Sveiki,
skaitytojai,
Prieš kelerius metus
bandžiau žiūrėti Peter Weir filmą „Mirusių poetų draugija“ (angl. Dead
Poets Society) (1989), kurį man rekomendavo visi, kurie netingi. Tiesa,
kažkas nutiko ir po 10 minučių filmą išjungiau, tuokart negalėjau pakęsti tų
senovinių operatoriaus sugestijų. Gal ir gerai, nes dabar, praėjus keleriems
metams, filmą susižiūrėjau visai kitaip nusiteikęs, tad ir filmas atrodė
visiškai kitoks.
„Mirusių poetų draugija“
visais atžvilgiais kaip ir „Pusryčių klubas“ (1985) yra kultinis pedagoginis
filmas, skirtas įsisenėjusios švietimo ugdymo problemoms atskleisti. Filme vaizduojama
griežta klasikinė ir akademinė privati berniukų mokykla, kurioje mokosi tik
turtingų tėvų vaikų atžalos, pastarosios patiria didžiulį spaudimą tiek iš
mokyklos, tiek iš tėvų. Naujaisiais mokslo metais berniukus pradeda mokyti
naujasis literatūros mokytojas Džonas Kytingas ir jis taiko netradicinius,
žaidybinius mokymosi metodus, kurie nepatinka kitiems mokytojams ir įstaigos
vadovams, tačiau duoda labai didelę naudą jauniesiems vaikinams. Mokytojas juos
vedasi į lauką, supažindina su mokyklos aplinka, prašo išplėšti vadovėlio
terijos puslapį apie poeziją, skatina savaip mąstyti ir kurti. Dalis berniukų
įkuria Kytingo laikas gyvavusį slaptą „Mirusių poetų draugiją“, kurioje
kiekvienas gali išreikšti užslopintą savasties dalį...
Iš tikrųjų filmas apie
maištą prieš klasikinę ugdymo sistemą, kuri neugdo, o muštru verčia kalti ir siekti
akademinių rezultatų. Nepatirdami laimės ir laisvės vaikinai nuobodžiai leidžia
laiką prie knygų, tad Kytingo pastangos išmokyti laisvai mąstyti ir gyvenime
rinktis sukelia vaikinų gyvenimuose didelį rezonansą. Jie išdrįsta mąstyti
kitaip, elgtis ir byloti tiesą, pavyzdžiui, Neilas įsirašo į teatro būrelį, o Čarlis,
nebijodamas nuo sportininko gauti į kailį, prisipažįsta mylįs merginą. Deja, ne
viskas gražu, kas atrodo gražu, laisvė griežtoje hierarchija paremtoje
tikrovėje sulaukia baisių pasekmių. Kartą sužinoję, kokia gali būti saldi laisvė,
mokiniai nebegali būti griežtai struktūruotoje sistemoje. Neilas tai supranta,
jis negali pakęsti tėvo spaudimo, jam primestų lūkesčių. Klasikinė tėvų
auklėjimo klaida: to, ko negalėjo patys pasiekti, žūtbūt stengiamasi „nulipdyti“
iš savo vaikų, nesuvokdami individo poelgių, lakant vaikus savo nuosavybe.
Pažiūrėjus filmą galima
diskutuoti, kokią įtaką padarė naujasis mokytojas, o kokią Neilo tėvas. Ar geriau
mirti dėl laisvės, ar susitaikyti su sistema ir bandyti iškentėti, kaip nors
pateisinti tėvo lūkesčius. Filmas atsakymo nepateikia, tačiau žiūrovas
nekvailas, jis suvokia, jog norint laisvai mąstyti ir prisiimti atsakomybę klysti
ir mokytis iš savo pasirinkimų reikalauja kaktomušos su griežta sistema, kuri
sugriūtų, jeigu įvyktų masinis maištas. Deja, Neilas pramokęs laisvo mąstymo
ima ir suvokia, jog griežtas gyvenimas ir būsima karo mokyklą, į kurią norėtų
tėvas jį išsiųsti, numarins jo tikrąjį potencialą, be to, jam tiesiog trūksta
tėviškos atramos ir supratingumo.
Alberas Kamiu yra pasakęs,
kad vienas iš būdų ištrūkti arba kovoti su absurdu, kurio negali įveikti, yra
savižudybė. Taip, filmas jautrus ir graudus, tačiau jis tikriausiai sužadina
nemažai aliuzijų į nūdienos lietuvių švietimo sistemą. Mokyklose kuriama
integralaus ir pasirenkamų dalykų, būrelių, veiklų laisvė, mokiniai skatinami
eiti į įvairias veiklas, dalyvauti prieš patyčias nukreiptose programose, o
mokytojai atsisakyti vadovėlinio paskaitų dėstymo ir tai lyg ir daroma, tačiau
neretai vaikams jau net tas nebeįdomu. Įdomu nebent... mokytojo asmenybė, kuri
turi kasdien turėti daug energijos, idėjų, žaidimų, nuolat siekti provokacijos,
tačiau kiek iš tikrųjų tokių pedagogų gali būti? Geriausiu atveju vienas kitas
per visą mokyklą. Visą įtrauką galų gale šiandien „suėda“ internetas, neriboti
pakaitalų ištekliai, o tai kardinaliai skiriasi nuo to, ką galima pamatyti „Mirusių
poetų draugijoje“, kuris, sakyčiau, nors ir sąlygiškai pasenęs, tačiau nepaseno
viena idėja: net ir pertekęs technologijomis ir pasirinkimais mokinys vis tiek
turi mokytis mąstyti laisvai ir kritiškai.
Mano įvertinimas: 9/10
Kritikų vidurkis: 79/100
IMDb: 8.1
Jūsų Maištinga Siela
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą