Sveiki,
Grįžtu prie nekomercinio
kino ir šįkart trumpai apie neseniai matytą lenkų jaunosios kartos režisieriaus
Jano P. Matuszynskio filmą „Nepalikti žymių“ (lenk. Żeby nie było
śladów) (2021), pristatytą Kanų kino festivalyje, o lietuviai galėjo
pamatyti per Lenkų kino festivalį. Tiesa, tai antrasis matytas režisieriaus
darbas, kuris man labiau patiko už jo ankstesnį darbą „Paskutinė šeima“ (2016).
Kaip ir ankstesniame filme, taip ir šiame režisierius perteikia socialistinės
lenkų eros sopulius ir sisteminius dalykus, per kuriuos jis apmąsto ne tik
lenkų kultūros reiškinius, bet iš esmės ir visą posovietinio bloko raidą.
„Nepalikti žymių“
pastatytas pagal realius įvykius, vykusius Varšuvoje 1983 metais. Šaliai nusipelniusi
poetė Barbara Sadowska (1940-1986) buvo įspėta saugumiečių, jog ji neliečiama,
tačiau reikalui atėjus bus susidorota su jos sūnumi Grzegorz Przemyk (1964-1983).
Linksmas ir guvus jaunuolis su draugu šelmiškai žygiuoja Varšuvos gatvėmis, kai
nei iš šio, nei iš to juos sustabdo policija, nuveža į nuovadą ir ten žiauriai
sumuša Barbaros sūnų. Galiausiai motina pasiima sūnų iš ligoninės, kurioje
atsainiai su juo buvo elgiamasi, nes mušdami policininkai nepaliko žymių, o iš
tikrųjų buvo pažeistos kepenys, sprogusios žarnos ir t. t. Po incidento sūnus
išgyveno kelias dienas ir mirė per operaciją...
Likusioji filmo dalis
skirta ilgam teisminiam procesui. Saugumiečiai bando kaltę suversti ligoninės
darbuotojams, ilgi posėdžiai ir sprendimai, organizuojami svarbios liudininko
gaudynės, diegiama pasiklausymo aparatūra ir visa tai, ką mes neblogai žinome
tiek iš istorijos, tiek iš kitų filmų apie saugumiečių techniką sekti, daryti
spaudimą ir grasinti. Įdomu tai, jog naujiena apie šį įvykį pasiekia britų BBC
žinias ir laisvasis pasaulis sužino tiesą, nors vietinėje žiniasklaidoje rašoma
pagal saugumiečių pageidavimus. Vieniša ir palaužta motina dar kurį laika
grumiasi su nužmoginta sistema, tačiau greitai palūžtą. Atrodo, kad daugiausia
jėgų turi mirusiojo geriausias draugas, kuris teisme liudija po visų nusivylimų
dėl motinos, tėvo ir aplinkinių. Ar jo tiesos žodis turės svarbos didžiuliame
melo, korupcijos ir prievartos sistemoje, kurioje gyveno paprasti piliečiai?
Filmas, tiesą sakant,
beveik trijų valandų, bet susižiūri nepaprastai įdomiai. Ypač išskirčiau
vykusią dinamišką filmo pradžią. Tiesa, filmo viduryje atsiranda tarsi vyksmo
duobė, režisierius užsimala plėtodamas kelias perspektyvas ir demaskuodamas
absurdišką sisteminį korupcijos mastą, bet filmo pabaigoje vėl viskas susidėlioja
į savas vėžias. Lenkai vėl demonstruoja aukštą kino pilotažą. Nieko nebuvau
girdėjęs apie šiuos Lenkiją sukrėtusius įvykius, kurių tiesos rekonstrukcija
įvyko ne taip ir seniai, 2010 metais, kai jau nebeliko nei velionio motinos, nei
kai kurių korumpuotų pareigūnų, prisidėjusių prie žiauraus susidorojimo. Filmas
vertingas istoriškai ir kaip puikus lenkų kino pavyzdys, kuris gvildena
opias savo šalies problemas, per kurias galime atsekti ir mūsų šalies
panašumus. Savitas koloritas, šokiruojantys įvykiai, nepatogios ir gluminančios
temos, apie kurias kine dabar galima drąsiai kalbėti, nes šiaip ar taip jau
gyvenama laisviau.
Mano įvertinimas: 9/10
IMDb: 7.1
Jūsų Maištinga Siela
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą