Esward
St Aubyn. „Patrikas Melrouzas“ – Vilnius: Baltos lankos, 2019 – 448 p.
Sveiki,
skaitytojai,
Vienas
rimčiausių šios vasaros pabaigos verstinės literatūros grynuolių yra britų
rašytojo Edward St Aubyn (g. 1960) romanų trilogija Patrikas
Melrouzas (angl. Patrick Melrose), kurį sudaro trys romanai Tiek
to (1992), Bloga žinia (1992), Šiek tiek vilties (1994). Po to sekė ir dar
keli romanai tęsiniai, o Motinos pienas (2005) buvo nominuotas net Man
Booker premijai. Į lietuvių kalbą trilogiją išvertė vienas mano mėgstamiausių
rimtosios literatūros vertėjų Laimantas Jonušys. Britanijoje ši trilogija jau
tapo šiuolaikinės literatūros klasika, pagal jį pastatytas penkių dalių
serialas, kuriame nusifilmavo visiems puikiai žinomas aktorius Benedict
Cumberbatch.
Sumurtas,
arogancija, traumos, seksas, pinigai... Tokius dalykus mes dažniausiai regime
kokiuose nors prabangiuose britų ar amerikiečių filmuose, kur dažniausiai
vyksta kokie nors kriminaliniai įvykiai, tačiau verstinėje grožinėje
literatūroje aristokratų, „mėlynojo kraujo“ turinčių turčių gyvenimo bjaurastis
retai prasibrauna iki mūsų skaitomų romanų. Romanas pasižymi sodriu ir įtikinamu
pasakojimu, kuris pagrįstas paties autoriaus biografiniais faktais.
Pats
rašytojas, kaip ir jo knygos prototipas Patrikas Melrouzas, gimė pasiturinčiojo
aristokratiškoje šeimoje, kurio tėvai gyveno tai Londone, tai Prancūzijos
viloje. Pats rašytojas taip pat, kaip teigia, yra patyręs iš savo tėvo
seksualinę prievartą, kai jam buvo 5–8 metai, todėl vėliau baigęs
psichoterapeuto mokslus, metęs heroiną, jis išanalizavo savo gyvenimą ir autentiškas
patirtis perteikė šių romanų cikle.
Mums,
skaitytojams, dažniausiai užgintas britų aristokratijos gyvenimas, nelabai
žinome, kas iš tikrųjų vyksta jo „gelmėse“ ir kasdieniniame gyvenime. Rašytojas
atskleidžia tamsų, niūrų, arogancijos, apkalbų ir dviveidiškumo kupiną
aristokratų gyvenimą šeštame-septintame-aštuntame dešimtmečiuose, kada
aristokratija iš esmės ėmė patirti dekadansą, moralinį ir prestižinį nuosmukį,
kurį pamasino dvasinės krizės ir nesibaigiantis alkoholis, narkotikai bei
švaistūniškas gyvenimas.
Iš tikrųjų
autoriui pavyko sukurti lokalios visuomenės kupolą, tam tikrą turtingųjų
atskirtų nuo likusio pasaulio visuomenės modelį, kurių gyvenimai dažnai sukasi
apie pasimatymus, pobūvius ir narkotikus. Pirmoji trilogijos dalis vadinasi Tiek
to, kuri skirta Patriko Melrouzo vaikystės traumai atskleisti. Būtent pirmoji
romano dalis mane labiausiai ir paveikė – Patriko tėvo Deivido požiūris į savo
atžalą, iš kartos į kartą kaip skiepas perduodamas blogio, (bet aristokratiško
auklėjimo!) užkratas – tėvas smurtu auklėja vaiką, siaubingai elgiasi su žmona
ir t. t., nes būtent patį Deividą šitaip auklėjo jo paties tėvas. „Vaikai
yra silpni ir nemokšiški miniatiūriniai suaugusieji, ir juos reikia visaip
akinti taisyti savo silpnumą ir nemokšiškumą. Kaip ir didysis zulų karalius
Čaka, kuris savo karius versdavo įtrypti dygliuotus krūmus į žemę, kad
sukietintų padus, nors kai kuriems tuo metu tokios treniruotės tikriausiai
nepatiko, jis buvo pasiryžęs sukietinti savo sūnaus nusivylimo nuospaudas, kad
išgydytų įgūdį atsiriboti. O ir ką gi daugiau gali jam pasiūlyti? (p. 67).“ Tam
tikri socialiniai elgsenos modeliai yra perteikiami kaip tradiciniai aristokratijos
požymiai: jeigu išgyvenau aš ir tapau tokiu „nuostabiu“, vadinasi, ir mano
sūnus turi tai patirti, kad taptų mano įpėdiniu.
Pirmoji
romano dalis pulsuoja seksualiniai nukrypimais. Nepaisant, kad tėvas
prievartauja Patriką tarp visų tuo nuostabiai trapių ir prabangių vilos
gobelenų, vazų, senovinių lovų ir t.t., bet dar vaizduojami ir psichiškai
pakrikę Deivido ir jo žmonos santykiai, kurie atmiežti sadistiniais ir
mazochistiniais elgesio būdais, todėl tiek daug visokiausių tablečių, streso ir
toksiškų santykių niuansų. Figų valgymas nuo žemės ir nuolankumas tik iš dalies
gali priminti Penkiasdešimt pilkų atspalvių, tačiau jie pagrįsti iš
kartos į kartą perduodamais elgesio šablonais, traumomis, patriarchalinės brutalios
šeimos modeliais.
Vienas
esminių aristokratijos požymių yra perdėtas cinizmo demonstravimas ramioje
aplinkoje, siekiant diskusijos būdu kuo labiau vienas kitą pažeminti, reiškiant
rafinuotai ir šaltai kuo dagiau paniekos, pvz., Bridžita klausia, ar Deividas
pritaria mirties bausmei, o jis atsako: „Ne, nes tai nustojo būti viešas
renginys. Aštuonioliktame amžiuje korimas būdavo tikrai gera dienos iškyla (p
123)“. Kas vidurinėje klasėje suprantama kaip blogos tonas, aristokratijoje
tai tampa galios rodiklis; kuo daugiau arogancijos ir pasipūtimo, tuo atrodai
labiau aristokratiškas ir vertas pagarbos. Tą suponuoja moterys, kurios dažniausiai
bando per lovą ir santuoką įsilieti į aristokratų gyvenimą, atmesdamos bet
kokias savo moralines nuostatas.
Edward St Aubyn
Prabangios
aristokratiškos aplinkos įspūdį sustiprina rašytojo gebėjimas perteikti hedonistinės
prabangos elementus. Gurmaniškas požiūris į prabangą ir pasimėgavimą unikaliais
dalykais yra neatsiejama turtuolių kasdienybė, pavyzdžiui, geriant kad ir
brangų vyną: „Jis jautė, kaip ilgi gysloti vynmedžio ūgliai tempia jį į
sunkų paraudonavusį dirvožemį. Per gomurį nuvilnijo geležies ir akmens, žemės
ir lietaus prieskoniai, viliojantys lyg krentančios žvaigždės. Butelyje seniai
suvystyti pojūčiai dabar išsivyniojo kaip pavogto paveikslo drobė (p. 176).“
Antroji
romano dalis Bloga žinia yra apie 22 metų Patriką, kuris sužino, jog
mirė tėvas, todėl reikia sutvarkyti laidojimo reikalus. Šioji romano dalis
skiriasi savo emociniu valentingumu, Patrikas paniręs į gilią depresiją,
vartoja ir nuolat galvoja apie narkotikus, važinėja po Niujorką, nuolat
rizikuodamas savo gyvybe. Akivaizdu, jog šioji romano dalis fokusuojasi ties veikėjo
asmenybės bedugne, norą sumaišyti skausmą su malonumu – visa tai kilo iš
nemeilės, tėvo prievartos ir motinos šaltumo, todėl Patrikas stengiasi visa tai
„užlopyti“ narkotikais. Teksto sodrumas! Nesunku patikėti, kad pats autorius
gerai išmano narkotikus ir jų poveikį, amžiną jų troškulį, sukeltą euforiją ir čia
pat nepasakomą alkį, narkotikų sukeltus baisius padarinius... Šioji romano
dalis nuolat man priminė F. Dostojevskio Nusikaltimas ir bausmė, kada
Raskolnikovas ištiktas potrauminio šoko ir kaltės jausmo vaikšto gatvėmis ir
dreba dėl kiekvienos aplinkos detalės, kuri galėtų jį išduoti nusikaltus. Panašiu emociniu užtaisu ir „užaštrintais“
psichiniais elgsenos modeliais bei būsenomis perteiktas absoliučiai sutrikusio
ir dvasiškai sužlugdyto, nuolat savo silpnumą pateisinančio vyruko subyrėjęs
gyvenimas.
Trečioji
romano dalis Šiek tiek vilties vaizduoja Patriką trisdešimties. Romanas labiau
fokusuojasi į Sonio rengiamą kaimišką pobūvį, į kurį ateina ir Patrikas, ir princesė
Margaret ir veikėjai iš ankstesnių romano dalių. Fragmentiškame pasakojimo
koliaže kaip niekad veriasi aristokratiškos bendravimo manieros, cinizmas,
nuolatinis noras pažeminti. Ypatingai didelį įspūdį paliko princesės Margaret
ir ambasadoriaus bendravimas, kada princesė liepia ambasadoriui išvalyti nuo
padažo jos suknelę. Vėlgi turime nuolankiojo ir sadistės elgesio modelį, kuris
suponuoja, koks visgi svarbus pasiskirstymas tarp aristokratijos galios ir
valdžios galimybėmis: aristokratas aristokratui nelygu.
Tai esminis
Patriko gyvenimo lūžis, kadangi šis jau išsivadavęs iš narkotikų, tačiau didžiausia
staigmena buvo toji, kad jis pamažu išsivaduoja iš tėvo paliktų traumų. Ir vėlgi
autorius remiasi aristokratų dvilypumu. Pavyzdžiui, Ana vienu metu kritikuoja
vakarėlį: „Jėzau, kokia nyki kompanija. Tau neatrodo, kad juos laiko
užšaldytus kaip tipinių vaidmenų atlikėjus ir atitirpdo didelėms progoms? (p.
434)“ Ir čia pat po cinizmo kauke prasiskverbia žmogiškumas, kaltės
jausmas, kuris kaip antitezė tame puikybės pokylyje: „Daug metų jaučiau kaltę,
kad nieko nepadariau, kai vieną vakarą per vieną iš tų baisingų pobūvių,
kuriuos rengdavo tavo tėvai, tu laukei ant laiptų, ir aš pasakiau, kad pakviesiu
mamą, bet man nepavyko... (p. 434)“.
Būti
aristokratu reiškia priimti tam tikrą elgesio modelį, iš kartos į kartą
perduodamą naštą, kuri arba sunaikina tave, arba paverčia „mėlynuoju“ t. y.
šaltu ciniku. Visoje šioje trilogijoje esti viskas, kas man geroje literatūroje
patinka: intelektualus ir rafinuotai sukaltas tekstas, kuris atskleidžia
žmogaus dvilypumą, socialinių vaidmenų ir žmogiškosios prigimties prieštarą,
kuri kelia ir šypsnį, ir siaubą. Stiprus literatūros perlas, kuris retai leidžia
dirstelėti į taip siekiamą (arba bent pasvajojamą) visuomenės grietinėlę,
kurioje galioja saviti elgesio modeliai ir visavertiškumo rodikliai, kurie
mums, dirbančiųjų vidutiniokų klasei, dažnais atvejais atrodo moraliai iškrypę,
o juos demonstruojantys veikėjai verti begalinės užuojautos.
Jūsų
Maištinga Siela
Po tokios uždegančios apžvalgos, norisi perskaityt. Serialas susižiūrėjo, patiko, bet manau, kad tikrai dar daug liko puslapiuose nusėdę. Ačiū.
AtsakytiPanaikinti