2016 m. rugpjūčio 13 d., šeštadienis

Filmas: "Aleksandra" / "Александра" / "Alexandra"




Sveiki, skaitytojai,

Žinote, koks kinas pats geriausias kino gurmanui? Ogi toks, kuris pranoksta įprastesnius žmonių santykių vaizdavimo paviršius ir prasiveržia į kažin kokią egzistencinę gelmę ir pradedama kalbėti ne apie paviršutinišką meilės ir romantizuotas pasiaukojimo situacijas, bet iš esmės apie tai, kas neapčiuopiama, bet nujaučiama kiekvienam žmogui. Vienas iš tokių filmų yra rusų režisieriaus Alesandr Sokurov filmas „Aleksandra“ (rus. Александра) (2007), kurio darbą pasižiūrėjau dėl labai paprastos komercinės priežasties – nespėjau „Kino pavasaryje“ pamatyti jo filmo „Frankofonija“, tai nutariau režisieriaus atvažiavimo į Vilnių ir Kauną proga pažiūrėti ką nors iš senesnių jo darbų, juolab kad apie režisieriaus darbus buvau girdėjęs ypač gerų dalykų. Tikriausiai reikėjo pradėti nuo jo filmo „Rusų arka“ (2002), tačiau taip susiklostė, kad „Aleksandrą“ buvau jau nusižiūrėjęs labai seniai.

Ką gi – rusų šiuolaikinis filmas, prasiveržiantis į tarptautinius filmus yra nuostabus – aišku, nostalgijos A. Tarkovskiui ir visiems po jo sekantiems režisieriams. „Aleksandra“ kiek keistokas filmas, bet jau nuo pat pirmųjų kadrų užburia savo paprastumu ir gelme. Močiutė važiuoja į karštą karo tašką aplankyti karininko anūko, o tiksliau – atsisveikinti prieš mirtį ir ji regi tuos baisumus: jaunuolių akyse nepažintas karo siaubas, sumišimas tarp politinių įsitikinimų ir žmogaus gerumo. Tai vyrų karas ir moterys būvimas čia tarsi primiršto švelnumo ir motiniškumo simbolis. Tiesą sakant, buvau didžiulėje įtampoje, nes beveik galėjau justi, kad koks kareivėlis tikrai išprievartaus bobutę – juk kitaip negalima, tačiau ne tokiame filme. Režisierius žiūri kur kas plačiau ir giliau – jam nerūpi karo brutalumas, jam rūpi skirtingų energijų konfrontacija, žmogaus gerumas prieš karo agresiją. Nors kine beveik nieko brutalaus nevaizduojama, tačiau A. Sokurovas panaudoja beveik neapčiuopiamą metaforą, kurią pradžioje palaikiau agresija ir įspėjimu – veikėjų žvilgsnius. Akyse glūdi prigimties tiesa ir per jas veriasi gėrio ir blogio kova bei esminis klausimas: kaip išgyventi? Atsakymo vienareikšmiško nėra, tai nuojautų filmas ir tik per bendravimą išryškėjęs žmogaus prigimtinis gerumas traukė jaunus karininkus prie Aleksandros ir tai visai nebuvo erotiniai kėslai, tai buvo sūnaus ir motiniškumo ilgesio gestas, instinktyvus grįžimas prie šeimos ir gėrio židinio. Tas nepakeliamas subtilumas filmą iš, rodos, dviejų naktų viešnagės, pakelia į tokias neįvardytas egzistencines aukštumas, kad tiesiog finalinėje scenoje, kai anūkas sėda pinti močiutei žilų plaukų, likau nuginkluotas, ir tai buvo skaudžiau už bet kokias atviras sadistines scenas.

Nuostabų vaidmenį sukūrė operos solistė Galina Vishnevskaya (1926-2012), suvaidinusi išties įsimenamą vaidmenį – jau vien dėl senatvės prislėgtos bobutės vaidmens verta žiūrėti šį filmą, bet labiausiai dėl plačių egzistencinių parametrų, glūdinčių po kasdieniškomis žmonių bendravimo formomis. Labai patiko.

Mano įvertinimas: 9/10
Kritikų vidurkis: 85/100
IMDb: 7.0


Jūsų Maištinga Siela

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą