Lars Mytting. „Plauk su
skęstančiais“. – Vilnius: Alma littera, 2017. – 416 p.
Sveiki, skaitytojai,
Vos tik pasirodė iš
Norvegijos nauja literatūrinė sensacija – Lars
Mytting romanas Plauk su skęstančiais (norveg. Svøm
Med Dem Som Drukner), iškart pasipylė puikių komentarų ir
recenzijų apie šią knygą. Pats rašytojas – medkirtys. Ką gero literatūriškai
gali pasiūlyti, pavyzdžiui, Lietuvoje gyvenantis medkirtys ar baldžius? Nederėtų
vertinti žmogaus pagal profesiją jo literatūrinių galimybių, tačiau tas
lietuviškas stereotipinis žmogaus matymas toks agrariškas, kad savaime
profesija tampa žmogaus savasties etikete. Velniop šią etiketę, nes Lars Mytting
yra lygiavertis rašytojas skandinavų rašytojų gretose.
Plauk
su skęstančiais – absoliučiai nuostabus pavadinimas knygai,
o tai iškart kelia pasitikėjimą, kad galbūt į veiksmą, o ne į objektą
orientuotas pavadinimas pasiūlys išties originalų ir įtraukiantį turinį. Tiesą
sakant, pirmoji knygos pusė kaip skaitytoją prislėgė, nes lūkesčiai buvo
aukštesni, nei knygos turinys galėjo jį išpildyti. Visų pirma, autorius gal truputį
pernelyg ilgai užsižaidė pagrindinio veikėjo migracija iš Norvegijos į atšiaurias
salas, kurios turėjo beregint tapti pamatiniu atmosferos kūrimo elementu,
tačiau neįtikino, ilgai teko rašytojui vedžioti skaitytoją po vietines
apylinkes, štai suomių rašytojai Katja Kettu romane Už nuodėmes bus atleista tą, regis, daro be jokių pastangų ir skaitytojas
patiki nuo pat pirmojo iki paskutinio sakinio.
Išskydusi knygos pradžia
(išskyrus ta vieta, kai įtikinamai aprašomi raštuoti medžiai), neįtraukia į
giminės paslaptingą sagą – autorius labai skrupulingai tausoja užuominas ir literatūriškai
leidžia austi kontekstinį pasakojimo klodą, o detektyvinį mįslingumą „pajungia“
tada, kai pagrindinis veikėjas sutinka paslaptingą salos moterį ir leidžiasi į
flirtu grįstą santykių žaidimą. Iš esmės galima sakyti, kad autorius panaudoja
vieną iš sėkmingiausių per paskutiniuosius dešimtmečius skandinavų literatūros
receptų – trilerio žanrą. Nors tai nėra visiškai tyras trileris ir taikomi tik
tam tikri elementai, vis tiek dėl geografinės plotmės ir įvykių dinamikos
istorija iš esmės skandinaviška.
Bala nematė,
skandinaviška jau patvirtinta kaip kokybės ženklas, tačiau kas šiame romane
savito? Žinoma, medienos aprašymai ir panaudojimas medžio kaip pasaulio
filosofijos artefakto elementas su aiškiai juntama autoriaus (ir pasakotojo)
žavesiu medienos fetišui – tai iš tikrųjų duoda istorijai parako, tačiau ir ne
tai yra „skaniausias“ istorijos elementas. Autorius panaudoja istorinius
elementus ir nukelia per medžio rieves į riešutmedžio giraitę, kur 1916 metais įvyko
Pirmojo pasaulinio karo skerdynės.
Rašytojas Lars Mytting.
Ką regėjo riešutmedžiai,
kokią energiją sugėrė mediena, kad po daugel metų šių medžių mediena tapo itin
vertinga ir dėl kare panaudotų dujų ir skerdynių itin patvari? Pasirodo, mediena
brangesnė nei auksas! Autoriui pavyko išgauti medienos istorijos ir žmonijos
istorijos dermės metafizinį lygmenį – tai energetinio lygmens teksto prasmė,
deja, parašyta visgi pop kultūrine grožine kalba. Tačiau, kas sako, kad pop
kultūrinių tekstų nereikia? Tokį tekstą kaip Plauk su skęstančiais galima skaityti puslapį po puslapio, nes tekstas
vartotojiškas ir su juo kovoti nereikia, nes atitinka visus greitojo skaitymo
standartus.
Beskaitant Plauk su skęstančiais ir galvojant apie
medžio atminties galias, nejučia vis prisimindavau metų pradžioje skaitytą
kataloniečio Jaume Cabre Prisipažįstu,
kurioje taip pat medžio simbolika ir iš jo padarytas smuikas irgi kone
genialiai siejosi su mūsų žmonijos istorijos metafizine derme, tik J. Cabre
buvo išplėtota kur kas plačiau ir kūrinio fabula neįprastai sudėtinga, tad
paskaitomas galbūt ne taip paprastai kaip Plauk
su skęstančiais.
Nepaisant metafizinių
niuansų, visgi tai yra šeimos saga, kurią narsto protagonistas Edvardas,
keliaudamas po Šiaurės Europą ir dėliodamas savo giminės medį nuo pats
Holokausto iki šių dienų. Veikėjas bando suvokti savo tapatybę, svarsto, kuo ši
fizinė ir atminties kelionė keičia jį, paprastą Norvegijos ūkininką? Kartu,
žinoma, nauja ir meilės istorijos šeimos transformacija, kuri paliudija, kad
neįmanoma užmegzti naujų, rimtų santykių su kitu žmogumi, jeigu nėra santykių tęstinumo
iš giminės bendro aruodo ir nėra iki galo suvokta žmogaus tapatybė. Šeimos energetikos
ir genetikos istorija, „įvilkta“ į medžio rieves, iš esmės labai popsiškai
papasakota, tad stipriausia šios istorijos dalimi tampa ne raiška, bet
skandinaviškai išdėstyta gyvenimo filosofija kiek netikėtu, kaip literatūrologė
Vitalija Pilipauskaitė-Butkienė įvardijo, tradicijų
žiniomis grįstu novatorišku žiūros kampu.
Taip, ne visi medkirčiai
geba šitaip rašyti.
Jūsų Maištinga Siela
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą