Sveiki,
Rumunų režisierių
Cristian Mungiu galima vadinti rumunų naujosios kino bangos širdimi. Kažkada pasaulį
pritrenkusi jo sukurta drama apie abortą „4 mėnesiai, 3 savaitės, 2 dienos“
(2007) bei religingoji drama „Už kalvų“ (2012) pavertė šį režisierių vieną
geidžiamiausių savo rumunų kartos kino meistru.
Ir naujasis darbas „Baigiamieji
egzaminai“ (rumun. Bacalaureat)
(2016), kaip jau galite įtarti, menkai ką turi bendro su tikraisiais
baigiamaisiais egzaminais, nes šiame filme gyvenimo egzaminą laiko ne jaunoji
veikėjo, bet jos tėvas, kuris testuojamas ir gundomas nusikalsti dėl savo vaiko
ateities perspektyvos. Tėviški lūkesčiai, kurie tokie riebūs ir smelkte
smelkiasi, pagrindiniam personažui sunkiai sekasi juos aprėpiami ir suvokiami
per jo nusižengusios moralės ir dorovės principų prizmę. Tėtušis laužo
teisingos visuomenės standartus, kad tik iškapanotų dukrelę, bet nemato ir bijo
pripažinti, kad dukrelei tai visiškai nė motais... Tėvų ir vaikų santykiai
tampa ta ašimi, kuri balansuoja rumunų skurdžioje visuomenėje, kur, atrodo,
teisėsaugos sistema turėtų būti atsilikusi šviesmečiais, bet, pasirodo, viskas
veikia panašiu principu, kaip ir Lietuvoje. Visi už savus, nesvarbu, kokie padariniai.
Keletas aštresnių
socialinių siužetinių vingių, kas taip būdinga C. Mungiu filmams, filmą tik dar
labiau sutirština ir kartais atrodo, kad personažas randasi kokiame nors siaubo
psichologiniame trileryje, tokioje nesaugioje socialinėje terpėje, kad dėl savo
kvailų sprendimų tuoj paslys ir prasidės principingas kino karmos grąžinimas –
personažas už kvailumą ir nepamatuotas ambicijas gaus taip riebiai, kaip tik
nusipelno, tačiau C. Mungiu ne kerštas čia svarbiausia, ir jis greitai „išvairuoja“
gana šviesią atomazgą, ko galbūt beveik nesitikėjau, žiūrėdamas pagrindinio
veikėjo dramą. Čia rasite ne tik tėvų ir vaikų santykius, bet ir visuomenės
saugiklius, vyro ir depresija sergančios žmonos santykius, besilaukiančios
meilužės portretą ir nuolat moraliai kintančios ir nesaugios, nepastovios ne
tik šeimos, bet ir visuomenės modelį, kol galiausiai filmas įrodo, kad niekas negali
nieko apsaugoti ir kiekvienas personažas renkasi savo likimą taip, kaip jam
atrodo geriausia dabar.
Gero siužeto filmas,
brandus, artimas lietuvių mentalitetui, kuris nė per nago juodymą neatrodo
banalus. Tiesiog negailestingas vertybių ir tėviškų trapių bei didelių lūkesčių
daužymas į sieną, stebint žiūrovui. Labai geras filmas!
Mano
įvertinimas: 9.5/10
Kritikų vidurkis: 85/100
IMDb: 7.6
Nuoroda į „Kino pavasarį“:
ČIA
Jūsų Maištinga Siela
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą