyrėjas, perduodamas
slaptus įrašus savo draugei, bando iš Oderio politiko išgauti prisipažinimą. Kokį?
Sunku pasakyti. Atrodo, kad klausinėtojas bando psichologiškai palaužti ir
pripažinti, kad Oderis iš tikrųjų buvo tik tam tikras žmonių išnaudojimo getas.
Oderio miestas pasižymi tuo, kad kiekvienas žmogus, norėdamas pasilikti šiame
mieste, turi visada dirbti, kitaip jis bus ištremtas. Knygoje minima apie
nelegalius pabėgėlius, netgi teisėtus žmonių žudymus. Taigi suimtasis
politikas, vienas iš pagrindinių Oderio įstatymų kūrėjų, nuolat pateisina šio miesto
struktūros idėjas. Vienas geriausių viso romano elementų yra D. Vanago
gebėjimas perteikti vingrius šio politiko teiginius ir pagrindimus, kuriuose
justi ir nūdienos realių politikų lozungų. Taip, kaip išsisukinėja politikas,
iš tikrųjų smagu skaityti, tačiau per tai veriasi ir plačiosios visuomenės
atskirtis nuo politinių manevrų, žmogiškumo atskyrimas nuo idilinio savito
tobulo pasaulio kūrimo, perimant Dievo vaidmenį. Iš tikrųjų visas tas blogis
atsiranda iš rojaus ilgesio, galvojau skaitydamas Trumano Moro ištraukas. Suimtajam
politika – kūrybinis verslas, ambicija, o žmonių gyvenimai tėra tik energiją
duodančios baterijos, o kai elementai nusėda, baterija išmetama.
Skaitant visą laiką
kirbėjo mintis, o kodėl tie žmonės taip nori būti išnaudojami, kodėl jie vis nori
įsibrauti į Oderį, jeigu žino, koks nepakeliamas tas darbininko gyvenimas? „Klystat,
net ir šis apibrėžimas nebuvo privalomas: visi, kuriems jis netiko, galėjo
išvykti ir apsigyventi kitur – tarp kitokių apibrėžimų, kitokių sąlygų ir
susitarimų. Nė vieno nevertėme gyventi Oderyje (p. 55).“ Tame pačiame tardymo
tekste veriasi ir visai primityvūs aiškinimai, kurie labiau skirti ne
tardytojui, o būtent skaitytojui „nupiešti“ aiškesnius kontekstus, tačiau kai
kurie „paaiškinimai“ primityvoki ir, tiesą sakant, nuobodūs, netgi sakyčiau,
visai nereikalingi, pvz. „iš pradžių susidūrėme su įvairiais sunkumais, –
bet ar galėjo būti kitaip? Reforma buvo išdėstyta maždaug dviejų šimtų puslapių
dokumente su išimčių, procedūrų aprašais. Kalbame apie ilgą, varginantį derybų
su tuometine teise procesą, todėl, natūralu, mums reikėjo laiko šiai reformai
tinkamai pritaikyti, o žmonėms – laiko jai tinkamai suprasti (p. 56-57).“
Bet juk ir be šių suimtojo paaiškinimo viskas ir taip skaitytojo
įsivaizduojama.
Antroji paralelinė
pasakojimo siužetinė linija vaizduoja Oderio gyventoją Alaną, kuris gyvena
Oderio geto gyvenimą, netenka darbo, jis ištremiamas už miesto ribų. Ilgą laiką
Alanas atrodo neaiškus veikėjas, sutrikęs, susidvejinusi asmenybė, kuris
nelabai suvokia linijinio laiko tėkmę. Jis prisimena savo gyvenimo draugę, kurios
geidžia, nori pas ją sugrįžti, tačiau tuo pačiu prisimena, kad vyksta skyrybų
procesas. Ilgą laiką Alanas atrodo kaip narkomanas, tačiau knygos finale
išaiškėja netikėta atomazga – Alanas jau beveik miręs ir gyvena netikrą komoje
vykstantį gyvenimą. Iš tikrųjų šis D. Vanago manevras primena galybę mokslinės fantastikos
filmų, netgi Matricos trilogiją. Žmogaus sąmonės sukryžminimas,
pasąmoninio gyvenimo stebėjimas elitiniams nariams visada kėlė tam tikrų
klausimų apie dvasines ir neapčiuopiamas žmogaus išgales, prie kurių atradimų
pamažu artėja mokslas. Alano pasakojimo linija absoliučiai veiksmo trilerio
siužetas, kelionė per simuliakrines scenas, kurios iš esmės papildo Oderio
miesto struktūrą: su kaliniais atliekami moksliniais eksperimentai ir primena
nacistinius XX amžiaus baugius mokslinius tyrinėjimus su beverčiais bandomaisiais
triušiais.
Trečioji pasakojimo dalis
skirta trumpoms ir lakoniškoms Trumano Moro iš esė rinkinio „Tu“ pasakojimams,
kurie, tiesą sakant, mažų mažiausiai mane domino: nuo Adomo ir Ievos išvarymo
iš rojaus interpretacijos iki savistabos ir žmogaus veiklos apmąstymų: kodėl aš
gyvenu ir darau tai, ką darau bei kas mano pasirinkimus nulemia? Aišku, jie
papildo ir „suklijuoja“ kitas pasakojimo dalis į vientisą distopinį pasaulį,
bet Trumano Moro dalys pačios abstrakčiausios ir, tiesą sakant, banaliausios. Aišku,
po to mes sužinome, kas tas Trumanas Moras ir pradedame suvokti Oderio pasakojimo
struktūrinę trinarę sandarą.
Kalbant apie šio romano
idėjas, kurių rasite ne vieną gerą ir įsimintiną, o pastarieji sukels nemažai
apmąstymų ir minčių, labiausiai įsimenanti yra žmogaus darbininko pajungimas
valdžios galios struktūroms. Iš tikrųjų turime didėjančios socialinės nelygybės
ir atskirties pasaulį, kuriame žmonės bando išsilaikyti gražiausius savo metus
atiduodami ne vienas kitam, o tam, kad gyvuotų Oderio sistema. Kitą vertus, ar šiandien,
mokėdami mokesčius, gyvenama ne paraleliniame tam tikroje distopinės vartotojiškos
visuomenės sistemoje? Ypač tie, kurie negali džiaugsmingai save realizuoti, o į
darbą eina kaip į žūtbūtinį mūšį tik dėl to, kad reikia išsilaikyti visuomenėje?
Vienoje romano vietoje, kur
aprašomos naujųjų Oderio parduotuvių struktūros, kad neva pirkėjas užėjęs į
parduotuvę turi būtinai ką nors įsigyti, o jeigu nieko neįsigyja, vadinasi,
kitąkart į šią parduotuvę jam jau nebegalima įeiti. Sulaikytasis politikas tokį
įstatymą aiškina, kad parduotuvės tiesiog bus priverstos turėti visko, kad tik
išlaikytų pirkėjus, o pirkėjai suinteresuoti vartoti arba vartoti netgi tada,
jeigu neranda to, ko nori. Tokia priverstinė ekonomika, aišku, atrodo iš mūsų
tikrovės absurdiška, tačiau gerai patyrinėjus šiandienos realybę, jau matome
panašius algoritmus, pavyzdžiui, gąsdinimus, kad jeigu nepasiskiepysi, tave atleis
iš darbo ir pan.
Iš tikrųjų Dainiaus
Vanago Oderyje mes jau gyvename, tik dažnai absurdiškų kontrolės
struktūrų neatpažįstame, nes neturime su kuo palyginti, o tokia literatūra
leidžia sugretinti šias tikroves ir iš naujo įvertinti sistemas, kurioms, norim
to, ar nenorim, vis tiek priklausome ir tai yra, sakyčiau, stipriausioji Oderio
knygos dalis. Tai stipriai struktūriškai apgalvotas kūrinys, tam tikra
pasakojimo kompozicija suręsta galvojant, kaip teigė viename interviu pats
autorius, apie skaitytoją. Visgi skaitant daug dalykų literatūriškai buvo
prėska, visų pirma, pasigedau paties literatūriškumo, dėmesio žodžiui ir
sakinio struktūrai. Tardymai buvo išties panašūs kaip interviu iš dienraščių, o
Alano istorija perteikta populiariosios literatūros pasakojimo tonacijoje. Nors
idėjos verčia stebėti ir stebėtis, bet visumoje kūrinys skaitosi
paviršutiniškai. Labai panašius jausmus patyriau skaitydamas Marijaus Gailiaus Oro
– stiprios idėjos, sudėtingos struktūros, tačiau nėra literatūrinės dvasios ir
aistros, kuri man itin reikalinga gerai ir įsimintinai literatūrai pasiekti. Dainiaus
Vanago Oderį vertinu kaip ambicingą kūrinį, tačiau stokojančio paties
literatūros, nes, kaip žinia, struktūra ir idėja be dvasios dar nėra įtaigi
literatūra.
Jūsų Maištinga Siela
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą