Sveiki, skaitytojai,
Mėgstate biografines dramas apie
garsius klasikinius autorius ir jų gyvenimus? Šįkart apie biografinę dramą "Merė Šeli" (angl. Mary Shelley). Manau, tokie žiūrovai nepraleis
progos pasižiūrėti ekranizacijos apie anglų rašytoją Mary Shelley (1797-1851),
kuri pasauliui padovanojo kultinį gotikinį siaubo romaną „Frankenšteinas, arba
šiuolaikinis Prometėjas“ (1823), kuris lygiai taip pat vertinamas, kaip ir „Drakula“
bei kiti siaubo XIX amžiaus garsiausi kūriniai. Taip jau nutiko, kad Mary gimė
knygas skaitančioje šeimoje, jos motina mirė vos tik jai gimus, todėl jausdama
nuolatinį kaltės jausmą, smalsi šešiolikmetė nuolat panirusi į išgalvotų
istorijų knygas ir pati slapta neslepia literatūrinių bandymų, tačiau viską, ką
ji parašo, iš tikrųjų tėra tik kitų kūrinių atgarsiai.
Mary Shelly gyvenimas, galima
sakyti, buvo tipinis tos epochos kuriančiosios moters gyvenimas. Ji negalėjo
išleisti knygos savo vardu, nes moteris rašanti siaubo istorijos nebuvo laikoma
rimta, todėl jos debiutinis romanas išėjo be autoriaus vardo ir pavardės, o
knygos įvadą parašė jos vyras poetas P. Shelly. Filme vaizduojamas garsiosios
rašytojos pabėgimas iš namų su vedusiu vyru, jos kūdikio praradimas ir
neracionalus bei nuo romantizmo poezijos kvanktelėjęs vyrelis. Galiausiai po
sunkių praradimo metų Mary pamažu tampa moterimi ir kūdikio praradimo skausmą
bando numalšinti garsiausio tos epochos poetų Bairono draugijoje. Baironas –
vienas garsiausių ne tik poetų, bet ir lėbautojų bei mergininkų, o apie jo
seksualinius žygdarbius su moterimis ir vyrais per Europą sklido legendos.
Skirtingai nei rašytojos vyras, Mary
domisi mokslo pasauliu, Bairono lėbautojų ratelyje ji susipažįsta su daktaru,
kuris atveria duris į elektra „šokdinamas“ varles bei vizionierišką mirusiojo žmogaus
prikėlimą idėja. Vėliau, paskelbus Baironui kvailą literatūrinį konkursą, Mary
ryžtasi po daug nesėkmingų bandymų pradėti istoriją apie monstrą Frankenšteiną,
sudėdama, kaip filme interpretuojama, visą savo jauno gyvenimo skausmą: užguitą
socialinį moters statusą, prarasto kūdikio skausmą, girtuoklio skurstančio vyro
nesąmones.
Iš tikrųjų filmas vykdo labiau
edukacinę funkciją t. y. supažindina mus su šios rašytojos gyvenimo štrichais,
tačiau žiūrint filmą, į puikiai žinomos Elle Fanning vaidybą, manding, filmas
kažkuo ėmė ir nepatiko. Taip, jis kostiuminis, epochinis, tačiau jame man
vėrėsi tokia netiesa, pavyzdžiai, Mary ir namų šeimininkės barnis toks
netikras, toks negyvas ir beveik išreikštas verlibrine romantizmo poezija. Nuo
kada vidurinės klasės žmonės bardavosi eilėmis? Neapleido jausmas, kad
scenarijus labiau tiktų ne kino filmui, o kokiam nors teatro spektakliui su
pretenzija į miuziklo žanrą. Mizanscenos kai kurios neįtikino, reakcijos
pavėluotos, kai kurių antraplanių vyrų vaidyba dirbtinė, teatralizuota,
neintuityvi. Filmą kaip kino meno kūrinį nelabai vertinu, tačiau bendrame XIX
amžiaus rašytojų pažinties kontekste galima įsprausti tam tikras žinių paliktas
spragas ir po to kokiame protmūšyje pasirodyti netikėtai apsišvietusiam.
Mano įvertinimas: 6/10
Kritikų vidurkis: 49/100
IMDb: 6.4
Jūsų Maištinga Siela
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą