Mindaugas Jonas Urbonas. „Žudant Dzeusą“ – Vilnius: Lietuvos rašytojų sąjungos leidykla, 2020. – p. 336.
Sveiki, skaitytojai,
Tiesą sakant, Mindaugo Jono
Urbono (g. 1989) knygą buvau perskaitęs dar pernai, kadangi recenzijos nebuvau
parašęs, tad neįtraukiau ir į metų geriausių knygų sąrašus. Priežastis labai
paprasta: kai kurie lankytojai mano, kad Maištinga siela priklauso
būtent šiam rašytojui. Netgi buvau aptikęs spaudoje klaidingą informaciją,
tačiau esmė tame, kad M. J. Urbonas seniau buvo prisidėjęs prie šio puslapio
kūrimo, teikė tam tikrus tekstus ir idėjas, tačiau patraukė savais keliais,
nepaisant to, išlikome bendradarbiaujantys, tad nutariau apžvelgti jo trečiąją
knygą Žudant Dzeusą, kurią išleido Lietuvos rašytojų sąjungos
leidykla.
Romanas, kurio pavadinime
panaudota ryški antikinė aliuzija, tikriausiai rizikuoja būti arba pastebėtas,
arba sumaišytas su žemėmis (čia prisiminiau Tomo Vaisetos Orfėjas, kelionė
pirmyn ir atgal), tačiau M. J. Urbono atvejis išskirtinis – knyga, sakyčiau,
liko daugmaž nepastebėta. Praėjęs pro internetinius portalus, pastebėjau, kad įtakos
tikriausiai turėjo kur kas žinomesnių autorių bumas, koją kišo karantinas ir
gausa verstinės literatūros, o juk, kaip žinia, skaitančių knygų Lietuvoje
nelabai gausėja. Visgi po antikiniu sumodernintu viršeliu slepiasi kiek kitokia
istorija nei T. Vaisetos, ar kitų autorių, kurie pertransformuoja graikų ir
romėnų mitologiją.
Istoriją drįsčiau pavadinti
distopine, apie netolimos ateities pasaulį, kamuojamą ir alinamą apokalipsinių
klimato kaitos padarinių. Mieste, kuris vadinamas Šiaurės miestu, įsikūrusiame
prie Arkties vandenyno, gyvena protagonistas Martinas. Martinas – miesto universiteto
dėstytojas, antropologas ir archeologas, tyrinėjantis iškasenas, o paskutiniųjų
dešimtmečių aistra – aptikti nežinomos milžinų civilizacijos griaučiai netoli
miesto ir iššifruoti jų raštai. Dėstytojas savo studentams analizuoja
iškasenas, skaito savo parašytą mitologinę sakmę apie milžinų civilizaciją. Čia
autorius išmaniai sujungia literatūrinį, humanitarinį jautrumą ir faktinę,
mokslinį pasaulėžiūrų priešpriešas. Dėstytojas bando civilizacijai suteikti
žmogiškųjų savybių per literatūrinį filtrą, kanibalizmu pasižyminčiai genčiai duoti
tam tikro galimo jų pasirinkimo pateisinimą, tačiau studentai linkę vadovautis
vien moksliniais tyrimais. Čia dėstytojas surizikuoja ir gėdingai apsijuokia
prieš auditoriją. Jūs pernelyg simpatizuojate šiai rasei, todėl nematote
realių faktų (p. 26-27).
Tačiau prie Arkties ne viskas
ramu. Čia nuo potvynio ir kylančio jūros lygio statoma užtvanka nuo vandenyno. Mieste
įvedama karinė padėtis, norint apsisaugoti nuo Rytuose esančio politinio
priešo, kuris veržiasi į Arktį dėl naftos (aliuzija į Rusijos politiką?). Iš
miesto išgabenamos mergaitės, merginos, senelės – visos moteriškos lyties
atstovės, lieka vien tik vyrai. Martinas bando slėpti savo depresija sergančią
motiną nuo teisėsaugos, kol galiausiai pats tampa brutalios ir savo miestą
luošinančios autoritarinės valdžios auka. Pats autorius interviu teigė, kad šie
atvejai sukurti remiantis Svetlanos Aleksijevič ir Ukrainos Donecko krašto
neramumais. Knygos finale kankinami ir filmuojami žmonės „panaudojami“ politinei
propagandai, sakyčiau, labai atpažįstama iš to, ką patys prieš penkerius metus
regėjome spaudoje, kai separatistai, vaidindami priešus, tyčiojosi iš vietos
gyventojų ir pateikdavo medžiagą internete.
„Apie pirmą rimtą
grėsmę pasauliui pranešė per visas žinias. Milžiniškas Grenlandijos ledynas
atskilo, sukeldamas griaustinį primenantį garsą visame regione. Bene trijų šimtų
kilometrų lūžio linija trakštelėjo tartum sausainis ir po kelių parų milžinas
įsmuko į vandenyną (p. 110).“
Visgi Arkties ateities nesmagi
politinė situacija tėra tik vienas iš šios istorijos lukštų, kurį prakalus,
galima aptikti kitą lukštą. Martino gyvenimo analizė ir šeimos santykiai –
Dzeuso, Heros ir dievų vaikų elgsenos modelis. Motina kęsdama nuolatinį vyro
neištikimybę, nes šis niekaip „negali nustoti eiti per mergas“, atstovauja
bohemiškajai lėbautojų ir hedonizmo persunktai kultūrai, bet iš tikrųjų po tuo
slepiasi vadinamojo tėvo Dzeuso nepasitenkinimas, kadangi jo paveikslai nėra
pripažinti, jis tapytojas alkoholikas, kenčiąs nuo didybės manijos ir
vienadienių seksualinių santykių. Šalia – storėjanti namų šeimininkė, kuri šiurkščiomis
šeiminėmis sąlygomis augina ir saugo mažąjį Martinuką. Tai ilga šeimos suirutės
istorija, kuri iš esmės leidžia įsiskverbti į paties Martino pasaulėžiūrą ir
suprasti, kodėl jis yra toks, koks yra: miega vienoje lovoje su paliegusia
motina, besąlygiškai ja rūpinasi ir jam lyg trūksta jėgų susikurti savo
asmeninį gyvenimą. Tiesą sakant, tas požiūris, kad profesinėje veikloje
Martinas sėkmingas, tačiau asmeniniame gyvenime tampa savo tėvo gyvenimo
šešėliu, nestebina; Martinas bijo moterų, jų neprisileidžia, nes kiekviena
moteris tarsi Ieva, pragandusi obuolį, užnuodijusį jo šeimos idilę, sugriovusi
Martino motinai gyvenimą.
Kitas Žudant Dzeuso esminis
lukštas – fikcijos ir faktų, racionalaus ir iracionalaus pasaulio konstrukcinis
lipdinys. Martinas kuria mitologinį pasakojimą apie milžinus. Pirmoji jo
versija – sentimentali, primenanti utopinius pastoralinius antikinius
pasakojimus, tačiau Martinas nuolat perrašinėja naujas pasakojimo versijas ir
kaskart vis labiau tolsta nuo sentimentaliosios versijos, kadangi pakrinka ne
tik Martino tikrovė, bet ir jo psichinė būsena. Iš tikrųjų autorius naudoja tikrovių
veidrodinį metodą – Martino kūrybinė tonacija ir emocinė raiška priklauso nuo
gyvenimo kokybės, kuo ji prastesnė realybėje, tuo baisesnės tampa ir
mitologinės pasakos. Argi ne taip kūrėsi ir graikų mitologija? Galiausiai šis Martino
užsispyrėliškas psichoterapinis rašymas tampa civilizacijos pabaigos pranašu,
nusitrina riba tarp to, ką regi ir mato Martinas. Nors skaitytojas aiškiai
skiria realybės ribas, tačiau akivaizdu, kad M. J. Urbonas norėjo perteikti psichuojančio
veikėjo tikrovės išsikreipusį vaidinį. Kanibalizmas perkeliamas į tikrovę, į
Martino burną kareiviai grūda žmogieną, tačiau neaišku, ar tai tikrai žmogiena.
O gal tai tik Martino įsivaizdavimas, sudedamoji pakrikusių nervų ir iškreiptos
realybės padarinys? Bet kokiu atveju, autorius žaidžia tikrovės algoritmais,
kartoja panašias tendencijas, „užsuka“ istorijas, kurios vėl pradeda kartotis
iš naujo tik kiek kitaip.
Iš tikrųjų tai literatūrinė provokacija
ir manipuliacija, kuri veikia kaip meninė pasakojimo priemonė. Žudant Dzeusą
primena kai kuriuos vakarietiškus grožinės literatūros tekstus, pavyzdžiui,
Margaret Atwood Tarnaitės pasakojimą – vyriškos agresyvios politikos
lauke moteris tampa laikmečio ir karo įkaitėmis, o iš kitos J. M. Coetzee Barbarų
belaukiant – autoritarinė valstybė laukdama priešų ir karo pati subyra kaip
kortų namelis. Nebenaujas idėjas M. J. Urbonas pertransformuoja per kelis
svarbius filtrus ir išgauna tokį keistai eklektišką ir kartu savaip
sukonstruotą literatūriškai ambicingą pasakojimą, kuris kelia pranašišką šiurpą.
Kaip vieną stipriausių romano elementų išskirčiau romano kompoziciją ir
struktūrą. Autorius žaidžia keliomis realybėmis, keliais žanrais ir išgauna naują
lietuvišką distopinio romano skambesį, kuris primena ne lietuvišką, bet
pasaulietinį, jau kultūriškai ir nacionalistiškai nebeatsekamoje vietinėje
literatūroje. Nutrynus vardą, nebeaišku, kas galėjo parašyti tokį kūrinį. Iš
vienos pusės gerai – tai atsiskyrimas nuo lietuvių literatūros lengvai atpažįstamos
bazės (kuo autoriui buvo prikaišiojama „Dvasių urna“ ir „Šimtmečių melancholija“
knygose), nors iš kitos pusės rizikinga, nes visada gali būti apkaltintas noru būti
kaip pasaulietiniai rašytojai. M. J. Urbonas visada linkęs rizikuoti, o tai,
sakyčiau įdomu ir pasiteisina.
Literatūriškumas ir išmonė,
sakyčiau, kai kada nusveria į didžiąją pusę. Tai kiek keista, nes būtent
literatūriškumo lietuvių literatūroje (turiu galvoje, prozoje) labiausiai ir
stinga, kadangi autoriai labiau koncentruojasi į turinį, pamiršdami pasakotojo
galimybes ir teksto stilių. Šiuo atžvilgiu Žudant Dzeusą skaitytojams,
kurie vertina daugiabriauniškumą, manau, labai patiks. Kai kurios teksto vietos
itin žiaurios, bet ir pavadinimas – Žudant Dzeusą nieko malonaus nežada.
Juslingas pasakojimas visgi lėtai puslapis po puslapio dusina skaitytoją,
priveda iki beprotybės, todėl žudomas ne tik Dzeusas, bet ir skaitytojas.
Nebepaliekama vilties išsigelbėti, čia nebus happy end, tas jau aišku
beveik nuo pat pradžių, tačiau tai netrukdo nardyti po daugiasluoksnius
pasakojimo debesis, suvokti kūrinio sumanymą, kuris, man asmeniškai, padarė
nemenką įspūdį. Tiesa, nežinau, ar būčiau dėjęs Amy Winehouse ir Lanos del Rey
muzikos intarpus, jie šiame ambicingame kūrinyje lyg norėtų kristi iš
konteksto, tačiau iš kitos pusės padeda sukurti unikalų M. J. Urbono literatūrinį
pasaulį. Rekomenduoju ieškantiems skaitytojams, kurie ieško kažko naujo,
aštraus ir netikėto.
Jūsų Maištinga Siela
Prieš trejus metus buvau atskirta nuo vyro. Tarp mūsų nebuvo jokio bendravimo. Šeimos ir draugai man patarė atsisakyti santuokos ir tęsti savo gyvenimą. Nenorėjau vesti kito, nes giliai vis dar myliu savo vyrą. Man labai skaudėjo ir sumišau, kol internete perskaičiau atsiliepimą apie tai, kaip Drigbinovia su savo dvasinių galių pagalba suvienijo išardytą santuoką. Aš nuolat skaičiau tiek daug atsiliepimų apie tai, kaip jis padėjo nutraukti skyrybas ir sugrąžinti buvusius žmonių mylimus žmones. Turiu nedelsdamas susisiekti su Drigbinovia po kelių minučių, jis man atsakė ir davė nurodymus, ką daryti, įvykdžius reikalaujamą reikalavimą po dviejų dienų po ritualo, užkeikimas pakeičia mano gyvenimą aplink mano vyrą, kuris su manimi nebendrauja daugiau nei tada dveji metai vidury nakties paskambino man verkiant ir atsiprašė, kad tai buvo velnių darbas, todėl vis dar stebiuosi šiuo stebuklu, todėl atleisiu jam. dabar mano santuoka yra pusiausvyroje. „Drigbinovia Ritual“ puikiai veikė, o mano santuoka dabar yra stipresnė nei anksčiau, ir niekas mūsų vėl negali atskirti. Lankiausi tiek daug svetainių ieškodamas pagalbos, tai buvo beviltiška, kol susisiekiau su Drigbinovia, tikru vyru, kuris padėjo man susigrąžinti sulaužytą santuoką, jei turite panašią problemą santuokoje, norite, kad jūsų vyras ar žmona vėl tave mylėtų , jūs turite ką nors, kurį mylite, ir norite, kad jis ar ji jus pamiltų, turite iššūkį savo gyvenime, „Drigbinovia“ rašybos šablonas yra jūsų problemos sprendimas ir atsakymas, WhatsApp: +12162022709 Viber: +2349071864129 susisiekite su juo šiandien, paštu doctorigbinovia93@gmail.com neleiskite niekam atimti iš jūsų partnerio
AtsakytiPanaikinti