Svetlana Aleksijevič.
„Laikas iš antrų rankų: gyvenimas ant socializmo griuvėsių“. – Vilnius: Kitos
knygos, 2016.
Sveiki, brangūs
skaitytojai,
2015 metų Nobelios
premijos laureatė baltarusė Svetlana Aleksijevič buvo beveik nežinoma lietuvių
skaitytojams. Po premijos paskelbimo greitai perleista ciklo Utopijos balsų knyga Černobylio malda, kuri jau guli mano
knygų lentynoje, bet kol kas reikia jėgų suvokti tai, ką perskaičiau
naujausioje ir jau paskutinėje A. Alekcijevič ciklo knygoje Laikas iš antrų rankų: gyvenimas ant socializmo griuvėsių.
Dokumentinės literatūros
žanras yra nuostabus tuo, kad viskas jame autentiška ir jautriai gyva, ko,
rodos, kartais nepavyksta sukurti net itin talentingam rašytojui. Itin tikslaus
ir realaus gyvenimo literatūroje. Trisdešimt metų autorė važinėjo po Sovietų
Sąjungą ir kalbino įvairaus likimo žmones, kurių žodžiai, patirtys ir atmintys
sugulė į penkias knygas. Tiesą sakant, sunku nusakyti tą jausmą, kada vos pradėjus
skaityti pirmąjį skyrių, jau drėko akys ir keitėsi apskritai suvokimas apie Homo Sovieticus kartos žmones. Pamenu:
tą patį vakarą pribėgau prie facebook
ir parašiau, kad ši knyga kaip tūkstantis istorijos vadovėlių. Va, iš tokios
knygos turėtume mes mokytis istorijos, priežasties ir pasekmių istorijos,
neprarandant emocinio intelekto.
Kad knyga puiki, unikali
ir ją verta turėti savo namuose, aš tikriausiai šito nebekartosiu. Knyga
sukrečianti. Knyga „nuginkluojanti“. Knyga, kuri liepia užsičiaupti ir paklausyti.
Įsiklausyti. Sakyčiau, autorei pavyko kitų žmonių balsais parodyti didingą
žmogiškosios valdžios mechanizmą. Smagu, kad knyga visgi išėjo ne žurnalistinė,
o literatūriškai „įvilkta“ ir primeninanti išpažintį. Mes esame itin veikiami interesų,
politinių srovių ir įsitikinimų, kad netgi sunku įvertinti ne tik nūdienos visuomeninius
reiškinius, o ką jau sakyti apie ištisą epochą, ant kurios pamatų tenka
gyventi. S. Aleksijevič kalbinami žmonės itin skirtingi, tačiau jų kalba,
mintys daug ką pasako apie Homo
Sovieticus sielą. Vieni palaiko socializmą, kai kurie nori, kad grįžtų
Stalinas ir išpjudytų visus turtinguosius, dar kai kurie jaučia nuoskaudą dėl
tremčių, bado, tardymo, šnipinėjimų... Tarp dviejų epochų, žmonių begalinis
nusivylimas po pertvarkos 1991 metais. Kartais atrodo, jeigu tie kalbinami
žmonės stovėtų greta, jie vieni kitus kirviu užkapotų dėl savo įsitikinimų. Šitaip
sukiršinti ir stigmomis pažymėta tauta, kuri visą šimtmetį vien tik kariavo
arba ruošėsi karui.
Rašytoja Svetlana Aleksijevič.
Dažnam lietuviui
tikriausiai nė į galvą nebešautų, kad reiktų grąžinti sovietų valdžią, na,
nebent tiems seniesiems, kurie su nostalgija mena kolūkius ir dabar skursta dėl
menkos pensijos. Tie gal. Knygoje akivaizdu, kad žmonės taip pat pasiskirstę
kartomis, kurie didįjį pralaimėjimą patyrė po Sovietų Sąjungos griūties ir tie,
kurie kentėjo sovietiniais metais. Labiausiai šokiruoja kai kurių žmonių
įsitikinimai, kad prie sovietinės valdžios buvo geriau. Liudija tie, kurie buvo
kankinami ir tardomi, mat, buvo orūs ir socialiai lygūs. Tau į burną farširuoja
išmatas, bet orumo tu neprarandi, nes tavyje pasėti idealai ir socializmo
idėja. Iš šalies atrodo netgi nesuprantama, kaip epochos laikas gali šitaip
iškreipti žmonių ne tik savivertę, bet gyvenimo bei gyvybės reikšmę: numirti
kare tampa šventė, o išlikti gyvam – gėda visai giminei. Šiandienos skaitytojas
į epochos masinės sąmonės vertinimus gali pasižiūrėti kaip į nenormalius
dalykus, kaip į carinę atgyveną, bet viskas dar gyva, dar prieš 50 metų visa
tai buvo netgi Lietuvoje. Niekas dar nepamiršta.
Skaitant knygą, susidaro
įspūdis, kad visi žmonės, kurie trokšta Stalino ir botago, iš esmės trokšta
palaidoti savo nusivylimą, trokšta galingos idėjos ir Rusijos, nes tik tokioje
valdžioje žmonės jautėsi užtikrinti, bet negi jie jau pamiršo virtuvės
pasikalbėjimus ir persekiojamus? Jie ilgėsi garbės, orumo ir Pažadėtosios
žemės, todėl tiek daug atsiranda agresijos ir nacionalizmo, noro sugrąžinti
tai, kas jau pražuvo. Dabartinė Putino ir Lukašenkos politika smarkiai laikosi
tos krypties ir savo politikos pusės patraukia visus „nostalgininkus“.
Knyga žavi savo
polifonija, daugiasluoksniškumu. Visas susiskaldžiusių žmonių balsas suteka į
vieną teksto lauką, kuris atveria neįtikėtiną epochos paveikslą, kurio centre –
rusų tauta, paprastas žmogus, veikiamas šitiek negandų, politikos, nusivylimų, „plaunamų
smegenų“ ir kitų baisių dalykų, galiausiai atsiveria jo žmogiškoji prigimtis. Ir
gera, ir bloga prigimtis. Istorijų paraštės laiko atžvilgiu labai plačios: nuo
carinės Rusijos griūties iki masinio protesto Minske 2010 metais. Viena mergina
pasakoja, kaip tie patys žmonės, su kuriais ji važiuoja metro, kitą dieną stoja
į kitą barikados pusę ir besijuokiantys kankina ir žemina žmonės. Mūsų sūnūs ir
dukros. Užtenka tik idėjos ir net brolis, ir tas gali tapti žiauriu savo sesers
budeliu. Pabaigoje S. Aleksijevič pasako iki tol neįvardytą knygoje mintį, kad
su idėjomis reikia kovoti kaip su blogiu. Idėja yra kartais blogosios
žmogiškosios prigimties jėga ir ją reikia tramdyti.
„Laikas iš antrų rankų“ –
tai knyga ne tik apie rusus, bet apie visus, kurie penkiasdešimt metų gyveno po
Stalino saule, kurie godžiai tikėjo idealais, tuo, kas sakoma ir po to
didžiulis lūžis ne tik ekonomikoje, bet ir kiekvienoje Homo Sovieticus sąmonėje, kuris nepažinojo laisvės ir nežino iki
šiol, ką su ja daryti. Ir tikriausiai to tikėjimo reikia dabarties žmogui, bet
kaip padaryti, kad idėja netaptų monstru, ryjančiu savo paties vaikus? Tokiu monstru,
koks jis tapo socializmo epochoje. Labai stipri knyga, iš kurios verta
pasimokyti ne tik apie socializmo epochą, bet apie tai, kas apskritai yra žmogus
ir kaip jis veikia laikmetyje.
Jūsų Maištinga Siela
Knyga baisiai žiauri, vietomis net makabriška. Į pabaigą jau net sunku tampa skaityti.
AtsakytiPanaikintiSukrečianti, žiauri. Verkiau ne sykį. Tos pačios rašytojos „Černobylio maldos“ skaityt negaliu...
AtsakytiPanaikinti