Lauren Groff. „Florida“
– Vilnius: Baltos lankos, 2019. – p. 240.
Sveiki, skaitytojai,
Lauren Groff (g. 1978) ir
Ann Patchett tikriausiai yra mano mėgstamiausios šiuolaikinės amerikiečių rašytojos.
Šios vasaros pradžioje kaip tik perskaičiau kurį laiką mano knygų lentynoje
dūlėjusį Matrix romaną ir jis man sugrąžino lengvos, bet įtaigios
literatūros skaitymo džiaugsmą, kad net nutariau beveik be eilės grįžti prie
praleistos autorės apsakymų knygos Florida (angl. Florida),
kurią į lietuvių kalbą išvertė Gabrielė Gailiūtė-Bernotienė, o išleido Baltos
lankos.
Pradėsiu emocingai – nuo įspūdžio, kad Lauren Groff
yra absoliučiai mano stiliaus rašytoja. Visos jos trys skaitytos knygos,
įskaitant ir Floridą, labai patiko. Bandau suvokti, kodėl, ir tegaliu
pasakyti, jog rašytoja yra tiesiog puiki ir talentinga pasakotoja. Ne tik
pasakotoja, bet ir išmano teksto disciplinos ir valdymo elementus, kurie
pritaikyti būtent mano (tikriausiai ir didžiajai daliai skaitytojų) skoniui. Teksto
ritmas ir istorijų suvaldymas puikiai išaustas, jame neprarandama pusiausvyra
tarp plepėjimo ir intrigos, priešingai – Lauren Groff išlaiko balansą,
sukurdama bauginančias Floridos istorijas.
Knygą sudaro 11 apsakymų, iš kurių vienos patiko
labiau, kitos mažiau. Jau pats knygos pavadinimas sufleruoja, kad knyga bus
sutelkta į pietrytinę JAV Floridos valstiją, kuri garsėja tropiniais orais, o
dėl savo geografinės padėties nuolat kenčia nuo uraganų ir smarkių liūčių. Tiesa,
Floridoje taip pat gausiai veisiasi egzotiški ir pavojingi gyvūnai: nuodingos
gyvatės, aligatoriai, pumos. Šie gyvūnai vienaip ar kitaip veikia įvairiuose
knygos tekstuose ir kaip simboliai, ir kaip veikėjai ir kaip archetipai. Bendras
pasakojimų koloritas yra tirštas ir savitas, dažniausiai istorijos kalba apie
veikėjų ribines situacijas, kurios atveda prie tam tikrų egzistencinių
suvokimų. Manau, jeigu knyga nebūtų pavadinta Florida, tai tikriausiai
būtų pavadinta Uraganas arba Audra, kadangi dažnu apsakymų atveju
esminiu įvykių fonu tampa audros leitmotyvas, ar tai būtų emigranto iš
Brazilijos įstrigusi parduotuvėje moteris, ar galvos traumą patyrusi moteris,
kuri su dviem vaikais bando atokiame miškų namelyje išgyventi audringą naktį. Žodžiu,
audringa gamta – tai žmogaus dvasios nušvitimo metas, kada giliausioje
nežinioje ir egzistencinėje tamsoje įsijungia žvėriški žmogaus prigimties instinktai
išgyventi ir rasti savo gyvenime naujų savęs suvokimo jungčių.
Lauren Groff gera atmosferos kūrėja, o tą atmosferą
jai padeda kurti unikali Floridos valstijos aplinka, pastaroji išryškina žmogaus
prigimtį. „Įsivaizdavo gyvates, miegančias susirangiusias urvuose, ir
aligatorius, iškylančius, nes tamsoje ją užuodė, kurnančius į sausumą, baubiančius
iš pasalų: ji – tik vienas gyvas pasimetęs padaras tarp daugybės kitų, niekuo
neypatinga vien dėl to, kad yra žmogus (p. 168).“ Retsykiais blyksteli
puiki teksto poetika, kad ir šiame puikiame stebimo vaiko apibūdinime: „Tarsi
tobulas tvenkinys be vėjo, kartą pasakė jos vyras. Įmeti ką nors ir žiūri, kaip
grimzta, ir visą likusį gyvenimą matysi tą daiktą, gulintį ant dugno ir
spoksantį į tave (p. 181).“
Viena svarbiausių visų apsakymo variklių yra baimė. Daugelis
veikėjų – moterys. Dažniausiai netekėjusios ir vaikų neturinčios moterys
susifokusavusios į asmeninę baimę, kuri alina ir ribinėje situacijoje verčia
keisti vertybinį diskursą, neretai tik numanomą, rašytojos net neįvardijamą.
Moterys, kurios turi vaikus, dažniausiai išgyvena motiniškos baimės instinktą,
kitaip sakant, jos stengiasi apsaugoti vaikus, nors prisipažįsta, kad nėra
puikios mamos ir motinomis apskritai niekada nenorėjo būti, tiesiog taip nutiko
kaip mūsų Faustai Marijai Leščiauskaitei. Tačiau apsakymų fabula nesistengia
nei paneigti, nei kaip nors konfliktuoti feministines temas.
Turiu keletą apsakymų, apie kuriuos vis dar galvoju ir
jie mano mėgstamiausi. Vienas iš jų – Ties pramanytais Žemės apvalios
kampais, kurio centre – Floridos pelkių pakraštyje augantis vaikas su
vienišu tėvu. Apskritai tai vienas iš apsakymų, kuriame pagrindinis veikėjas
yra vyras. Nuosekliai aprėpiamas visas jo gyvenimas nuo vaikystės iki tol, kol
jis išleidžia savo dukrą į tolimesnį gyvenimą. Nostalgiškai pavykęs
pasakojimas, lūkesčių, meilės, pykčio ir nusivylimų kupinas gyvenimas šalia knibždančių
gyvačių verčia svarstyti, ar obuolys nuo obels toli nurieda. Kitas puikus
pasakymas – Iporas, kuris pasakoja iš Floridos su dviem mažamečiais
sūnumis pabėgusią mamą, kuri apsigyvena Europoje ir bando apkeliauti Bretanės
ir Normandijos kraštus, iš kur kilo garsus rašytojas Guy de Maupassanas. Apie pastarąjį
bando jau dešimt metų parašyti biografiją. Depresijos ir alkoholizmo kamuojama
motina bando susitvarkyti su nusivylimu, augantys vaikai ima suvokti, kad jų
mama nėra normali ir jie nėra svetimame krašte normalūs. Autorė išmoningai
konstruoja Maupassano biografiją ir geografinį žemėlapį, kryžmina jį su
pagrindinės veikėjos nusivylimu ir gyvenimo klystkeliais. Tai ilgiausias knygos
apsakymas ir vienas literatūriškiausių, žyminčių gyvenimo nuopuolį ir galimybę
atsinaujinti.
Taip pat labai man įsiminė Šunys suvilkėja. Apie
dvi negyvenamoje saloje paliktas sesutes, kurios bando išgyventi, tikėdamos
vien motinos duotu pažadu, kad ji grįš jas pasiimti. Deja, vyresniajai tenka
rūpintis nuo bado besigaluojančia jaunėle ir priimti faktą, kad jos niekam
daugiau pasaulyje nebereikalingos. Kitas įsimintinas apsakymas – Viršuje ir
apačioje, kuriame pasakojama apie jauną studentę, kuri vieną dieną palieką
savo vaikiną, namus ir galimybę ko nors pasiekti gyvenime ir pasirinka būti
tiesiog bename. Negalėdama paslapčiomis atleisti motinai, kad šioji susikūrė
naują santuoką ir nugrimzdo į depresiją, pati nenorėdama tapti josios šešėliu
renkasi susinaikinimą. Ilgą laiką ji klajoja su savo automobiliu ir baidosi bet
kokios gyvenimiškos kontrolės ir atsakomybės, kol vieną dieną jai palikti kitos
benamės vaikai nesudrebina pasaulėlio. Puikus apsakymas apie jaunus žmones,
kurie „pakratomi“ gyvenimo socialiniame dugne, kad susivoktų, kad gyvenimą
reikia kurti, kartais sunkiai ir uoliai taisant savo tėvų paliktas klaidas.
Floridoje
esama ir kitų puikių apsakymų, kuriuos verta perskaityti. Šiaip pernelyg dažnai
baidausi trumposios prozos knygų, tiesą sakant, nepastebiu, kad daug jos
leistų. Turiu galvoje, verstinę, tačiau Florida niekuo nenusileidžia
puikiesiems romanams. Žinote, kas man labiausiai patiko? Kad knyga nerėkia
kokia nors viena politizuota tema, pavyzdžiui, nėra vien kokia feministinė arba
nevaizduoja kokių nors super didvyrių, į socialinius getus kaip probleminį
lauką įspraustus veikėjus, kurie neturi pasirinkimo. Lauren Groff pavyksta
pralysti pasakojimu ir papasakoti apie susitikimą su nepatogiu savimi. Nėra grėsmingesnio
sutvėrimo mums patiems už mus pačius, sako tekstų prasmės. Dažnai nepatogūs ir
prie pražūtingų ribinių situacijų priartėję veikėjai neprityrusio rašytojo
rankose tikriausiai taptų klišėmis, kitaip sakant, dėl kraupesnio efekto nusuktų
jiems galvas, tačiau nė vienas apsakymas nesibaigia kaip serialas, kiekvienam
grėsmės akimirkoje paliekamas pilko debesies sidabrinis kraštelis, kitaip
tariant, rašytoja palieka už teksto kirbantį saugumo garantą: po šių išmėginimų
viskas visiems veikėjams bus gerai. Dievaži, puiki knyga! Labai tikiuosi, kad Baltos
lankos nesustos ir galbūt išvers neseniai pasirodžiusią naujausią Lauren Groff
knygą The Vaster Wilds.
Maištinga Siela
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą