Sveiki, skaitytojai,
Ką kalbėjo rusų
režisierius, atvažiavęs į Lietuvą? Daugelis Lietuvos intelektualų kraupo,
perskaitę šį straipsnį – ČIA, mat Aleksandras Sokurovas neslėpdamas katės
maiše, dėstė gana „slidžias“ mintis apie rusų mentalitetą, Europos politiką
Baltijos šalių atžvilgiu. Manau, klaidinga manyti, kad rusų intelektualai ir
meno kūrėjai atvažiavę į Lietuvą suoks, kaip viskas blogai Rusijoje ir kokia
neteisinga Putino valdžios forma. Rašytoja Marina Stepnova apskritai pasistengė
būti neutrali ir viešėjusi Vilniuje aiškiai pareiškė, kad ji atsiribojusi nuo
vykstančios valdžios Rusijoje. A. Sokurovas nebuvo toks atsargus ir
svarstydamas apie šį bei tą (žurnalistai visada nevengia politizuotų klausimų
rusų menininkams) užsiminė, kad gal Lietuvoje literatūra apskritai labai
šlubuoja ir todėl mes neturime savo gero kino, kuris skambėtų per pasaulį.
Tikriausiai A. Sokurovas nė nežino mūsų literatūros barų, todėl jam lengva
svarstyti, lyginant mūsų šiandienos kultūros pasiekimus su rusų XIX amžiaus
šedevrais, kur politinis ir meno santykis buvęs visai kitoks.
Labiausiai lietuvius
papiktino jo išsakyta nuomonė, kad Baltijos šalių blokas turi priimti
neutralitetą, kaip palyginimą davė Suomiją, tačiau tikriausiai režisieriui
nežinomi mūsų partizanų karai ir pasipriešinimas okupacijai po Antrojo
pasaulinio karo. Neutralitetas „mažoms“ Europos šalims... O kodėl Rusija negali
išlikti neutrali, jeigu į ją niekas nesikėsina? A. Sokurovo pasakymuose galima
daug įžvelgti kritikos šių dienų Europai, kiek atsargiau jis vertina nūdienos
Rusiją, ypač nenoriai kritikuoja putinizmą, lyg bijotų kažką ne taip leptelti
svetimoj šaly. Visgi priežasčių gali būti trys.
Pirma
priežastis. A. Sokurovas giliai visgi tiki Rusijos valdžios teisingumu
ir žinodamas vakarų šalių poziciją, tiesiog nenori išreikšti absoliutaus
atsidavimo Putino idėjoms, tačiau to ir neslepia. Ši priežastis, atrodo, nelabai įtikinama.
Antra
priežastis. A. Sokurovas jau minėjo, kad vis dažniau
susiduria su cenzūra, taigi leptelėjęs kritiškai apie putinizmą, kažin, ar
Rusijoje bus sutiktas palankiau, todėl kiek įmanydamas bando išlikti neutralus.
Kiek labiau įtikinanti priežastis.
Trečia
priežastis. A. Sokurovas tiesiog idiliškai myli savo
tėvynę su jos nuosmukiais ir pakilimas, su jos ydomis ir šlove, todėl jam sunku
atskirti politiką nuo kultūros, nes šalį jis mato kaip vientisą kūną, savo
antrą motiną (apie tai yra kalbėjusi rašytoja M. Stepnova Vilniuje), todėl
sunku kažką kritikuoti. Pabandykite padiskutuoti su totoriais apie Vytauto
laikus, kai mus sakys, kad Vytautas buvo barbaras, pražudęs okupuotas tautas, o
mums Vytautas – didysis pasaulio užkariautojas, tos susipriešinusios idėjos
persmelktos kaip nedaloma tautos genetika, kur kritikavimas tolygus išdavystei.
Ši priežastis irgi įtikina.
Apibendrinant tikriausiai
reiktų pasakyti, kad visame šiame straipsnyje visgi yra kritiškas A. Sokurovo
mąstymas ne tik apie Europą, kurią mes taip bijome kritikuoti, bet jaučiama, kad
režisierius turi pretenzijų ir savo šaliai, tik juos nelinkęs įvardyti, o mes,
intelektualai, kažkodėl piktindamiesi Facebook‘e
– irgi geruoliai – išrankiojame mums nepatikusius iš konteksto šapus ir
teigiame koks baisiai priveiktas A. Sokurovas, kone koks Putino atsiųstas
propagandinis teroristas, neokomunistinis vėliavnešys, nematydami kaip patys
esame priveikti propagandos matyti tik trūkumus. Manau, kad A. Sokurovas turi
trūkumų, nėra susipažinęs su mūsų literatūra ir apie mūsų kiną ne ką težino,
bet tai mūsų pačių problema – kiek „prastūmėme“ savęs per Nepriklausomybės metus
į pasaulį? Nedaug, oi, nedaug... Tad, manau, nereikia čia piktintis, jeigu
putinizmo aplinkoje kuriantis režisierius turi kiek kitokią politinį matymą,
nei mes norėtume, kad jis turėtų, užtat A. Sokurovo kūriniai puikūs. Piktinamės,
kad jis neatskyrė politikos nuo meno, tačiau patys kritikuodami jo pasakymus,
to nesugebame padaryti. Problemą jo pasakymuose matau tik vieną: akivaizdų
informacijos trūkumą Rusijoje apie kiek kitokią Lietuvą ir jos kultūros
pasiekimus, juk jis, kaip ir mes, dažniausiai apie pasaulį žinome tiek, kiek
apie kitus parašyta spaudoje ir knygose, propaguojamose mūsų šalies veikėjų.
Jūsų Maištinga Siela
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą