Sveiki,
Nusprendžiau
pasidalyti kai kuriais savo konspektais su Jumis, todėl pridedu, gal kam
pravers:
Šiuolaikinės
literatūros rašytojų kartas, kaip ir kiekvieną kartą, sieja gimimo metai. Taip
pat estetiniai, etiniai, meniniai, stilistiniai ypatumai, vertybių panašumai.
Nepriklausomos Lietuvos literatūra jau įpusėjo trečią dešimtmetį, per 25 metus
rašė ir teberašo skirtingos kartos atstovai, kurie daugiau ar mažiau atspindi
literatūrines savosios kartos tendencijas.
Derėtų pradėti nuo
rašytojų 1940-ųjų kartos. Tai
lietuvių rašytojai, kurie yra gimę 1934-1944 metais (dar kitaip ji vadinama
trijų ketvertų karta), ant Antrojo pasaulinio karo griuvėsių. Su šia karta
prasideda permainos lietuvių literatūroje, nes su jais keitėsi savimonė ir
meninė raiška. Šioji lietuvių rašytojų karta pradėjo rašyti 7-8 dešimtmetyje t.
y. apie 1960-1970. Būtent šiuo laikotarpiu šioji karta ėmė dominuoti mūsų
literatūroje, jie paklojo savos kartos štampus, ėmė modernizuoti literatūrą iš
esmės.
Šiai kartai priskiriami
autoriai: Juozas Aputis, Bitė Vilimaitė, Vytautas Martinkus, Bronius
Radzevičius, Romualdas Granauskas ir kt. Matome, kad kol kas šioje proziškoje
kartoje dominuoja vyrai, bet laikui bėgant pamatysime tendenciją, kad vis
daugiau atsiranda moterų rašytojų. Šios kartos proza kupina egzistencinio
nerimo, bręstas konfliktas tarp miesto ir kaimo. Juozo Apučio novelių rinkinyje
Vieškelyje džipai (2005) vaizduojami
skirtingų kartų nesusikalbėjimas, laiko pokyčių pajauta, vartotojiškas ir
dvasinis ryšys į užgyventą žemę. Kaimo ir miesto priešprieša akivaizdi ir
Broniaus Radzevičiaus Priešaušrio
vieškeliai (1985), novelėje Šiąnakt
bus šalna, kai kaimo žmogus jaučiasi svetimas mieste, jis ilgisi
kaimiškosios kultūros. Bitė Vilimaitė Užpustytas
traukinys (1996) subtiliai perteikia egzistencinę vienatvę. Lygiai taip pat
griūvančio kaimo kultūrą vaizduoja Romualdas Granauskas apsakyme Gyvenimas po klevu (1989), novelių
romane Trys vienatvės (2011) ir kt.
Kalbant apie poeziją,
ši karta intensyviai vysto Ezopo kalbą, kurį paskatina politiniai
stimuliatoriai, todėl užslaptinta mintis verčia kurti nepaviršutiniškai,
ieškoti simbolikos, siekti gilumos. Būtent per asociacijas, simbolius ir
nutylėjimus. Derėtų paminėti labai svarbų procesą – perimamos Vakarų poezijos
literatūrinės formos. Šiai poezijos kartai priklausytų tokie poetai kaip
Marcelijus Martinaitis, Sigitas Geda, Henrikas Nagys, Alfonsas Nika-Niliūnas,
Judita Vaičiūnaitė ir kt.
Tiek prozoje, tiek
poezijoje akcentuojama kaimiškoji kultūra, kuri suvokiama kaip tautinis
tapatumas (išskyrus J. Vaičiūnaitę), bet šioji karta jautė, kad ši kultūra eina
į saulėlydį, tai liudija tokie kūriniai kaip Priešaušrio vieškeliai, Gyvenimas po klevu.
1950-ųjų
karta gimė 1950-1955, dar kitaip vadinama trijų penketų
karta. Šioji karta – tai maištininkų karta, kurios ryškiausi atstovai –
Ričardas Gavelis, Juozas Erlickas ir Jurgis Kunčinas. Jie metė pirštinę
tradicinei lietuvių literatūros prozai. Ryškiausi bruožai – nihilizmas,
egocentrizmas, destruktyvumas ir kt., kas iš esmės tapo šių rašytojų tapatybės
rodikliais. Atsiskyrimas nuo kolektyvinės sąmonės, savojo „aš“ iškėlimo
tendencija. Tai kultūros lūžį atnešusi karta, ryškiai pabrėžiamas konfliktas
tarp kaimiškosios ir urbanistinės kultūros.
Derėtų paminėti, kad
šioji karta skilo ir tarpusavyje į apoloniškąją (tradicinę) ir dionistinę (novatorišką
maišto) literatūros barus. Apoloniškajai atšakai priklausytų tokie rašytojai
kaip Petras Dirgėla, Danutė Kalinauskaitė, Vanda Juknaitė, kurie perėmė
praėjusios kartos vertybių spektrą, akcentavo kolektyvinę sąmonę ir pan.
Dioništiškai kultūrai, kaip jau supratote, priskiriamas J. Kunčinas su R.
Gaveliu.
Jų prozoje būdingas
koliažinis pasakojimas, fragmentuotas ritmas, asociacijomis pagrįstas
pasakotojo pasakojimas, tendencinga sumaištis, minčių šokinėjimas,
trūkčiojimas. Taip pat jiems svarbus vientiso siužeto nebūvimas arba apskritai
besiužtis diskursas, ironija, pastišas (švelni ironija), reliatyvizmas
(nepastovumas) – iš esmės tai šios kartos estetiniai kriterijai.
Kalbant apie
apoloniškosios šakos atstovus, Vandą Juknaitę, Petrą Dirgėlą, Danielių
Mušinską, Antaną Ramoną ir kt. Jie laikėsi tradicinių humanistinių vertybių.
Jie savaip transformavo esmines B. Radzevičiaus kūrybos dominantes. Jų proza
empirinė, pagrįsta autentiškumu, dažniausiai asmenine patirtimi, o dioniškosios
atšakos – konstruktyvioji, kuri pasižymi iracionalumu.
Poezijoje šios kartos
atstovai būtų Nijolė Miliauskaitė, Donaldas Kajokas, Kornelijus Platelis,
Antanas A. Jonynas, Edmondas Kelmickas ir kt. poezija ima koncentruotis į
asmeniškumus, labai svarbus „tu“ motyvas. Ateina rytų kultūros tendencijos, ypač
nušvitimas, aiškumo akimirka, ypač tai aktualu D. Kajokui.
1960-ųjų
karta, gimusi 1960-1966 arba dar vadinama trijų šešetų
karta. Jos ryškiausia atstovai: Gintaras Beresnevičius, Jurga Ivanauskaitė,
Kęstutis Navakas, Sigitas Parulskis, Alvydas Šlepikas, Valdas Papievis ir kt.
Daugelis šios kartos rašytojų debiutavo apie 1985, daugelis iš jų ieškojo būdų,
kaip suderinti naujumą su tradicija. Jų pirmieji darbai pasirodė tokiuose
leidiniuose kaip Aidai, Sietynas, Svetimi, Nemunas, Moksleivis...
Šios prozininkų kartos
esminės problemos: maišto prieš tradiciją ilgesys, savitas kalbėjimas, noras
nuvainikuoti, nukonkuruoti kaimiškąją rašytojų kartą.
Poezijoje ryškiausias
atstovai – Kęstutis Navakas, Gintaras Grajauskas, Aidas Marčėnas ir kt. Poetų
kartai būdinga kasdieninė šneka, įvedamas buitiškumas, daug šnekamosios kalbos
žodžių. Įvedamas nepoetinis eilėraštis.
Apskritai šioji karta
orientuojasi į kitas kultūras, tikriausiai tai paskatino identiteto paieškos.
Šios kartos rašytojai nėra linkę į klasikinį pasakojimą, bet priešingai – ją
atmeta, todėl jiems svarbi ne visuma, o detalės, fragmentai, noras sukelti
efektą,
1970-ųjų
karta yra gimusi 1970-1977 m. Jie debiutuoja daugiausiai
apie 1995-2005 metus. Šioji karta labai poetiška, nes joje užgimsta stipriausi
ir geriausi dabarties poetai, kurių kalvė – Vilniaus universitete. Šiai kalvei
vadovavo Marcelijus Martinaitis. Almanache Ribos
pasirodo Rimvydo Stankevičiaus, Arno Ališausko, Dainiaus Gintalo, Dariaus
Šimonio ir kt. pirmieji eilėraščiai. Almanache Įžangos pasirodo Mariaus Buroko, Tomo S. Butkaus, Manto Gimžausko
eilėraščiai.
Prozininkai: Marius
Ivaškevičius, Herkus Kunčius, Andrius Jakučiūnas, Renata Šerelytė, Laura
Sintija-Černiauskaitė, Kristina Sabaliauskaitė ir kt. Tai labai skirtingi, individualūs
kūrėjai, kurie remiasi iš esmės visomis postmodernistinės raiškos priemonėmis, o
jų vertybės labai įvairios.
1980-ųjų
karta gimė 1978-1988 – tai labai jauna karta, kuri kaip
tik deda savo pirmuosius pamatus. Ryškiausia atstovai: Vaiva Grainytė, Gediminas
Kajėnas, Indrė Valantinaitė, Paulius Norvilas, Agnė Žagrakalytė, Donatas
Petrošius, Giedrė Kazlauskaitė, Aušra Kaziliūnaitė, Aleksandra Fomina, Tomas
Vaiseta ir kt.
Šiai kartai būdingas
kultūrinis laisvumas, jaučiamas kosmopolitiškumas, noras išsprūsti iš
socialinių, kultūriniu stereotipų. Poetinis kalbėjimas perdėtas, vyrauja
įmantrumas. Būdinga pokštaujanti vaizduotė, ironija, sarkazmas. Perdėtas savojo
„aš“ akcentavimas.
Apibendrinimas:
Šios visos literatūrinės kartos susiduria, persipina 25 metų Nepriklausomos
Lietuvos literatūriniuose laukuose. Dėl nuolat sparčiai kintančio gyvenimo,
sparčiai kinta ir literatūros kontekstas, vertybės, estetiniai kriterijai,
meninė raiška ir t. t. Žvelgiant ir skaidant šiuolaikinius lietuvių rašytojus,
o tiksliau – į jų kūrybą, matome lyg metraščiuose būdingus mūsų šalies ir
apskritai besikeičiančio pasaulio tendencingas atkarpas.
Jūsų Maištinga Siela
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą