Aušra
Kaziliūnaitė. „Mėnulis yra tabletė“. – Vilnius: Lietuvos rašytojų sąjungos
leidykla, 2014.
Sveiki, skaitytojai,
Drąsiu ir kiek netikėtu
Lietuvos rašytojų sąjungos leidyklai viršeliu
pagaliau leidžiamų knygų sraute švystelėjo Aušra Kaziliūnaitė su trečiuoju
poezijos rinkiniu Mėnulis yra tabletė.
Kasparas Pocius atgalinėje knygos viršelio pusėje parašė anotaciją, o gal net
davė šio rinkinio visraktį, kuriuo vadovaudamiesi lengvai atpažinsite įvardytus
kertinius A. Kaziliūnaitės poezijos kūrybos pagrindus. Ir iš tikrųjų, poezijoje
nemažai E. Munko paveikslo Klyksmo
išraiškos ir būsenos tendencijų, kurios akcentuoja nūdienos vartotojiškos
visuomenės (tiek jausmų, tiek daiktų aspektais) nesvarumo, nesaugumo ir
neužtikrintumo jausmą, nors vėlgi, kai kurie rinkinio eilėraščiai pasiduoda
išgryninimo tendencijai ir vis dažniau išvengiama aštresnio žodžio bei linksma
į taikų susitaikymą su išraiška ir žodžiu, kitaip sakant, su pasauliu.
Maišto pozicija A.
Kaziliūnaitei visada buvo labai svarbi, kaip viename filmuotame interviu ji
teigė, jai nuolatos yra svarbu prieš ką nors maištauti, ypač prieš save pačią. Mėnulis yra tabletė tampa visuotiniu jos
manifestu prieš esamą pasaulio tvarką ir baigiant savo asmeninėmis
prieštaringomis būsenomis gatvėse ir „kruvinuose penkiaaukščiuose“. Nors K.
Pocius akcentavo, kad šiame rinkinyje poetė kalba iš mūsų visų pozicijų ir
vartoja įvardį „mes“, tačiau neišvengiama daugelyje eilėraščių vien tik
asmeninės pozicijos (ragins šokti / nuo olos / į save / tą valandą / mes
susitiksime / p. 87). Žinoma, šios asmeninės būsenos ir tapsmo transformacijos
akimirkos, susidūrimas su savimi, kaip visuomenės dalelė su kita dalelyte,
leidžia skaitytojui tapatintis ir prisiimti lyrinio subjekto asmeniškumus, kaip
savo paties potyrius ir patirti bendrą hermetišką kultūros spąstų ir būsenų
labirintą, iš kurio gali padėti ištrūkti nebent sapnas.
Sapno reikšmė A. Kaziliūnaitės
poezijoje itin didelė, jos motyvas persipina pradedant rinkinio pavadinimu ir
įsilieja kaip nuolatinė transformacijos, vyksmo būsena (giraitė / kurioje medį
atstoja / sapnas / brandinantis savo / vaisius / p. 49; / mes kaip bebrai /
medžių šakomis užtvenkėm sapną / ir sutvėrėm šį rytą / p. 76; / jei / tavo
sapnas / šiąnakt / turės kišenes / tu rasi jose / tą kaštoną / kurį man
dovanojai / p. 90). Sapnas tampa ne tik būsena, tikrovės opozicija, bet ir
kūrybinės galios priemone, šaltiniu, o lyriniam subjektui kur kas saugesniu už
realybę, nes sapnas patvirtina subjekto ryšius su numanomu mylimuoju ir visu
likusiu pasauliu. Tas, kuris pereina į sapną, jis išlaiko sakralumo ir tikrumo
išbandymą. Perėjimo, slinkties motyvas simboliškai užkoduotas pačioje tabletėje
su grioveliu. Tabletė nereiškia narkotikų ar priklausomybės nuo antidepresantų,
bet tarsi demonstruoja įtrūkį, antrąją numatomą negatyvią pozityvumo pusę
(mylima moteris yra tabletė / su grioveliu / per vidurį / p. 42). Rodos, kas
būtų tyla, vasara, mėnulis, dainavimas, visa tai turi įtrūkį, numatomą
atoveiksmį (tada pagaliau / pamatysi – / dienos dantimis / rieda / kraujo lašai
/ p. 44). Apskritai poetės eilėraščių pabaigose esti akcentas įvardyti
eilėraštyje tyvuliuojančią paslaptį. Vėlgi būtų galima sakyti, ar nebūtų
didesnė poezijos galia nutylėjimas ir numatymas, nes „kraujo lašai“ sufleruoja
viso eilėraščio Mėnulis yra tabletė esmę
ir atidengia prieš tai dėliotas paslaptingas įtrūkio poetines Taro kortas.
„Kraujo lašai“ ir
apskritai lašai, „lietaus titrai“ – dar vienas motyvas, smelkiantis
eilėraščius. Lašo simbolika, ypač per kraują, suteikia keisto „raganiško“
kerėjimo, užkalbėjimo ar net šiaip ritualinio eilėraščio elemento įspūdį.
Eilėraščiuose kraujo lašus iš esmės galima sieti ir su sakraliais biblijiniais
motyvais, netgi Kristaus krauju, kuris maitina, įkvepia, atkelia vartus į Rojų
(pagirdyti kraujo lašais riešutmedžių šalį p. 104). Lygiai taip pat ir
„raukšlėtas“ veidrodis A. Kaziliūnaitės poezijoje įgyja ritualinių apeigų
įspūdį, durų į sapno ar net savęs pačios simbolį, o juk žinoma, kad kraujas ir
veidrodis naudojamas maginių ritualų apeigose.
Poetė Aušra Kaziliūnaitė.
Jau minėjau, kad būtent
daugelyje eilėraščių svarbiausias „įvykis“ tampa transformacijos momentas, jis
gali būti metafizinis ir vaizdinis. Šiaip eilėraščiai įvykio neturi, tai labiau
būdinga prozos kalbėjimui, tačiau įspūdis, kad A. Kaziliūnaitės eilėraščiai
turi naratyvą ir vyksmą, yra toks stiprus, kad jo paminėti neįmanoma. Poetei
svarbus magiško realizmo elementas, kuris eilėraštyje tampa poetine galia (jei
raumenys / apeis kaulus / o kaulai / nustos buvę / p. 37). Daiktų
transformacija nusako ne tik materijos menkavertiškumą, bet ir kloja pamatus
sunkiai nusakomam troškimui susitikti su kažkuo stipriu, dvasiškai lygiaverčiu,
galgi net su savimi. Eilėraštyje instinktai
mirtis transformuojama į materiją ir jai suteikiamas augintinio kūnas, kuriuo
tenka rūpintis žmonėms (stebėti / kaip mirtis uodžia pavasarį / kaip vizgina
uodegą / p. 73), tai mirties kulto sumenkinimas, savotiškai paneigiama mirties
svarba per kūniškumą, per tai, kas laikina, šitoks realybės transformacijos
reversas išreiškia poetės maištą netgi prieš esamus gamtos surėdytus dėsnius,
gali atrodyti netgi šiek tiek ciniška, bet kitą vertus, kiek pasaulyje poetų
jau šaipėsi iš mirties ir kėsinosi į amžinybę? Noras įveikti numatomą ribą tarp
realybės ir numanomos egzistencijos Anapus, onirinės erdvės, kuri slypi už
materialaus pasaulio (jei pagaliau suplėšytum / savo atvaizdą veidrody / galbūt
matytum jo vietoje / didelį dangų / p. 102), rodo ir lyrinio subjekto
nepasitenkinimą esama padėtimi, todėl toji tiesa, geresnis egzistencinis lygmuo
slypi už durų, veidrodžio, į kurį norisi patekti ir pažinti. Brutalūs žodžiai,
kurie dreskia realybę, kaip antai „suplėšyti, suglamžyti, iškirpti“ nuolat
kartojasi eilėraščiuose kaip burtų lazdelės mostelėjimas, judesys, kuris keičia
realybės rakursą ir braunasi į onirines, nestabilias egzistencines gelmes.
A. Kaziliūnaitė yra
miesto kultūros žmogus, urbanistika nepaprastai gaji ir vaizdinga. Dažnas
atskaitos taškas eilėraštyje prasideda būtent kelione per miestą, kol
galiausiai dėmesį atkreipia koks nors paukštis, įvairios detalės, susijusios su
juslėmis, o vėliau kuriama simbolika, metaforos, kurios išplečia erdvę,
suteikia metafizinių pojūčių laviną. Nepastovus miestas, kintantis lyrinio
subjekto loginio mąstymo procese, čia miestas išyra ir transformuojasi pasąmonės
sraute (šis miestas išsineria iš savo odos / kaip gyvatė / kaip uroboras
ryjantis uodegą / p. 61), neretai miestas tampa kasdieniškas, artimas kūnui ir
sielai, netgi vartotojiškas (iš šampūno buteliuko / ant plaukų / kasdien / teka
miestas / p. 48). Lyrinis subjektas tampa tarsi naratoriumi, užimantis
stebėtojo pozicijas, dažnas žvilgsnis sietinas su subjekto būvimu ant
šaligatvio (regėjau juos abu / palengva slenkančius / šaligatviu /
šnopuojančius į žiemos / indą / p. 36). Nieko nuostabaus, nes neretam poetui ar
prozininkui tekstai arba tekstų nuotrupos „gimsta“ tiesiog vaikštant, grįžtant
namo ar išėjus tik iki parduotuvės. Tokie „išvaikščioti tekstai“ byloja poetę
esant refleksyvią stebėtoją, urbanistinės kultūros apsuptyje išryškėja ir
filosofinių eilėraščių briaunos.
Vienas iš labiausiai
filosofinių eilėraščių rinkinyje – kanceliarinės
priemonės (tarp tušinuko ir poeto / galėtų būti kai kas bendra / p. 88),
kuriame per poeto ir tušinuko sulyginimą atsiskleidžia poeto funkcija tiek meno
šakose, tiek visuomeniniame gyvenime, poeto vertinimas ir įvertinimas per
vartotojiškos visuomenės prizmę, jo savotiškas sumenkinimas, pasinaudojimas jo
turima tušinuko širdimi-išmintimi kaip dar vienu produktu, kurį galima netrukus
pakeisti. Bet ar tai nerodytų ne vien A. Kaziliūnaitės poezija, bet apskritai
daugelio šiuolaikinių poetų sumenkinimo būseną, kai nesulaukęs atsako iš
visuomenės, jautiesi niekam nebereikalingas ir šis nereikalingumo, menkumo
būvis transformuojasi į eilėraščius ir patys poetai pagrindžia mitą apie nuvertintus
poetus?
Tiesą sakant, maniau,
kad šiame rinkinyje bus kur kas daugiau kūniškos erotikos, savotiško
feministinio maišto, ryškiai ir brutaliai, su kažkokia nujaučiama naujos poetų
kartos jėga, manifestu, laužančią moteriškos literatūros kanonus ir
stereotipus, kaip antai (naktis tik ežeras / kuriame glamonėjas / dvi nuogos
undinės / balto marmuro kūnais / liejas / naktis iš krantų / p. 31), bet nieko
panašaus. Erotika išliko pakylėta į metafizinį lygmenį, ji tapo lyrinio
subjekto laukiančio ryšio tarp haliucinuojančių ir besikeičiančių miestų,
naktų, kelių. Lyčių meilės ir erotikos maištas kitoks, jis nekuriamas nei per
kūną, nei per akivaizdų rodymą tai, kas šiandien žiniasklaidoje aktualizuojama
– skirtingos lytinės tapatybės, besikeičiantys kūnai po chirurgų skalpeliais, seksualinės
orientacijos. Viskas Mėnulis yra tabletė
pasaulyje jau „yra savaime“, sakyčiau, A. Kaziliūnaitė nebeakcentuoja, o
tiesiog kuria šiek tiek primiršdama savo kaip moters tapatybę ir labiau
pasirenka belyčio lyrinio subjekto pozicijas, tokiu būdu nutrindama ribas tarp
moteriškos ir vyriškos poezijos ir apskritai grožinės literatūros. Ką tai
byloja? Ogi tai, ko galbūt senesnioji poetų karta taip bijojo, bet kartu jiems
tai buvo kaip šuniui penkta koja – perdėtas „įsikabinimas“ į savo lytinės
prigimties išpildymą kaip paklusimas gamtos ciklams: jei esi moteris, tai turi
parodyti, kad esi moteris, kalbėti moteriškai, akcentuoti moteriškas problemas.
A. Kaziliūnatei bent jau šiame rinkinyje svarbesni išlieka kiti dalykai ir
būtent „kiti dalykai“ paverčia kitonišką jos poeziją.
Anksčiau A.
Kaziliūnaitė iš senesnės poetų kartos yra gavusi pastabų, kad jos poezija
pernelyg egocentrinė, su naująja poetų karta praradusi dialogą tarp poeto ir
skaitytojų. Akivaizdu, kad rinkinys Mėnulis
yra tabletė paneigia šį įsitikinimą ir paantrindamas K. Pociui, pakartosiu,
kad šis rinkinys kur kas platesnis mostas ir toli gražu ne vien į save ir ne
tik apie save. Tai nepastovių, nesaugių ir aukštesniųjų vertybių ieškanti
visuomenė, kuri išgyvena ne tik besikeičiančių daiktų vertės kaitą, bet ir
žodžių prasmių, dvasinių būsenų. Giliai po socialinių ir kultūrinių būsenų
klodais vis dar juntamas lyrinio subjekto troškulys pažinti tiesą, patirti
aukštąsias egzistencines akimirkas, užpildyti vienatvę, ir vis dar kalbama apie
ryšį su kitu žmogumi, o tai ir yra svarbiausia.
Jūsų Maištinga Siela
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą