Neringa Dangvydė ir jos knyga "Gintarinė širdis"
Sveiki,
Aha. Pagaliau šis
burbulas sprogo. Ilgai tylėjau ir aš, kai vaikščiodamas po prekybos centrą
pamačiau „Lietuvos ryte“ pirmajame puslapyje Neringos Dangvydės nuotrauką. Suklusau.
Žinojau, kad šis žmogus kažką rašinėja, kuria ir gyvena literatūriniame
pasaulyje. Suklusau dar labiau. Ji parašė pasakų knygelę, kurioje esama dvi
pasakos apie mergeles, kurios įsimyli viena kita. Kitaip sakant, pasakos, kurios
gražia forma papasakoja, kad ne vien heteroseksualai egzistuoja šiame
pasaulyje.
Prieš kelis metus
Lietuvą ištiko tikras isterijos priepuolis, kai kažkas iš užsienio atkapstė (įvežė
kaip tiksinčią bombą) į Lietuvą pasakų knygelę apie du vienas kitą mylinčius karalaičius. Kiek
tada būta skausmo žiniasklaidoje. Net juokingai graudu, kaip ir ta lėlė su
broku, kurios tarpkojis su vyriškomis genitalijomis – lėlė net per Seimo narių
rankas keliavo, vyko tikras kriminalinis tyrimas dėl žaislo, kai Lietuva
tiesiog skendėjo ekonominės krizės valkoje. Mergytė su peniu – boža, boža, boža...
Lietuva mėgsta tokius
mikroskopinius įvykius su lytimi, seksualumu ir auklėjimu, dar labiau mėgsta
tai paversti katastrofinio lygio įvykiais. Lygiai tas pats nutiko ir su
gerbiamos Neringos Dangvydės knyga „Gintarinė širdis“. Tiesą sakant, niekur tos
knygos nemačiau arba nebuvau atkreipęs dėmesio, nes ne itin domiuosi vaikų
literatūra, bet ji iš esmės yra reikalinga. Kaip supratau iš straipsnių spaudoje,
Lietuvos edukologijos universiteto leidykla paskleidė „Gintarinę širdį“
po įvairius knygynų tinklus, o praėjus keliems mėnesiams knyga – šast! – dingo
iš lentynų, jos niekur nebeparduoda. Ji uždrausta. Likviduota. Lietuvos edukologijos
universiteto rektorius Algirdas Gaižutis pasirašė įsakymą likviduoti šį
leidinį. Aišku, už Algirdo Gaižučio nugaros randasi didžiulis šešėlis, kurį
galime pavadinti konservatyviųjų pažiūrų instancijomis, kurios savaip tvarko
reikalus. Nežinia, kaip pats A. Gaižutis pakomentuos tokį įsakymą, tačiau
akivaizdu, jog gyvename mafijos pasaulyje. Sėkmingai trečią dešimtmetį „laisvoje“
Lietuvoje, kur laisvas žodis yra valdomas šešėlinės cenzūros. Ar tokia pas mus
politika ir tvarka, kai užtenka tam tikriems interesuotiems aukštesniųjų
instancijų atstovams surinkti telefono numerį, pagrūmoti pirštu užsiminant apie
finansinį susidorojimą ir šitaip stebuklingai dingsta „Gintarinė širdis“?
Palaukit, ar aš gyvenu tokioje šalyje? Štai taip „tvarkomi“ nepatogūs reikalai
Lietuvoje. Nenuostabu, kad atsirado greita reakcija į šį įvykį, juk negalima
laisvą žodį laikyti laisvu tik sąlyginai – griūva demokratinės respublikos pamatai,
pažeidžiamos žmogaus teisės.
Neringa Dangvydė "Gintarinė širdis".
Būčiau ir aš tylėjęs,
bet kadangi esu meno gynėjas, nutariau pasisakyti, nes nepakenčiu kai
politizuotos jėgos kėsinasi į paskutinį gėrio ir sąžinės oazę – meną, kuris,
mano akimis, lieka vienas svarbiausių fundamentaliųjų vertybių sklaidos
šaltinių. Pamanykite, pasakos apie dvi mylinčias merginas žaloja vaikų psichiką,
o tradicinės lietuvių pasakos apie išsukiotas raganų rankas ir kojas – jau nebe?
Juk skaitydami kriminalines skiltis netampame žudikais ir prievartautojais? Atsiranda
ir šiaip laisvų piliečių, kurie drąsiai pareiškė nuomonę, kad šios knygos
tiražas turi būti sunaikintas, anot jų, tokia knyga pasiekia jų vaikus ir
šitaip „brukama propaganda“, kuri skatina vaikus būti, tapti, pasidaryti,
pavirsti (ir kaip tik norite) homoseksualais. Protingam homo sapiens nekyla jokių abejonių, kad visa tai iš baimės, baimės,
kad atžalos taps homoseksualais, tačiau ji visiškai nemotyvuota. Ši baimė dar vadinama
homofobija, o homofobai kaip įmanydami dangstosi tokiomis sąvokomis kaip: „jie
griauna mūsų tradicinę šeimą“, „jie bruka savo propagandą“ ir t. t. Argi?
Mūsų lytinis švietimas
tiek šeimoje, tiek mokyklose yra skurdus, apgailėtinas. Vaikui bręstant vyksta
dvasiniai pokyčiai, o dėl švietimo stokos, vienkryptės blokados atsiranda
daugybė psichologinių problemų. Apie homoseksualus mes esame linkę kalbėti blogai
ir tai kenkia mūsų vaikams, iš to kyla daugybė patyčių, savižudybių ir kitų
problemų. Knygos autorė, man regis, yra dirbusi su tokiu jaunimu ir žino, kokie
įvyksta padariniai dėl neigiamai konotuoto požiūrio į homoseksualus, o ir pati
interviu yra minėjusi, kad jeigu tokia knyga būtų atsiradusi seniai, kai ji
pati buvo vaikas, būtų supratusi, kas vyksta jos gyvenime – autorė neslepia
savo homoseksualumo. „Gintarinė širdis“ buvo savotiškai integruotas kūrinys su
gražiomis pačios autorės iliustracijomis, kūrinys galėjo nors kiek prisidėti
išplečiant auklėjimą apie lyčių įvairovę, bet lietuviškas tamsumas, bijant
velniai žino ko, sustabdė mūsų vaikus padaryti laimingesniais, laisvesniais su
mažiau patyčių, skriaudų ir psichologinių šokų. Jau nekalbu apie tai, kad
įstatymai kai kurie tiesiog nemotyvuoti, jais manipuliuojama taip, kaip
patinka, o laisvas žodis tampa distiliuojamas kažkokios šešėlinės cenzūros. Ne,
meno tai jau nelieskite!
Todėl raginu Jus visus
pasirašyti peticiją, kuri bus įteikta Prezidentei ir kitoms instancijoms,
kuriame raginama grąžinti „Gintarinę širdį“ į prekybą, grąžinti laisvą žodį ir
nustoti manipuliuoti įstatymais dėl kažkieno interesų ar įsitikinimų. Peticiją
rasite paspaudę ČIA.
Jūsų Maištinga Siela
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą