Sveiki
skaitytojai,
Šiemet
nesuspėjau pamatyti Azijos kino „Kino pavasaryje“, tačiau suspėjau užgriebti šį
Honkongo režisieriaus Ray Yeung režisuotą dramą „Saulėlydžio bučinys“
(angl. Twilight's Kiss) (2020). Žvilgtelėjus į režisieriaus
repertuarą, tampa aišku, kad pats režisierius homoseksualus, o jo kino darbuose
vyraujanti tema sietina su LGBTQ asmenimis, tačiau neskubėkite nugręžti akių ir
manyti, jog tai filmas išskirtinai LGBTQ asmenims ir jame nėra nieko
universalaus. Priešingai nei tikėjausi, šiame filme labiau jaudino antraeiliai
dalykai, kurie papildė viso filmo probleminį lauką.
Filmas
pasakoja apie Honkonge gyvenančius du vyrus, kurie susitinka parkelyje, prie vaikų
darželio, mat vienas iš jų iš ten nuolatos pasiima anūkę. Vienas iš jų –
neseniai į pensiją išėjęs vyras, kitas – tuoj pensijai besiruošiantis
taksistas. Vienkartiniam seksui nepavykus, galiausiai jųdviejų keliai vėl susikerta
ir pamažu tarp garbaus amžiaus vyriškių užsimezga pokalbis, o paskui ir sunkiai
apibrėžiami santykiai.
Nepamenu,
kada žiūrėjau filmą, kuris šitaip organiškai ir paprasta, ramia kalba perteiktų
LGBTQ senatvines problemas, kurios taip universaliai atspindėtų mus visus,
nepriklausomai nuo lytinės orientacijos. Taksistas turi šeimą, jis sunkiai
dirbo 40 metų, su žmona bendrauja namuose gana formaliai, jo dukra netrukus
ištekės, todėl namuose jaučiamas tam tikras slogutis. Kaskart grįžęs iš
susitikimo su meilužiu, taksistas jaučia, kaip pradeda gyventi dvigubą gyventi
ir kad didžiąją savo gyvenimo dalį tiesiog pralošė. Nelengviau ir jo meilužiui,
kurio pretenzingas sūnus nieko nenori žinoti apie tėvo homoseksualumą ir nuolat
prikaišioja, duoda užuominų, jog netoleruos nė „gramo“ šios temos. Savaip
atskirti nuo heteronormalaus pasaulio vyrai randa švelnumą ir paguodą pirties komplekse
nuomojamame seksui ir pažintims skirtame mažame ir tamsiame kambarėlyje. Tuo pačiu
kontekste nagrinėjamas Honkongo LGBTQ bendruomenės klausimas: ar reikia atskiro
pensionato išskirtinai vien tik homoseksualams senukams, kurie nesugeba
pasirūpinti savimi?
Iš tikrųjų
mane sujaudino šis filmas. Perteiktas subtiliais pasivaikščiojimais po
didmiestį, nepatogiais šeiminiais rakursais ir socialiniais diskursais filmas
tampa kiekvienam iš mūsų normatyviai įkandamas dėl daugelių temų. Mane labiausiai
veikė būtent senatvės tema, kai sunkiai ir ilgai dirbę žmonės iš naujo
nostalgiškai permąsto savo gyvenimą, kaip jie visą laiką buvo tuo, kas nėra dėl
socialinių normų. Vienas iš veikėjų buvo pabėgęs iš Kinijos, kad galėtų
susikurti gyvenimą toje pačioje Kinijai autonomiškai priklausančiame Honkonge. Visą
laiką galvojau, kad homoseksualumo neslepiantis režisierius niekada gyvenime
nebūtų tokio filmo sukūręs Kinijoje, o jeigu ir būtų, klausimas, ar jis būtų
pasiekęs kino ekranus.
Šis
filmas iš tikrųjų kalba potekstėmis apie politinę Azijos šalių laisvę, apie
žmonių pasirinkimus ir saugumo būtinybę, apie savo tapatybės slėpimą, melą,
šeimų žlugdymą dėl melo. Graudus klausimas: ar žmogus visą darbingą gyvenimą
nugyvenęs dvigubą gyvenimą pagaliau gyvenimo saulėlydyje turi teisę prabilti
tiesą, ar reikia ją „nuryti“ vardan suaugusių vaikų ir žmonų? Šis esminis
klausimas man ypač koreliuoja ir su daugumos lietuvių pažiūromis, kurie nenori
Lietuvoje matyti LGBTQ asmenų, nori, kad jie gyventų pogrindyje kaip socialinė
grupė, kuri neatitinka standartų ir daugumos įsitikinimų. Bet ar tas pats
atstūmimas ir antrarūšės etiketės prilipinimas nepadaro meškos paslaugos? Tie patys
homoseksualai dėl nepripažinimo priverstinai meluodami integruojasi į
heteronormatyvią visuomenę, veda tas pačias dukteris ir išteka už tų pačių sūnų
ir visą gyvenimą „dėl akių“ vaizduoja normalią šeimą. Ar tokia „suvaidinta“
šeima reikalinga ir laiminga? Ko vertas žmogus ir jo gyvenimas, jeigu gyvename
tik standartams, o ne dėl savęs? Klausimų šiame filme kyla daug. Man tai
sąžiningas filmas, kuris įdomus dėl Azijos politinių ir socialinių kontekstų.
Juk iš tikrųjų tiek mažai žinome apie šių žmonių gyvenimą Rytuose.
Mano įvertinimas: 8.5/10
Kritikų vidurkis: 71/100
IMDb: 7.1
Nuoroda
į „Kino pavasarį“ ČIA.
Jūsų
Maištinga Siela
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą