Sveiki,
Prieš kelerius metus
matytas Izraelio režisieriaus Nadav Lapid filmas „Sinonimai“ buvo toks geras,
kad tikriausiai galėčiau pasakyti, jog tai šedevras, žinoma, ne visiems
prieinamas ir suprantamas, bet anuomet paliko netikėtą įspūdį. Naujausias
režisieriaus darbas Kino pavasaryje taip pat neliko užmirštas, jis pristatytas „Kritikų
pasirinkimas“ programoje pavadinimu „Šūvis į Ahedės kelį“ (angl. Ahed's
Knee) (2021), kuris vėlgi netikėtai mane nuo pirmųjų kadrų įtraukė į savo
istoriją.
Pasakojimas, spėju, kad
turi autobiografinių bruožų, kuriuos nesudėtinga susieti paskaičius interviu su
režisieriumi ir mamai dedikuotais „Sinonimais“, o tam tikros ištarmės
atsikartoja. „Šūvis į Ahedės kelį“ pasakoja apie vidutinio amžiaus režisierių,
kuris atvyksta į atokų Izraelio miestelį pristatyti savo filmą, tačiau
susiduria su meno ir kultūros ministro iškeltais reikalavimais t. y. po seanso
su žiūrovais kalbėti vien tik žydams ir Izraeliui palankiomis temomis: meilė,
šeima, jūra, gamta, Izraelio istorija, Holokaustas, antisemitizmas, karinė
šalies galia ir t. t. Žodžiu, tos pačios populiarios politiškai korektiškos
temos, kurios turėtų ugdyti ir įkvėpti žydų dabarties tautą didžiuotis savo
šalimi ir puoselėti jos karinę galią, skatinti patriotiškumą. Kas nežino, kad
Izraelis daugiausiai į krašto gynybą investuojanti šalis nuo bendrojo šalies
produkto, tad tarnyba, ginklas ir uniforma šalyje yra antroji religija, tačiau
režisieriui kaip laisvam mąstytojui ir kūrėjui kaip tik rūpi priešingos temos: traumuojančios
jaunuolių patirtys atliekant tarnybą, sirų ir libaniečių bei arabų karo aukos,
žydiškas šovinizmas ir pamažu įsigalėjusi cenzūra nepatogiomis temomis
viešojoje erdvėje, kuri varžo menininkus.
Iš esmės režisierius
suvokia savo šalies kultūrinį ir laisvo žodžio bei meno raiškos stagnaciją. Filme
akcentuojama, kad didžioji dauguma menininkų (įskaitant ir patį režisierių) yra
priklausomi nuo finansavimo šaltinių, kurie skirsto pinigus pagal tai, kaip
menininkų darbai ir jų vertybės yra šalies įvaizdžiui „patogūs“. Atvykęs į kaimą,
jis kalbasi su bibliotekos skyriaus pavaduotoja, su vežiku ir kitais, kurie,
atrodo, neįdomūs ir stebina korektiškais pasisakymais, tad byloja apie
įsigalėjusį perdėto ir netikro pozityvumo bendravimo kodą, kurio laužyti,
kritikuojant Izraelio politiką, yra nepriimtina. Tai išties primena švelnesnę
Sovietų Sąjungos komunizmo atmainą ir dėl to režisierius labai nelaimingas, nes,
kaip jis ir sako: „tai šalis, kuri jau mirė“. Užsemtas dykumoje kanjonas su
gyvuliais ir ten buvusiais žmonėmis simbolizuoja Izraelio vertybinį pamatą, formuojama
veikėjo sampratos antitezė Senajam Testamentui: Mozė taip ir nepervedė žydų
tautos į Pažadėtąją žemę, juos tiesiog užliejo.
Antroji tema – režisierius
besąlygiškai myli savo motiną, kuri serga vėžiu, tad jai nuolat filmuoja
įvairius vaizdus, išsako švelniausius žodžius. Būsimos netekties ir nusivylimas
dabartine šalies politika yra varomoji dramatizmo jėga visame filme. Įtariu,
jog šios būsenos yra atsakas Izraeliui į „Sinonimų“ kritiką, nes jis buvo
puikiai sutiktas Europoje, tačiau, galimas daiktas, nelabai pozityviai reprezentavo
šalį. Kitą vertus, filmas, lyginant su „Sinonimais“, yra sukomponuotas labiau
teatrališkai, kuriami hipnotizuojantys dialogai, kurie balansuoja nuo ironijos
iki sunkiai paaiškinamos erotikos, veikia itin magiškai, netgi surrealistiškai.
Ypač svarbus kameros judesys, kuris veikia aštriai, kampuotai ir dinamiškai,
leidžia retsykiais stebėti pagrindinį veikėją, o kartais vaizdas tampa paties veikėjo
žvilgsniu į pasaulį. O ką jau kalbėti apie ryškų ir vietomis svajingą garso
takelį?
Man labai patiko šis
filmas! Manau, kad esu didelis šio režisieriaus gerbėjas! Nežinau, ar daug kam
patiks žaižaruojantis Izraelio politiką iš menininko perspektyvos dėl cenzūros
kritikuojantis filmas, tačiau vienoje vietoje pagrindinis veikėjas taip
įsijaučia, kad kone prakeikia žydų tautą – tiek daug į tą monologą sutelkta
asmeninio skausmo ir patirtos neteisybės, kad jeigu tai sakytų ne pagrindinis
veikėjas izraelietis, tai visur kitur būtų tikriausiai būtų sietina kaip galinga
antisemitizmo aktas. Iš esmės suvokiau viena: visi kiti jaučia tokią didžiulę stigmą
t. y. kaltę dėl Holokausto, kad negali ir bijo kritikuoti izraeliečius, tad
belieka tą daryti patiems izraeliečiams. Man be galo patiko ta nepatogi,
grėsminga ir šiek tiek mazochistiška režisieriaus pozicija, atverianti šiaip
jau slepiamas vidines šalies plikžaizdes.
Mano įvertinimas: 9.5/10
Kritikų vidurkis: 79/100
IMDb: 6.3
Jūsų Maištinga Siela
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą