2021 m. balandžio 2 d., penktadienis

Filmas: "Blogi keliai" / "Погані дороги" / " Bad Roads" / "Pohani dorogy"

Sveiki skaitytojai,

 

Absoliučiai netikėtas ir neplanuotas „Kino pavasario“ filmo pasirinkimas buvo ukrainiečių režisierės Natalya Vorozhbit debiutinis filmas „Blogi keliai“ (rus. Погані дороги) (2020). Skubu pasidalyti šiuo įrašu, kadangi galite dar suspėti šį filmą pažiūrėti ir kai kam tai gali tapti vienu geriausiu šio „Kino pavasario“ sezono filmu. Juolab kad apie „Blogus kelius“ praktiškai niekas pernelyg nekalba ir jų nepastebėjau, kad kažkas rekomenduotų.

 

Filmas pasakoja apie Donbasą, Ukrainos pietryčių regioną, kuriame dar prieš penketą metų vyko itin aršūs ukrainiečių ir rusų susirėmimai. Žiūrėdamas šį filmą, vis galvojau, ar galėčiau pavadinti jį kariniu? Čia nerasite karinių filmams įprastų strateginių atakų, besaikio pasipyškinimo, nutrauktų galūnių ir filmo gale netikėtai iš pelenų pakirdusio karo didvyrio. Talentinga režisierė pasirinko keturių dalių skirtingus pasakojimas, kuriuos jungia bendra šio regiono karinė situacija, slogi, agresyvi ir susiskaldžiusi visuomenė. Keturias istorijas iš esmės jungia aidintys fone sprogimai, bendra žemė ir žmonių pasirinkimai arba negalėjimas pasirinkti, išryškinantys ribinėse situacijose esmines žmogaus vertybes ir prigimtį.

 

Iš tikrųjų filmas ganėtinai slogus, bet ne ta prasme, kad jį žiūrėti niūru, bet dėl tos įtemptos nesantaikos. Pirmojoje dalyje pasakojama apie mokyklos direktorių, kuris įkaušęs bando kirsti patikros kontrolės punktą. Šioje dalyje išryškėja ir kvailumas, ir vertybės, ir bebaimiškumas... Direktoriumi iš pradžių niekas netiki, jis pažeminimas, jo žmonos pasas atimamas, tačiau jis paleidžiamas. Moralinė netikėta pasakojimo novelės linkmė – per plauką išsisukęs nuo kalėjimo, apsvaigęs direktorius apsuka automobilį ir grįžta ne tik parodyti savojo paso, bet dar ir meldžia paleisti jo mokinę, kurią tariamai (o gal ir iš tikrųjų) matė kontrolės punkte. Žodžiais to neapsakysi, nutylėjimai apie prievartaujamas nepilnametes, laikomas sekso vergėmis, beveik neužsimenama, tačiau galime nusibrėžti akiratį iš tos kuriozinės į don kichotiška parodija pavirtusios situacijos.

 

Antrasis pasakojimas pasakoja apie paaugles, kurios tampa tų pačių tarnaujančių kareivių meilužėmis. Savo netašyta ir šiurkščia gatvės kalba jos atskleidžia kartos vertybių devalvaciją. Pasidulkinimas už auksinę grandinėlę arba vaikino sumušimas čia suvokiamas kaip meilės išraiška. Sunku tuo patikėti, kai pas mus Lietuvoje tas požiūris, bent jau mano akimis, pradeda visai sunykti. Galiausiai močiutė nori apsaugoti aikštingą anūkę. Autobusų stotelėje vyksta šiurkštumo ir švelnumo kova, o pagrindinių veikėjų ginklas – saujelės gliaudomų saulėgrąžų sėklų.

 

Trečioji istorija, daugelis tikriausiai sutiksite, pati žiauriausia ir labiausiai kelianti diskusijų. Apleistame pastate kalinama žurnalistė. Ji žeminama, prievartaujama ir ant jos net šlapinamasi. Sadistiški kadrai kelia itin didelius prieštaringus jausmus. Pagrobtoji žurnalistė rėkia, kad ją prievartautų smarkiau ir luptų labiau (tikriausiai tokia taktika, nes būtent sadistas nori iš jos silpnumo potencijai sukelti). Bandoma kontrastu išryškinti švelnumo ir brutalumo priešpriešas, kelti klausimą, kas žmogų daro žmogumi, o kas sadistu? Paskutinįkart tokius prieštaringus aukos ir budelio jausmus kine sukėlė „Scanoramoje“ matytas neišdildomas „DAU. Nataša“.

 

Ketvirtasis pasakojimas primena klasikinius „Lemtingas posūkis“ filmų seriją, tik žinoma, nepalyginai šį įdomiau žiūrėti. Toji pati tariamoji žurnalistė Dombaso provincijoje partrenkia vištą ir vadovaudamasi gailestingumu ir supratingumu nusprendžia ūkininkams atlyginti už nudaigotą perekšlę. Galiausiai jos gailestingumas vos netampa pražūtimi: ne iš kelmo spirti skurdūs ūkininkai pradeda tiek psichologiškai, tiek fiziškai daryti spaudimą. Netrukus kuriozinė situacija tampa emociškai įtemptu karu, kuriame nyksta žmogiškumas ir veriasi tikrovės baimė: už gero darymą gali gauti kuolu per galvą.

 

Šios keturios istorijos perteiktos itin rimtai, jose yra viskas, ko noriu iš gero kino: kokybė, operatoriaus darbas, keblūs moraliniai pasirinkimo klausimai, aštrumas, įtampa, netikėti siužetiniai sprendimai. Net nebūčiau pasakęs, kad šitą filmą sukūrė moteris, kuri debiutuoja kaip režisierė. Visumoje stipru ir įtaigu, savo struktūra ir kai kuriais turinio pasakojimo aspektais panašus į „Kino pavasario“ atidarymo filmą „Blogio nėra“. Labai rekomenduoju.

 

Mano įvertinimas: 10/10

IMDb: 7.1

 

Nuoroda į „Kino pavasarį“ ČIA.



 Jūsų Maištinga Siela

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą