Sveiki,
Dar viena, man regis, gera Giedrės
Kazlauskaitės citata, kuri įvardija mūsų lietuvių kalbos ir literatūros brandos
egzaminų (pseudo)politizuotą kartelę. Nors neretai egzaminų autoriai „įmeta“
dėl kvapo abstrakčias tolerancijos, laisvės ir kitas temas, kurias šabloniškai
tenka „pagrįsti“ patriotizmą ir, pripažinkime, bukai pramokta giesmele apie
meilę tėvynei, Lietuvai XX amžiaus literatūrų ištarmėmis. Žinoma, rašinyje
galima prieštarauti, piktintis į valias, tačiau, kai remsiesi Maironiu, B.
Sruoga ar kokia, Dieve mano, atgyvena, pačiu V.M.-Putinu, nepamiršk paminėti,
kaip anie mylėjo Lietuvą, o kaip šiai kartai trūksta patriotiškumo, noro...
mirti už tėvynę.
Tam tikra prasme koktu ir niūru,
kad abiturientų egzaminus formuoja šimtmečiu pasenusių rašytojų legionas vien
tam, kaip Darius Kuolys teigė, kad nebūtų užmiršti, kad klasėje sėdi berniukai,
kuriuos reikia „paauklėti“ per literatūrą, kad jie nesumoteriškėtų. Kas čia per
nesąmonė? Perskaičiau viename interviu ir net negalėjau patikėti, nes D. Kuolį
gerbiu nuo mokyklos laikų, tačiau jo seksistinio pasisakymo nesuvirškinu iki
šiolei.
Pavarčius 5-8 klasių vadovėlius
ir pasižiūrėjus programas (turiu galvoje literatūrą), man daugmaž patinka ir
tenkina įvairovė. Tekstų pačių pačiausių: nuo vyrų ir moterų rašytojų,
verstinių, senovinių ir šiuolaikinių. Ypač 6 klasėje „Baltų lankų“ vadovėlyje,
tačiau gimnazistinėms klasėms turinys vis dar diskutuotinas. Nepaisant visko,
manau, kad pati svarbiausia brandos egzamino dalis turėtų būti ne pasirėmimas
XX amžiaus literatų kūriniais ir „parodymas“, kad juos skaičiau, bei
demonstravimas, kaip jų klišinėmis idėjomis „myliu ir suprantu“ pasaulį bei
Lietuvą, o būtent unikalus, kūrybiškas jaunuolio mąstymas. Tačiau iš patirties
žinau, kad vertinti mąstymą sunku, nors taip turėtų lyg ir būti, tačiau daugiau
nei 50 procentų jaunuolių ne tik negeba mąstyti raštu pagal duotas temas, bet
sunkiai sugeba užpildyti kelerius metus į dantis duodamą šabloną – tai liūdniausia
ir tai ne mokytojų kaltė, tai nesimokymo, neskaitymo padarinys. Iš vienos
pusės, jeigu atimsime egzamine įteisintą tipizavimą, žlugs daug prastų
vidutiniokų – jie neišlaikys, o iš kitos – ar nereiktų pasakyti, kad laikas
pradėti mąstyti ir galiausiai tegu neišlaiko, bet nustokime „gaminti“ kiborgus?
Kurią poziciją jūs palaikote?
Jūsų Maištinga Siela
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą