Rachel Cusk. „Atsarginis pasaulis“ – Vilnius: Tyto alba, 2022. – p. 176.
Sveiki,
knygų skaitytojai,
Prieš
pat savo vasaros atostogas spėjau perskaityti garsios kanadiečių rašytojos Rachel
Cusk (g. 1967) neseniai lietuviškai pasirodžiusį romaną Atsarginis
pasaulis (angl. Second Place), kuris buvo įtrauktas į ilgąjį Booker
Prize 2021 sąrašą ir kurį į lietuvių kalbą išvertė Justė Povilaitienė kartu
su Jolita Parvickiene, o išleido puikiai visiems žinoma Tyto albos
leidykla.
Šiame
nedideliame romane, galima sakyti, tik iš pažiūros primenančiame kurortinį
romaną, pasakojama apie nebe pirmos jaunystės moterį, kuri romane vadinama
tiesiog M. Ji savo istoriją pasakoja paslaptingam Džefersui, kuris neaišku, kas
toks yra, ir pats Džefersas istorijos vyksme nedalyvauja. Tokia išpažinties
pasirinkta pasakojimo strategija leidžia personažei būti atvirai ir intymiai.
Taigi M pasakoja apie savo šeimą, kuri gyvena netoli jūros, kurios vandenys
užlieja didžiulę pelkę. Suaugusi dukra bando užmegzti santykius su Toniu,
kuris, atrodo akivaizdu, jos dukrai netinka. Visgi M gyvena su savo mylimuoju,
tačiau jiedu įrengia ir antruosius namus, skirtus apgyvendinti menininkams.
Vieną vasarą pas M ir jos vyrą atvyksta dailininkas L, nuskuręs ir savo
kūrybinės galios nebeturintis menininkas, pastarasis mano, kad šioje
rezidencijoje vėl galės nutapyti ką nors įstabaus. Su juo kartu atvyksta
turtuolių dukra Bretė, kuri erzina M, nes M nori su dailininku palei vyro nosį
užmegzti romaną, pajusti, kad vėl gyvena ir yra geidžiama.
Iš
tikrųjų romanas primena psichoterapinį rašymo tekstą. Tikriausiai tas skambus
užrašas atgaliniame viršelyje, kuris skelbia, kad R. Cusak prozos nesupainiosi
su kitų rašytojų kūryba, yra teisingas, nes autorė aiškiai valdo savitą stilių.
Pirmuoju asmeniu bylodama M gyvenimą ji leidžiasi ne tik į keisto flirto
istoriją, bet detaliai analizuoja veikėjos poelgius ir jausmus suteikdama
personažės kalbai ir mintims psichoterapinės išpažinties įspūdį. Romane nemažai
svarstymų, tam tikros gyvenimiškos patirties filosofiškos analizės apie
santuoką, motinos ir dukters ryšį, apie laisvę ir įsipareigojimus bei menininko
reikšmę.
Iš
vienos pusės pagrindinė veikėja atrodo snobiškai gyvenime nuobodžiaujanti. Ji
pateisina savo tingėjimą, beveik nesikiša į vyro kasdieninius darbus,
vaikštinėja po pakrantę, rašinėjasi laiškais su L ir iš dykinėjimo prisigalvoja
problemų. Iš kitos pusės pati M save tapatina su menininkės statusu, nes ji
savo kūryboje užstrigusi rašytoja, nepatenkinta pernelyg ramiu ir aiškiu
gyvenimu. Jos tolerantiškasis vyras, atrodo, ją supranta, tačiau nesistengia
koordinuoti jos gyvenimo ir leidžia netgi prisigretinti prie šalia apsistojusio
menininko L.
Veikėja
sukelia savo gyvenime minčių chaosą, kai ima analizuoti savo ir dailininko L
santykį, kuris romane labai įdomus ir, sakyčiau, nebanalus. Dailininkas L
tiesmukas, atsiribojęs, atšiaurus ir su M susitinka labai retai, laiko
ją per atstumą. Galima sakyti, M kenčia nuo tam tikros platoniškos meilės, nes
L pasiekiamas ranka, kitame name, kuris atrodo kaip atsarginis pasaulis,
kuriame ant obels veši uždrausti rojaus vaisiais. M primena mazochistę, kuri
suvokia, kad šita savo jausmų analize ir santykių su L rizika gali sugriauti
savo pačios santuoką, tačiau jai svarbus ne tiek paikas romanas su L, kiek
galimybė suprasti savo gyvenimo tėkmę ir realizacijos stoką. Prieš 15 metų
susižavėjusi L paveikslas ji susitapatino su kūrinių turiniu ir manėsi, kad tai
galimybė atsiverti pasauliui, būti suprastai kaip menininkei. Iš tikrųjų Rachel
Cusk iškelia seną idėją, kad jeigu mėgstame autorių kūrinius, tai nereiškia,
kad patys menininkai, kai juos sutiksime tikrovėje, mums irgi patiks. Meno kūrinio
ir jo autoriaus santykis šiame romane yra esminis poleminis klausimas, kurį
aiškinasi veikėja, tačiau įdomiausia yra, kaip ji tai daro.
„Gal
tai paaiškintų ir tam tikrą neįveikiamą potraukį, kurį jutau L: pavyzdžiui, kai
žiūrėdavau į pelkę, regis, paklūstančią daugybei jo šviesos ir suvokimo
taisyklių, todėl dažnai primenančią jo tapybą kūrinį, jausdavausi taip, lyg
žvelgčiau į L darbus, kurių jis nesukūrė, todėl – mano galva – ir jaučiausi lyg
kurčiau juos pati. Nežinau, koks yra šių puslapių kūrinių moralumas, galiu tik
drįsti spėti, kad jis panašus į įtakos moralumą, todėl žmonių santykiuose yra
galinga tiek gėrio, tiek blogio jėga (p. 54-55).“
Artėjant
šios istorijos atomazgai, M sužino, jog L nori ją sunaikinti. Tai labai įdomu,
nes aštraus konflikto tarp M ir L niekada nebuvo, jis labiau idėjinis, tarsi trumpuose
debatuose dalyvautų antikiniai filosofai-išminčiai, tad šis konfliktas pagrįstas
kūrėjo dvasia ir energija, mat L garsus tapytojas pasaulyje, o M beveik niekam
nežinoma kūrėja. Iš vienos pusės L naikina jos barjerą, iliuzijas apie kūrėjos stagnaciją,
savotišką M tingėjimą, tačiau ir pats sugriauna save kaip menininką. Tai šiek
tiek primena Jurgos Ivanauskaitės romano Ragana ir lietus vyrų ir moterų
lemtingų santykių atomazgas. Akivaizdu, kad L užstrigęs, pernelyg dažnai geria,
vartoja narkotikus, bet iš M pozicijos, atrodo, kad L tikrasis menininkas, kuris
patiria bohemišką nevaržomą menininko gyvenimą, o pastarosios laisvės M niekada
nepatyrė. Tiesa, šis menininkų galios žaidimas ir analizė perteikta amžina
lyčių galios priešprieša. L klausia: „Kodėl vaidini moterį? (p. 103). M nepriešgyniauja
ir neneigia, tarsi sutinka su L ir pritaria jo abstraktiems klausimams, kurie
iš esmės yra puolimo klausimai, taip sumažindama įtampą.
M
nekamuoja perdėti kūniški geiduliai, ją kamuoja gyvenimo prasmės ir tapatybės
klausimai, kai gyvenimas persiritęs į antrąją gyvenimo pusę, o dukra užauginta.
Moteriškumas ir laisvė, būti reikšminga ir gerbiama ne tik šeimos institucijos
citadelėje, bet turėti reikšmingą visuomenės statusą (kaip kad L) yra, sakyčiau,
vienas pagrindinių šios personažės motyvacijų, paskatinusių įsivelti į šiuos
platoniškus santykius.
Romanas
dvipolis. Čia daug priešpriešos. Geografinėje plotmėje teritorija padalyta į
šeimos namų teritoriją ir tą, kurioje apsistojęs L su meiluže, o dvasinėje ir
idėjiniame lygmenyje – šeimos moters ir bohemiečio nerūpestingo dailininko
pasaulių sankirta. Galiausiai pagrindinė veikėja, bandydama suvokti save, nors
ir išlieka gyva iki romano pabaigos, jos vertinimo sistema, požiūris perteiktas
per mačistinės galios ir moters tabu svertus. Visgi romano atomazga man itin
tradicinė ir neskani: bohemiškas pasitikėjimas ir kūrybinė laisvė išsikvepia ir
lieka žmogui susinaikinimas, o moteris, apjuosta šeiminių įsipareigojimų ir
ilgesingos egzistencinės kūrėjos, veikėją įgalina toliau gyventi. Tam tikri
saugikliai egzistuoja, todėl man Atsarginis pasaulis yra apie socialinių
tapatybių balanso paieškas.
Romanas
ganėtinai literatūriškas, stilius mąslus, analitiškai filosofiškas, tačiau tai
suderinta su keliama intriga, dialogai retsykiais buitiški, tačiau retsykiais
konstruojami tarsi šarados, leidžiančios skaitytojui sukelti įspūdį, jog visada
norima pasakyti daugiau, nei yra. Visgi apmąstydamas romano kertines idėjas, padariau
klišinę ir visiems iki skausmo nusibodusią išvadą, jog romanas labai...
moteriškas. Jame, sakyčiau, telpa visos moteriškos, feministinės temos jau
gvildenamos nuo Jane Austin laikų. Štai garsi XX amžiaus pirmosios pusės britų
rašytoja Virginia Woolf savo eseistikoje Savas kambarys sako, kad
kiekvienai moteriai reikia savito kampo ir laiko, kad ji galėtų save realizuoti
kaip kūrėja. Pagrindinė veikėja Atsarginiame pasaulyje turi daug laiko
ir daug erdvės, tačiau neturi parako, gyvenimo kibirkšties, adrenalino, todėl
iš nuobodumo leidžiasi į filosofinį flirtą su jaunesniu menininku lyg bandydama
užvesti seniai įkalnėje sustojusį gyvenimo autobusą. Visgi siužeto romane nėra
jau tiek ir daug, tad didžiausias šio romano pliusas yra Rachel Cusak
literatūrinė giliamintė akrobatika, leidžianti išskleisti įvairias menininkų
galios žaidimo perspektyvas.
P.
S. Kiek žinau, leidykla jau ruošia Rachel Cusk romano Kontūrai leidimą.
Manau, pasirodys šiemet.
P.
S. S. Siūlau pasižiūrėti Tyto albos paruoštą interviu nuotoliniu būdu.
Yra lietuviški titrai.
Jūsų
Maištinga Siela
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą