Sveiki,
Auksinės palmės šakelės
savininkas, režisierius iš Tailando Apichatpong Weerasethakul Lietuvoje taip
pat turi savo kino gurmanų gerbėjų būrį. Pamenu kilusias diskusijas dėl jo „Kino
pavasaryje“ filmo „Didybės kapinės“, nes vieni pasisakė, kad filmas labai
subtilus ir įdomus, o kiti, kad pernelyg lėtas ir monotoniškas. Iš tikrųjų Apichatpong
Weerasethakul kuria savitą filmą ir tą galime įsitikinti žiūrėdami jo naujausia
darbą „Atsiminimai“ (pačiame „Kino pavasaryje“ paliktas originalusis
pavadinimas „Memoria“) (ispan. Memoria)
(2021).
Jeigu ir nesate lėto ir
mąslaus, kone meditacinio kino mėgėjais, jūs tikriausiai žiūrėsi šį kūrinį dėl
Tildos Swinton pasirodymo. „Atsiminimai“ nufilmuoti Kolumbijoje, dalis
Bogotoje. Bogota savita sostinė, nes palyginus su kitomis sostinėmis yra
ganėtinai aukštai kalnuose, todėl visai nenustebau, kai pagrindinė veikėja Džesika
kreipdamasi į vieną iš gydytojų dėl pagalbos užmigti psichotropinių vaistų
gauna gydytojos atsakymą: „Šiame mieste daug kas patiria haliucinacijas.“
Pačią istoriją galima
apibrėžti, jog tai apie veikėją, kuri viešnagės dienomis lanko sunkiai sergančią
seserį. Džesika gana neblogai kalba ispaniškai, tačiau filme ji tarsi pasimetusi
ir išsiblaškiusi, nuolat girdi keistą ir ją gąsdinantį garsą. Galiausiai ji
lankosi pas jauną specialistą, kuris bando nustatyti šio garso kilmę. Džesika
vaikštinėja po Bogatą, baidosi šunų ir apžiūrinėja draugės archeologės prieš
6000 metų mirusių žmonių palaikus, ypač vienos mergaitės, kurios galvoje
didžiulė skylė. Nereikia būti genijumi, kad suvoktum, jog tas garsas, kurį
girdi Džesika, turi tiesioginių sąsajų su skyle galvoje. Trečiajame
reikšmingame epizode Džesika sutinka ant upės kranto vietinį gyventoją asketą,
kuris darinėja žuvį, su juo leidžiasi į pokalbį, kol galiausiai ji ima suprasti
visų šios keistos kelionės simbolių, garsų ir pojūčių prasmę...
Filmas tarp mokslinės
fantastikos ir meditacijos, tarp aiškių fizinių ir metafizinių patirčių. Tiesą
sakant, neretai šioje lėtai vykstančioje istorijos eigoje jutau A. Tarkovskio
kino ištarmes ir raiškos būdus. Režisierius aiškiai linkęs į misticizmą, tą
rodo ne tik šis filmas, bet ir ankstesnieji darbai. Puiki ir subtili Tildos
Swinton vaidyba, pastaroji perteikė sutrikusios, pasimetusios, dažnai tiek savo
jausmų ir būsenų nesuvaldančios bei svetimos kultūros terpėje besiblaškančios
ir beveik visada nepatogiai besijaučiančios veikėjos disharmoniją. Švykių ne
kažin kiek čia rasite, tačiau istorijos gylis ir visuma vis tiek nustebina, kiek
per mažai galima papasakoti daug. Tyčia nutylimi beveik visi Džesikos
socialinio statuso įvardijimai: ar ji ištekėjusi, ar turi vaikų, šeimą, kokia
tikroji jos profesija – viskas eliminuojama, lieka tik veikėja, bandanti savo
juslėmis ir galimai šeštuoju pojūčiu suvokti, kas su ja darosi.
Filams yra tarsi vienas
ilgas ėjimas veikėjos vidinio su(si)vokimo link, tai, sakyčiau, genialiai
puiku, nes retai kinas kalba apie abstrakcijas šitokiais jusliniais būdais, nes,
kaip žinia, kinas daugeliu atveju linkęs provokuoti, demonstruoti ekspresiją
masėms, spręsti sudėtingas problemas ir kelti klausimus. Režisierius išnaudoja
aktorę, leidžiasi į egzotiškos kultūros didmiestį ir kine išnaudoja garsus, o tuos
garsus apjungdamas su veikėjos būsenomis sukuria Džesikos asmenybės fugą. Dideliame
ekrane, pasinėrus į „Atsiminimų“ subtilų pasaulį, galima išgyventi tai, ką pavadintume
tikra kino patirtimi žiūrovui.
Mano įvertinimas: 8.5/100
Kritikų vidurkis: 91/100
IMDb: 6.6
Jūsų Maištinga Siela
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą