Sigitas
Parulskis. „Kaip aš mečiau“ – Vilnius: Alma littera, 2024. – 240 p.
Sveiki, skaitytojai,
Yra dvi priežastys, kodėl
Knygų mugėje nusipirkau naujausią Sigito Parulskio romaną Kaip
aš mečiau. Pirmoji – dėl viršelio! Kalbu rimtai. Negaliu atsispirti bet
kokiai produkcijai, ant kurios pavaizduoti Hieronymus Boch dailininko
reprodukciniai fragmentai, o ypač su Malonumo sodais, tapytais
1490-1500. Antroji priežastis – per pristatymą literatūrologė Jūratė Čerškutė teigė,
kad Sigitas Parulskis vėl formoje, o jo naujasis kūrinys primena seną gerąjį Parulskį,
kokį atrado maištaujantys studentai ir vyresniųjų klasių moksleiviai prieš
kelis dešimtmečius. Dera paminėti, kad į knygos pristatymą mugėje traukiau
beveik nenoromis, nes autorius dažnai būna gana niūrus, užsisklendęs, tačiau
nutiko priešingas dalykas – tai tapo mugės vinimi, vienu geriausiu
literatūriniu pašnekesiu, kurioje nestokojama humoro rimtomis temomis, turint
galvoje, kad prieš pat mugę autorius buvo įtrauktas į programą, nes turėjo net
nepasirodyti, bet dabar ne apie mugės reikalus, o apie knygą Kaip aš mečiau.
Bandau suvokti, ar man
Sigitas Parulskis kaip literatas patinka, ar skaitau tik dėl mados reikalo (na
šiuo atveju dėl Malonumų sodo). Besiužetis romanas, parašytas sąmonės
srautu, sudurstytas įvairiomis metaforomis, atsikartojančiais simboliais ir
motyvais primena olandišką sūrį su daug skylučių. Tai tebeportalinis romanas,
kelionė laike ir erdvėje be chronologijos ir žemėlapio, po prisiminimus ir
fiktyvius durinius; romanas, kuris primena psichoterapiją, pokalbių su savimi,
savo sukurtais prototipais: ar tai būtų daktarė, kuri sako Sigitui neberūkyti
ir nebegerti, ar tai būtų Sara (moteriškoji Sigito alter ego, beje,
ištekėjusi, gal tikrovėje ir turinti alternatyvą).
Romanas, kuriame autorius
kuria autofikciją, autobiografinio pasakojimo turinį, aišku, su visokiais
Parulskiui būdingais lyriniais nukrypimais bei persunktu kultūriniu kolosaliu šnopavimu,
nes kiekvienam įvykiui, daiktui ar reiškiniui rašytojas būtinai randa kokį nors
kultūrinį palyginimą, dažnai religinio, erotinio-pornografinio arba
literatūrinio pobūdžio, kurie šiaip nėra labai originalūs, nes lengvai atpažįstami
kaip jau įsigalėjusios klišės, pavyzdžiui, Kafkos Zamza, Ievos ir Adomo
nuodėmė, Abelio ir Kaino akistata, Dantės ir Beatričės istorija ir t. t. iš kitos pusės lengva skaityti, nereikia
nuolatos guglintis ir apsunkinti save enciklopediniais reikalais. Tai nėra
nieko naujo pas Parulskį, nauja nebent tai, kad priešingai nei ankstyvojoje
eseistikoje, kuri, beje, turi nemažai sąsajų tiek stilistine raiška, tiek
vidine pasakojimo logika su romanu, visgi romane veriasi senatvės, gyvenimo
apmąstymo iš patirčių distancijos bei bandymas priimti žmogaus (savo?)
mirtingumą. Tuo atžvilgiu man knyga po visais makabriškais, erotiniais ir
bjaurasties estetika persunktais pasikalbėjimais veriasi kaip gyvenimo nuovargis,
vertybių piramidės perstatymas paties autoriaus gyvenime. Atsisakyti rūkymo dėl
gyvenimo pratęsimo, atsisakyti malonumo dėl egzistencijos, vadinasi, yra per(si)tvarkyti
taip, kad atsisakius malonumo vis tiek būtų dėl ko gyventi, ir tai yra
pagrindinė Sigito kaip veikėjo užduotis.
„... jeigu visas šis
pasaulis nebūtų šešėlių ir absurdo karalystė, absurdo, iš kurio aš mėginu
išsivaduoti, dėl to atrodau tragiškas ir komiškas, ir apgailėtinas, kartais net
vertas užuojautos ir supratimo, galiausiai vis tiek pralaimėsiu... – Neklausiu
apie Dievą, tik apie cigaretes, – priduria gydytoja (p. 203).“
Nors dažnai skaitant romaną atrodo mintys ir idėjos pulsuoja nihilizmu, tačiau
rašytojas egzistencialistas, to nebepaslėpsi, nes jis savaip išrašo savo
egzistencines pajaustas, artimas A. Kamiu ir F. Kafkui kūrybai, o pagrindinis
egzistencinio ryšio dėmuo yra išsilaikyti šiame visame pažeidžiamame pasaulyje.
Dažnai autorius vaizduoja dabarties ir praeities sąryšius, todėl vaikystės patirtys
rezonuoja su dabartimi, pavyzdžiui, draugystė su Zeniu, kai jį ištraukė iš
srutų, ryšio su tėvu nebūvimu ar net ankstyvosios jaunystės traumuojančios
patirtys armijoje, kurios dar nuo romano Trys sekundės dangaus yra
vienas svarbiausių savasties (kaip romane teigiama sąmonės dresūra) skaudžiausių
dalių. „... jeigu mes nebijotume pažvelgti į savo sielos bedugnę,
suprastume, kad ten, giliai, tebegyvena rusų kareivis, okupantas, kad mūsų
pasąmonėje tebegalioja baisi karo muzika ir tebesprogsta neapykantos
sviediniai, pasakojo Soja (p. 177).“
Asmeniškai man labiausiai
įsiminė ir patiko du romano epizodai. Vienas iš jų – Sigito patirtys, kaip
vyrai maudydavosi pirtyje. Taip organiškai, vaizdžiai, beveik koks Vytauto
Mačernio senolės regėjimas, nuogų vyrų hierarchinis susisluoksniavimas,
primenantis dangaus laiptus pirtyje. Čia itin tiko estetikos ir bjaurasties
derinys, kuris, mano galva, vienas labiausiai meniškai pavykusių epizodų Sigito
Parulskio literatūroje. „...tarsi lauktų ne vandens, o prie dujų kameros
durų, nuogų kūnų siluetai, jie sėdi garų debesyse, jie sėdi danguje, jie sėdi,
tarsi tai būtų graikų dievų Olimpas, nuogi dievai, pagal hierarchiją kiekvienas
ant savo pakopos, ir eilės tų nuogų kūnų kyla aukštyn, aukštyn, jų nuogumas
neturi nieko bendra su erotika, jų nuogumas kasdieniškas, banalus, primena
kiauras kojines, riebalų dėmes ant rankovių, o ne gašlias aimanas ir pagreitėjusį
alsavimą vakaro įkapėse, kūnų šeimininkai žiūri į save taip, tarsi jų kūnai
jiems nepriklausytų, jų kūnai nuo seniausių laikų buvo pono arba Dievo
nuosavybė, tik ne jų pačių, todėl jie niekada nesirūpino savo kūnais... (p.
41).“
Antrasis labai patikęs
epizodas buvo Sigito ir Saros pasikalbėjimas Užupio kavinėje, valgant,
kaip sakoma romane, iš karštų šikpuodžių, apie Adomo ir Ievos nuopuolį bei Edipo
lemtį. Nardydamas po prisiminimus veikėjas bando suvokti, kada pradėjo rūkyti,
iš dalies nagrinėja kančios ir malonumo santykį, klausdamas „ar malonumas
nėra, viso labo, tik įprotis? (p. 58).“ Kita, man regis, svarbi potemė yra pati
kūryba ir kuriančiojo literatūrinį tekstą, savo paties gyvenimą būsena. Romanas
kaip eksperimentas, žiūrėjimas, kur nuves kuriančiojo sąmonė, kaip pa(si)aiškins
dabarties egzistencines prasmes, todėl įspūdis toks, kad viso romano esmė yra
suvokimo procesas, sąmonės dresūra, jos dekonstravimas, todėl pasakojimas
liūdnas, nes gyvenimas dažnai apvilia, o po galimybių ir perspektyvų
projekcijas nelabai daug kas pasakotojui lieka, dažnai jaučiamas nusivylimas,
kad per kūrybą negalima dekonstruoti ir kitaip perkonstruoti pasaulio, tai
būsenai, manau, nėra geresnės citatos nei ši: „Iš pradžių maniau, kad
nesuprantu, bet dabar suprantu, kad suprantu, tiesiog tai manęs nejaudina ir
negąsdina, nes jausmas, kad gyvenu kitų gyvenimus, kad visą laiką esu kažkieno
vietoje, kažkieno, kas prieš mane jau buvo, jautė, kalbėjo, mylėjosi, kentėjo,
mirė, kad visą laiką tai tik kopijų kopijos, šis jausmas mane persekioja
nuolatos. Ir tik retkarčiais visa tai matai iš šalies, ir tik retkarčiais
priešinuosi tam, laužau tas klišes, nes kažkur turi slypėti kažkas, kas yra ne
tai, ką man įbruko, o tai, kas turėčiau būti autentiškas ir sąmoningas aš,
nors, ko gero, tada būčiau arčiausiai nieko? (p. 226).
Romanas Kaip aš mečiau
liečia svarbiausias žmogaus egzistencines pajautas, perkratant daugybę iš
pažiūros svarbių gyvenimo jungčių (vaikystę, religiją, draugus, mylimąsias,
priklausomybes, malonumus...). Iš tikrųjų kaip ir knygos viršelis, taip ir šis
romanas yra prižėlęs įvairių patirčių sodas, kuriame viskas kakofoniškai ir eklektiškai
juda, bandant nesudaryti bendrą vaizdinį, o pajusti visų patyrimų jungčių
sąryšius. Galiausiai romanas labai psichoterapinis, atliepiantis šešto-penkto
dešimtmečio lietuvio gyvenimo kasdienybę, kuri įgyja universalių formų,
tinkančių ir trisdešimtmečiams ir dar jaunesniems, kurie paragavo priklausomybių
malonumų ir suvokė tų malonumų siaubą.
Jūsų Maištinga Siela
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą