Elizabeth
H. Winthrop. „Paskutinė malonė“ – Vilnius: Baltos lankos, 2019 – 264 p.
Sveiki,
knygų skaitytojai,
Labai
daug kas paskutiniuoju metu rekomendavo amerikiečių rašytojos Elizabeth H.
Winthrop (g. 1979) romaną Paskutinė malonė (angl. The Mercy
Seat), tad nutariau šiek tiek nukrypti nuo suplanuotų skaitinių ir perskaityti
kažko lengvesnio. Knygoje pasakojama istorija maždaug apie JAV penktąjį
dešimtmečio pradžią, likus daugiau nei dešimčiai metų iki Martino Liuterio
Kingo Pilietinės teisės akto pasirašymo, kuris garantavo juodaodžiams
lygias teises. Iki tol juodaodžiai JAV-ose buvo laikomi antrarūšiais žmonėmis;
juos engdavo, persekiodavo ir, žinoma, kur kas paprasčiau juos būdavo padaryti
atpirkimo ožiais.
Paskutinėje
malonėje pasakojama apie jaunuolį Vilį,
kuris laukia egzekucijos kalėjimo kameroje. Jo paskutinės valandos, pokalbiai
ir vakarienė labai gerai atpažįstami iš tokių slogių filmų kaip Žalioji
mylia, Deganti Misisipė ar Monstrų puota. Nesunkiai galima šios
knygos turinį paversti dar vienu panašiu filmu. Ganėtinai lengvu stiliumi
autorė perpasakoja biblinė žmogaus apsivalymo, atgailavimo, atleidimo ir priešingai
– kančios, smerkimo, abejojimo istorijas. Daugelis mano ankstėliau skaitytų
knygų pasižymėjo giliomis įžvalgomis, sodriu ir daugiasluoskniu pasakojimu, o
štai Paskutinėje malonėje protagonistas fokusuojasi istoriją papasakoti
per veiksmą.
Knygoje
mažai rasite vidinės veikėjų charakteristikos, kadangi pasakotojas akcentuoja
veikėjų judesį, dažnai veikėjai reikšmingą emocinio sprogimo momentą nutyla,
todėl knygoje pilna iškalbingų elipsių, retorinių nutylėjimų, kurie kuria
bendrą istorijos rimtį ir slogumą. Gana marga knygos struktūra. Autorė, atsisakiusi
vientisinio chronologinio pasakojimo, imasi istoriją durstyti iš skirtingų
veikėjų perspektyvų ir žiūros taškų. Sakyčiau, toji knygos kompozicija yra
viena iš stipriausių šios knygos privalumų, kadangi sukuria dinamišką
pasakojimo mozaiką.
Beskaitydamas
prisiminiau Žano Polio Sartro prozos rinkinį Siena, kuriame pasakojama
mirtininko istorija. Autorius kruopščiai nupasakoja visus pagrindinio veikėjo
virptelėjimus ir visą tą mirties baimės svaigulį, o štai E. H. Winthrop kur kas
svarbiau „išeiti į viešumą“ t. y. atskleisti nuteisto mirti žmogaus fakto
poveikį socialinei bendruomenei. Kai mirtis tokia racionali, tokia apčiuopiama
ir pamatuojama netgi laikrodžio sekundėmis, visi gyvena savo tylų susidūrimą su
laikino gyvenimo faktu – tiek prokuroras Polis, tiek jo sūnus Geibas, tiek nuo
alkoholio bėgantis kunigas Haniganas, tiek kiti knygos personažai.
Veikėjų
gausa ir lakoniški skyriai sukuria mažo miestelio įspūdį, jog visi yra suverti
ant vieno likimo siūlo. Atrodo, kad centrinė romano problematika bus baltaodžių
ir juodaodžių nelygybė ir rasizmas, bet netrukus tampa aišku, kad kur kas
svarbiau tampa filosofiškoji kiek visus veikėjus traumuojanti gyvenimo
pažeidžiamumo problema. Aišku, kontekste labai svarbi ir teisinė to meto JAV
sistema, gana neanalizuojant ir neperkraunant grožinio teksto teisiniais
terminais atskleidžiami vietos teisėsaugos interesai, manipuliacija bei
grasinimai.
Frankas
asilėne gabena savo sūnui antkapio granitą, savitą netekties kryžių. Tėvo ir
vaiko santykiai romane išplėtojami ir tarp Deilo ir Oros, kurie, išleidę sūnų
Tobį į karinę tarnystę, jo netenka. Atrodo, kad skausmas ir vaikų netektis yra
kur kas sakralesnis potyris už ramią gyvenimo tėkmę, nes skausmas apvalo
visuomenines taisykles ir neracionalius įstatymus bei padeda solidarizuotis,
nepriklausomai nuo rasės. Štai kodėl rasistas Deilas padeda juodaodžiui Frankui
nuvykti į miestelį, kur bus įvykdyta egzekucija. Skaitant kilo keista mintis:
na, kodėl žmonės tokie kvaili, kad jiems reikia šitiek skausmo ir netekčių, kad
jie galiausiai galėtų vienas kitam padėti? Negi kančia, o ne laimė yra toji
išlyginamoji šios pamokančios istorijos dalis, kuri dėsningai veikia ir
realiame gyvenime?
Elizabeth H. Winthrop
Grįžtant
prie teksto raiškos, tekstas slyste slysta ir tirpte tirpsta tarsi jis būtų ne
grožinis tekstas, bet veikiau filmo scenarijus. Autorė visa tai išdėlioja be
galo kinematografiškai, kad net atrodo, jog nieko čia keisti ir nebereikia: scenos
komponuojamos lakoniškai, perteikiant kiekvienoje iš jų kokią nors veikėjo
esminį vidinį krūptelėjimą dėl paties žudymo ir mirties fakto. „Girdi, kaip
nuo stalo atstumia kėdę ir į kriauklę pastato kavos puodelį, po akimirkos
pajunta jo delną ant peties. Ji paliečia jo ranką – tik trumpai, ir šios
nebelieka (p. 173).“ Tokių itin miniatiūrinių veiksmų aprašymai neatrodo
itin meniški ar labai įtikinami, veikiau primena filmų scenarijaus remarkas,
kurios fokusuoja vidinį veikėjų dažnį, tačiau tai tikriausiai skonio reikalas –
kai kam labai patinka toks robotiškas veiksmų perteikimas, kuris, sakyčiau, labiau
būdingas populiariosios, lengvosios literatūros raiškai.
Romane
esama ir gerų literatūrinių pasažų, kurie leidžia pasimėgauti rašymo technika
(kas man iš esmės yra labai svarbu geroje knygoje), pavyzdžiui, vidinius
veikėjų mintelėjimus, kaip antai Nelės, kai ši sustingusi žiūri į ligos
suparalyžiuotą uošvienę: „Žvelgia į savo uošvienės profilį, gražų, nuožulnų
nosies kaulą, plačią kaktą, giliai įdubusias atmerktas akis. Spėlioja, kodėl ji
nemiega, kiek valandų per naktį moteris praleidžia nemiegodama vienui viena,
įkalinta savo nusiaubtame kūne. Ji tikisi, kad šiąnakt yra kitaip nei visada,
galbūt, pagalvoja, motina supranta daugiau, nei jiems atrodo. Galbūt ji nemiega
dėl tos pačios priežasties kaip ir Nelė (p. 239).“
Yra
gausybė grožinės literatūros knygų, kurios šokiruoja savo nusikaltimų
aprašymais, stebina žiaurumu ir detektyvų analitiniu mąstymu bandant atskleisti
tiesą ir įvykdyti teisingumą. Tačiau tokia knyga kaip Paskutinį malonė
iš tikrųjų leidžia pažvelgti kiek kitaip – mes patys teisiškai įtvirtiname moralinius
nusikaltimus; taip įstatymus besąlygiškai priimame, kad nelinkstame net jais
abejoti. Jeigu daugiau nei prieš 60 metų dar teisiškai galėjome pasodinti žmogų
į elektros kėdę, kiek šiandien mes turime tokių nesąmoningų įstatymų, kurie
atrodo „normalūs“? Teisiškai gal ir pamatuota, bet tikrai ne širdimi, pavyzdžiui,
kai žmogus sulaikytas su kanapėmis sėdi į tą patį kalėjimą su žmogžudžiais. Jį tai
traumuoja visam laikui.
Argi
mes vis dar gyvenime teisingoje santvarkoje, kur kiekvienas iš mūsų vaizduojasi
apsaugotas įstatymais ir naiviai save įtikiname, kad prasikaltęs žmogus, gavęs
bausmę, iš tikrųjų keičiasi, užuot gavęs realią pagalbą ir reabilitaciją? Ar tikrai
tikime, kad 10 metų kalėjimo sienų jį pakeis? Ar tik mes atsitversime save ta saugumo
iliuzija? Žmogus per tuos 10 metų dar labiau sužvėrėja, jis būna brutalumo
aptvare ir nesitikėkime, kad išėjęs į laisvę jis pradės nuostabų naują gyvenimą,
nes... pasimokė. Jo gyvenimas sugriautas ne nusikaltimo, o bendruomenės, kuri
turėjo jam padėti iš tikrųjų sunaikino jo paskutinį šansą. Nekalbu apie
pavienius maniakus ir turinčius psichinį sutrikimą žmones.
Visgi
knygą vertinu dvejopai. Vienaip ji atrodo iš techninės pusės, ji „prieinama“
visiems skaitytojams, ji lengva, ji netgi paskaitoma paaugliams ir tai kai kada
tik privalumas. Iš kitos pusės romanas vienalytis, turintis savo poziciją – kūrinys,
kuris neprovokuoja, tik konstatuoja. Čia mažai paliekama vietos interpretacijoms
ar skaitytojo sielos kelionei po beletristines periferijas. Pasakysiu taip:
tai konkreti knyga, kurioje pavaizduota istoriniame kontekste dėl valdžios galios
išsigimęs ir iš esmės neteisingas visuomenės normų laikymasis, kuris grumiasi
su fundamentaliąja nerašyta žmogaus prigimtimi ir šviesiais bibliniais moralės
bei žmogiškumo aspektais.
Jūsų
Maištinga Siela
Thanks for sharing, nice article..
AtsakytiPanaikinti