Giedrė
Kazlauskaitė. „Singerstraum“. – Vilnius: Lietuvos rašytojų sąjunga, 2016.
Sveiki,
Nesu tikras, ar toks
greitas naujojo Giedrės Kazlauskaitės
poezijos rinkinio Singerstaum pasirodymas
nesimbolizuoja autorės polinkį perdegti, bet kitą vertus, kalbant apie menininkus,
nebeverta jaudintis dėl to, kas neišvengiama – kūrybinio produktyvumo
pakylėjimo. Pati G. Kazlauskaitė mėgsta linksniuoti žodžį grafomanai (tai visai nesusiję su produktyvumu) ir pati savęs
nevengia „pastatyti“ į gana kritišką padėtį, neslėpdama kartais prasprūstančio
menkavertiškumo, atmiežtu intelektualams būdingu kuklumu.
Singerstraum
yra be jokios abejonės kūrybingai apgalvota ir architektoniškai sukonstruota
knyga, kuri turi moterišką energiją. Ir visai čia nekaltas raudonas puikus
viršelis, jis nė kiek su raudonu lūpdažiu ir seksualiais bateliais neasocijuojasi.
Veikiau jau raudonais kraujagyslių siūlais, raudonu vidiniu pamušalu, nematoma
vidine žmogaus puse, sudaigstyta per lapų įrišimus raudonomis pavadinimų
raidėmis. Jeigu tikėsime, kad poezija yra žodžių muzika, o siuvimo mašina –
fortepijonas, tada galime patikėti, kad rankoje laikome ne poezijos knygą, bet,
tarkime, CD.
Nesu tikras, ar tai gerai
suderintos „dainos“, turiu galvoje, silabinį eiliavimą, tačiau, kad eilės savo
turiniu įdomios ir, kaip poetams būdinga, asmeniškos, tai tikrai. Singerstraum artimai siejasi su Meninomis (2014) – čia ir skyriai
parceliuojami pagal bendrą rinkinio viziją, įvairūs moteriški simboliniai
įvardijimai, žaismė, siuvinėjimas, kuris išties ne tiek tuščiai linksmina, kiek
nuteikia žaismingai, kad tikrai imi jaustis, jog taršytumeisi po
nesibaigiančias pūsto sijono klostes, kuriose, –oi, – dar tikrai galima šio bei
to atrasti. Juokas juokais, tačiau G. Kazlauskaitė toliau tęsia savo pamėgtas
temas, plėtodama juos per kūrybinį sumanymą kiek kitomis spalvomis. Poetė vėl
daug prisimena paauglystę ir vaikystę, tas brendimo būsenas, socialinę ir
intelektualinę numanomą atskirtį, tačiau jaučiama ir kartkartėm šaižus kritikės
balsas, nes tokie žodžiai kaip banalybė
ar pigus itin dažni eilėraščių
eilutėse, kad kartais galima pagalvoti, kad autorė dėl kažko pikta ant naujų
iššūkių nesuteikiančio pasaulio ar net pernelyg akivaizdžios absurdiškos
beprasmybės, tačiau, kai tik jautiesi pagavęs Kazlauskaitę už siūlės, žiūrėk,
ji ironiškai daro salto ir deklaruoja, kad nieko įdomesnio už tuštybių mugę
tikriausiai ir nepamatysianti: „Juokinga,
nes tuo pat metu / tame pačiame parke / fotosesijas intensyviai rengė /
beviltiški jaunavedžiai. // Neradau ko paklausti, / ar meilė ištveria ir
pozavimą.“ (p. 38).
Priešingai nei Meninose, čia ryškėja daugiau
dygsniuotas kelionės motyvas, kuris ypač akivaizdus skyriuje Perplėšus drabužius. Rodos, ilgame
laukime oro uoste, lėktuvo skrydyje lyriniam subjektui gimsta eilės –
Frankfurtas, Ryga, kitos vietos, palikusios žymę, praplėšus kasdienes
geografines teritorijas, regis, subjekto pernelyg nestebina arba stebina
pernelyg kasdieniškai. Vienas labiausiai įsimenamų eilėraščių apie Pietūs Rygoje apie netikėtai mirusią
moterį – moterų „mirčių formulė“ kartojasi ir apie Undinėlę, ir Eglutę. Tačiau
neatrodo, kad subjektas baimintųsi šios temos, sakytum, netgi retkarčiais
smalsauja, klausdama, vardan ko verta gyventi, kokia visa tos tuštybių mugės
prasmė? Dievoieška rinkinyje taip pat užima vietą, galbūt netgi pernelyg
davatkiškai stebima kaip kiti meldžiasi Nidoje vykstančiose mišiose, bandoma
religinėse apeigose įžvelgti paviršutiniškumo ir beprasmybės, ilgintis tikrojo
ryšio su Dievu. Krikščioniški motyvai gana svarbūs G. Kazlauskaitės poezijoje –
kryželio bučiavimas, kapinės, bažnyčios, kunigo žodžiai, tačiau priešingai nei
Rimvydo Stankevičiaus eilėse, Singerstaum
neatrodo, kad subjektas būtų „suvedęs sąskaitas“ su Dievu, kažkur dar tebetvyro
egzistencinės taikos derybos su Visata, nors ir pripažįstama, kad paauglystė
baigėsi, baigėsi įsimylėjimai ir dabar vis labiau vertinama meditacinė
vienatvė.
Kalbant apie paauglystę,
neįmanoma neaprėpti jaučiamos socialinės atskirties, kurią bando užpildyti
intelektualiniai skaitiniai – čia prisiminiau, kad ir aš pats esu skaitęs
Proust‘ą vonioje, nes buvo žiema ir baisiai šalta, tačiau paauglystės periodas
veriasi ne visada toks šviesus. Subjektas pardavinėja gėles turguje, jaučiasi
ne tik negraži, bet ir mato kitų žvilgsniais – „Nėra maloni, nesižemina, nepataikauja - / tikrai mano paauglystės
portretas“ (p. 84). Kadangi nepatraukli, todėl atstumtoji, kadangi
atstumtoji, todėl juntamas pasipriešinimas seksualumo standartams. Kai kurie
momentai šokiruoja kaip Vitalijos Pilipauskaitės rinkinyje Kvėpuoju, pvz., „Gorilų
keiksmažodžiai: „Jau pisamo amžiaus?“ / Nežinau labiau žeminančio auklėjimo“ (p.
85). Gal iš to brutalaus standartų neatitinkančios išvaizdos kilusių pašaipų
kilo ir feministinė kova, netgi akivaizdus vyriškos lyties atstovų niekinimas:
„Jūsų lytis man taps blogio sinonimu - /
panieka kris ant visos giminės“ (p. 85). Tačiau seksualinis nepatrauklumas
tampa subjektui ir apsauga: „Tiki, kad
tokia tu nieko netrauki, nesi geidžiama; / jautiesi saugiau negu noriai vaikų
skinamos pienės.“ (p. 93).
Neatsitiktinai pasirodė
įdomus seksualinis paauglės gyvenimas, kadangi jis suformuoja intelektualiai
kietą suaugusį subjektą, kuris vien savo žvilgsniu gali „nugalėti“ vyrą: „Žvilgsniu priversti tuos kretinus / stotis
ir sprukti laukan, / užleidžiant vietą galudienei“ (p. 97), todėl visos
šios patirtys natūraliai siejasi su Heterų
dainose (2008) ir Meninose vis
prasprūstančia homoerotika – žavėjimasis moters kūnu ir draugija, ypač
paauglystėje, kad ir mokyklos valgykloje, juntama, kad moters draugija
subjektui kur kas malonesnė ir saugesnė.
Rinkinyje galima įžvelgti
ir kitoniško intertekstualumo, kad ir sąsajų su Virginios Woolf Savu kambariu, atrasti Biblijos motyvų ir
net liaudies („aguoniškas“ išvirtimas per savo akis) perfrazavimų, tam tikrus geografinius
Vilniaus urbanistinius taškus („Šiaurės Atėnų“ redakciją, žydų getą ir t. t.),
kurie siejami su intelektualumu arba maloniomis draugystės patirtimis – tai
praturtina bendrą kultūrinį knygos klodą.
Ar pateisino Singerstraum mano lūkesčius? Tiesą
sakant, jokių lūkesčių neturėjau, net nebuvau tikras, ar skaitysiu šį rinkinį,
bet tiesiog taip nutiko spontaniškai, kad sukrimtau lengvai, kaip kadaise Meninas. Manau, kad tai Meninų tąsa, kiek kitokia, bet iš esmės
prasmių lygyje plėtojamos daugiau ar mažiau tos pačios temos – intensyviai,
šiuolaikiškai, neprarandant aštraus kritinio proto ir aktualumo, kur vis dar svarbios
žmogaus tapatybės tema, ypač retrospektyvus paauglystės laikų potyrių „susigrąžinimas“,
todėl eilėse, kaip neretai būna šiuolaikiniams lietuvių poetams, lyrinis
subjektas labiau panašus į pasakotoją, o ir frazių struktūros, teiginiai,
apibendrinimai labiau primena prozos tekstus. Bet kokiu atveju, G. Kazlauskaitė
užima svarią poziciją lietuvių šiuolaikinės poezijos lauke ir Singerstraum dar kartą patvirtina šį
neabejotiną svarumą.
Jūsų Maištinga Siela
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą