Philip
Roth. „Kiekvienas žmogus“ – Vilnius: Vaga, 2019 – 144 p.
Amerikiečių
rašytojas Philip Roth (1933-2018) man puikiai pažįstamas iš paauglystės
laikų, kada gavęs lietuviškai Rasos Drazdauskienės išverstą knygą Amerikietiška
pastoralė, kultinėje Alma litteros knygų serijoje XX amžiaus
aukso fondas, maniausi, kad prisėsiu ir perskaitysiu kaip Salman Rushdie Vidurnakčio
vaikus, tačiau po 70 puslapių teksto supratau, jog būsiu save naktimis
nualinęs S. Rushdie stebuklingu romanu ir pernelyg greitai kibęs į Philip Roth,
todėl atidėjau Amerikietišką pastoralę į šoną visiems laikams. Tebeturiu
lentynoje tą knygą, tikiu, kad šiandien su malonumu ją netgi įveikčiau, tačiau
prieš trejetą metų teko Kino pavasaryje matyti ekranizaciją, kuri man
patiko, tik, deja, jau nebepaskatino skaityti pačios knygos...
Šiemet
Vagos leidykla pristatė kitą rašytojo romaną, kur kas patogesnės
apimties, pavadinimu Kiekvienas žmogus (angl. Everyman), o
jį išvertė mano mėgstamas, šiaip jau suvokiamas kaip elitinės literatūros
vertėjas Laimantas Jonušys. Tai paskutinis Philip Roth romanas, parašytas 2006
metais, po kurio autorius iki pat savo mirties daugiau nieko neparašė. Romanas,
kaip ir tikėjausi, skamba kaip savotiškas requiem, mąslus gyvenimą
apibendrinantis kūrinys, paskutinis pasispardymas, jeigu dar gražiau –
paskutinė rašytojo gulbės giesmė. Nežinia, kiek šiame PEN/Faulkner premija
apdovanotame kūrinyje yra autobiografiškumo, tačiau gyvenimiškos išminties, atlaidumo
praeities įvykiams tikrai yra nemažai.
Istorija
aprėpia visą vieno vyruko, žydų kilmės (tai nuolat pasikartojantis Ph. Roth
romanų motyvas) vyruko gyvenimą, pradedant jo pirmuoju apsilankymu ligoninėje,
kai jam dar esant mažam berniukui išoperuojama išvarža ir baigiant jau esant
visai senukui, kai jis vyksta į dar vieną operaciją. Nors istorijos pradžia
prasideda per pagrindinio veikėjo laidotuves, didžiąją gyvenimo dalį veikėjas
pasakoja pats savo gyvenimo istoriją, kuri, kaip jau galite numatyti,
paženklinta amerikietiškosios kultūros ir netobulo, nuolat savo kūniškiems
įgeidžiams tarnaujančio vyro klystkeliais.
Esminiai
istorijos pjūviai, ženklinantys veikėjo gyvenimo pokyčius, yra operacijos ir
besikeičiančios gyvenimo moterys. Per moteris – mamą ir tris buvusias žmonas –
jis papasakoja savo ligos istoriją, o per ligos istoriją ir destruktyvius
santykius su aplinkiniais. Tai gana kinematrografiškas pasakojimas, kuris
nuteikia itin amerikietiško, holivudinio pasakojimo polėkiui, kokį galime
regėti, tarkim, žiūrėdami Forestą Gampą ar skaitydami John Irvingo
romanus. XX amžiaus Amerika, Didžiosios depresijos laikotarpis, privatus
žydiškas tėvo verslas taisyti ir pardavinėti laikrodžius bei papuošalus,
brutalus ir mačistinis vyro pasaulis, atskirtas nuo švelnaus ir nuolankaus
moters pasaulio, kuris veikiau randasi prie puodo, vyro ligonio lovos ir skirtas
vaikų auklėjimui. Neapleido jausmas, kad tokią istoriją būtų nesunku
ekranizuoti, tačiau padaryti filmą ypatingą, kokį rašytojas padaro Kiekvienas
žmogus kūrinį, būtų išties nelengva užduotis.
Philip Roth
Tik
iš pažiūros atrodo, kad pagrindinio veikėjo problema yra ligos ir neištikimybė.
Atrodo, kad veikėjas velka užprogramuotą likimo naštą paklusti savo
seksualiniams įgeidžiams ir net atrodo, kad jį todėl likimas ir baudžia
ligomis. Priešingai nei jo brolis Hovis, kuris sukūrė visiškai sėkmingo, idealaus
amerikiečio gyvenimą. Kurį laiką tarp brolių atvyravę puikūs santykiai tampa
iškreipti nesėkmių: „Pats paauglystėje turėdamas dailininko talentą ir
vienintelį vertą dėmesio fizinį gebėjimą – gerai plaukti, – Hovį mylėjo
nesidrovėdamas ir visur juo sekdavo. Bet dabar jo nekentė ir jam pavydėjo, buvo
persmelktas pavydo nuodo, mintyse beveik stojo prieš jį apimtas įniršio, nes
jėgai, su kuria Hovis ėjo per gyvenimą, nėra buvę jokių kliūčių (79-80 p.).“
Kaip ligos ir sveikatos trūkumas gali sugadinti brolių santykius – kiek netikėtas
Ph. Roth pavyzdys, kad ne visada turtuose glūdi šeiminių santykių pražūtis.
Pirmojoje
knygos dalyje labiau pasakojimas šviesus, netgi atrodo, kad pasakotoją nelabai
ir jaudina gyvenimo negandos, kurios tebuvo smagus nuotykis. Dvelkia ir
subtiliu humoru, pavyzdžiui, „Testamento rašymas – geriausia senėjimo, o gal
net mirimo dalis, pats rašymas, o paskui atnaujinimas, koregavimas ir
rūpestingai apgalvotas perrašymas (p. 53)“. Vėliau pasakotojo tonas įgauna
tam tikro gyvenimo kartėlio, išpažinties ir apgailestavimo polėkio, kadangi
artėdamas prie senatvės įvykių, pasakotojas ima apgailestauti, kad gyvenimas
toks trumpas ir jis padarė tiek mažai. Iš esmės tai knyga, kuri absoliučiai
ramiai nuteikia tiems žmogaus gyvenimo tarpsniais, apie kuriuos mes jau esame
girdėję, skaitę ir matę filmuose – nieko naujo nepasiūlo. Prisiminiau vokiečių
rašytojo Robert Seethaler irgi mažos apimties romaną Visas gyvenimas,
kuriame autorius irgi aprėpia visus vieno žmogaus gyvenimo tarpsnius, tačiau tam
jis pasitelkia ypatingą laikmetį, ekspertinius asketiškuosius gyvenimo buities
ir filosofijos matmenis, o Ph. Roth lieka ištikimas tradiciniam nuosekliam
pasakojimui.
Galiausiai
amerikietiška imigrantų šeimos istorija tampa universali ir tinkanti kiekvienam
iš mūsų, nes pasakotojas apmąsto žmogaus egzistencijos prasmę, susidūrimą su
savo prigimtimi klysti, tarnauti aistroms, sąmoningai ir nesąmoningai kurti ir
griauti santykius, o galiausiai tai romanas apie žmogaus mirtingumą, susidūrimą
su išnykimo akistata. Gal dėl to šis romanas labai patiks ir paprastų istorijų
skaitytojams, ir skaitytojams gurmanams, nes teksto raiškos ir turinio
atžvilgiu Kiekvienas žmogus yra universali knyga, o tokios visada randa
priebėgą prie skaitytojo. Tokias knygas vadinu išpažintinėmis, gal net pernelyg sąžiningai parašytomis, nesvarbu, kad
jos ne autobiografiškos, tačiau nesunku už teksto kulisių pajusti, kad autoriui
ji buvo svarbi, kaip gali ji tapti svarbiu kiekvienam iš mūsų trumpalaikiškumo
liudijimu. Galiausiai visa, kas esame, buvome ir būsime, tėra tik mūsų
prisiminimai apie santykius, štai veikėjas skambina vienam draugui, kuris
miršta nuo prostatos vėžio, pastarasis sako: „Gana ilgai apie tai kalbėjau,
o dabar turiu parašyti. Viską, ką patyriau tame versle. Jeigu sugebėsiu
parašyti atsiminimus, būsiu pasakęs žmonėms, kas aš esu. Jeigu sugebėsiu,
mirsiu su šypsena veide (p. 119).“
Jūsų
Maištinga Siela
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą