2020 m. gruodžio 10 d., ketvirtadienis

Šios dienos citata: Giedrė Kazlauskaitė apie lietuvių kalbos brandos egzamino esmę

 Sveiki,

 

Dar viena, man regis, gera Giedrės Kazlauskaitės citata, kuri įvardija mūsų lietuvių kalbos ir literatūros brandos egzaminų (pseudo)politizuotą kartelę. Nors neretai egzaminų autoriai „įmeta“ dėl kvapo abstrakčias tolerancijos, laisvės ir kitas temas, kurias šabloniškai tenka „pagrįsti“ patriotizmą ir, pripažinkime, bukai pramokta giesmele apie meilę tėvynei, Lietuvai XX amžiaus literatūrų ištarmėmis. Žinoma, rašinyje galima prieštarauti, piktintis į valias, tačiau, kai remsiesi Maironiu, B. Sruoga ar kokia, Dieve mano, atgyvena, pačiu V.M.-Putinu, nepamiršk paminėti, kaip anie mylėjo Lietuvą, o kaip šiai kartai trūksta patriotiškumo, noro... mirti už tėvynę.

 

Tam tikra prasme koktu ir niūru, kad abiturientų egzaminus formuoja šimtmečiu pasenusių rašytojų legionas vien tam, kaip Darius Kuolys teigė, kad nebūtų užmiršti, kad klasėje sėdi berniukai, kuriuos reikia „paauklėti“ per literatūrą, kad jie nesumoteriškėtų. Kas čia per nesąmonė? Perskaičiau viename interviu ir net negalėjau patikėti, nes D. Kuolį gerbiu nuo mokyklos laikų, tačiau jo seksistinio pasisakymo nesuvirškinu iki šiolei.

 

Pavarčius 5-8 klasių vadovėlius ir pasižiūrėjus programas (turiu galvoje literatūrą), man daugmaž patinka ir tenkina įvairovė. Tekstų pačių pačiausių: nuo vyrų ir moterų rašytojų, verstinių, senovinių ir šiuolaikinių. Ypač 6 klasėje „Baltų lankų“ vadovėlyje, tačiau gimnazistinėms klasėms turinys vis dar diskutuotinas. Nepaisant visko, manau, kad pati svarbiausia brandos egzamino dalis turėtų būti ne pasirėmimas XX amžiaus literatų kūriniais ir „parodymas“, kad juos skaičiau, bei demonstravimas, kaip jų klišinėmis idėjomis „myliu ir suprantu“ pasaulį bei Lietuvą, o būtent unikalus, kūrybiškas jaunuolio mąstymas. Tačiau iš patirties žinau, kad vertinti mąstymą sunku, nors taip turėtų lyg ir būti, tačiau daugiau nei 50 procentų jaunuolių ne tik negeba mąstyti raštu pagal duotas temas, bet sunkiai sugeba užpildyti kelerius metus į dantis duodamą šabloną – tai liūdniausia ir tai ne mokytojų kaltė, tai nesimokymo, neskaitymo padarinys. Iš vienos pusės, jeigu atimsime egzamine įteisintą tipizavimą, žlugs daug prastų vidutiniokų – jie neišlaikys, o iš kitos – ar nereiktų pasakyti, kad laikas pradėti mąstyti ir galiausiai tegu neišlaiko, bet nustokime „gaminti“ kiborgus? Kurią poziciją jūs palaikote?

 

Jūsų Maištinga Siela


Komentarų nėra:

Rašyti komentarą