Sveiki,
JAV aktorius Fran Kranz
ėmė ir surizikavo tapdamas dar ir režisieriumi. Jo debiutinis darbas „Mišios“
(angl. Mass) (2021) jau vadinamas vienu geriausiu praėjusių metų amerikietiškų
filmų debiutų. Daugelis filmą pasitiko ovacijomis, o kino kritikai negailėjo
pagyrų. O kaip čia yra iš tikrųjų su šiuo filmu?
Istorija pasakoja apie
ramiame miestelyje dviejų tėvų porų susitikimą vietos evangelikų bažnyčios
patalpose. Anoniminiam terapiniam susitikimui buvo kruopščiai ruoštasi, o poroms
padėjo organizacijos, kaip suprantu, specialios įmonės darbuotoja, turinti
šešerių metų patirtį. Abi poros nežino savo gyvenimo vietos adresų po
tragedijos, įvykusios jų vaikų vidurinėje mokykloje. Ilgai istorija į vatą žodžių
nevynioja, todėl režisierius „apsižaidęs“ keliais psichologiniais veikėjams būdingais
etiketo šablonais su gėlėmis, leidžia veikėjams susėsti prie bendro pokalbio
stalo, kad sudėtų visus taškus ant „i“. Pasirodo, vienos poros sūnus mokykloje nušovė
kitos poros sūnų, o praėjus jau daugel laiko po tragedijos, šios priešingos šeimos
(viena užauginusi monstrą-pabaisą, o kita – netekusi brangiausio sūnaus
gyvybės) viena kita kaltindamos ir priimdamos besiveržiantį skausmą bando
empatiškai suprasti, o retkarčiais nepasiduoti, atremti, baisėtis vieni kitais.
Filmas kaip tie
Anoniminiai alkoholikų susirinkimai, kur išsipasakojimo tiesa leidžia pamažu
žiūrovui ir klausytojui susidėlioti savitą istorijos siužetą. Taip ir „Mišiose“
mes matoma tam tikrus tiksliai ir literatūriškai, dramaturgiškai sudėliotus
tipinius akcentus – užuomazgą, intrigą, kulminaciją ir atomazgą – kurie sutampa
su psichoterapiniais elementais – baime, neigimu, pykčiu, atleidimu ir
išsilaisvinimu. Filmo idėja, žvelgiant iš režisūrinės pusės, absoliučiai nenauja.
Tas pačias pokalbio ir išsiliejimo viso filmo metu, sakyčiau, labai panašiai
išskleidė Roman Polanskis filme „Kivirčas“ (2011), kai dvi poros susitinka
mokykloje pasikalbėti dėl mažamečių incidento mokykloje. Yra daugiau panašių
filmų pagal struktūrą ir režisūrą.
Visgi filmas
psichoterapinis, čia svarbiausia idėja yra išsikalbėjimas ir to pokalbio
emocijų dinamika, kurią perteikia keturi puikiai žinomi aktoriai Jason Isaacs, Martha
Plimpton, Reed Birney ir „Tarnaitės pasakojimo“ žvaigždė Ann Down. Šiame kiek
teatralizuotame filme man labiausiai patiko veikėjų emocijos ir dialogai,
virstantys monologais-išpažintimis. Efektinga pabaiga davė savo emocinį krūvį,
nors ir bandomi tie teatriniai triukai, susieti tikrąjį atleidimą su
repetuojančių choristų muzika ir perteikti dieviškumo akimirką, bet mane
labiausiai sukrėtė Ann Down paskutinieji žodžiai, kuriais paneigė iki tol
išsakytą besąlyginę motinišką meilę savo sūnui, kai ši norėjo, kad tai ją
šimtus kartų nušautų vien tam, kad pro tą buvusį motinišką naivumo šydą pamatytų,
atpažintų ir pripažintų savo sūnaus monstriškumą ir pavojingumą. Šiaip verta
pamatyti bent kartą, ypač tiems, kurie augina nepakaltinamai sudėtingo elgesio vaikus, kurie nukreipia savo smurtą ne tik prieš tėvus, bet ir aplinkinius.
Mano įvertinimas: 7.5/10
Kritikų vidurkis: 81/100
IMDb: 7.7
Jūsų Maištinga Siela
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą