Sveiki,
Daugelyje
lietuvių lūpose žodis „genderizmas“ atsirado per pastaruosius kelerius metus. Esminis
lūžis – Stambulo konvencijos skandalas ir sukilusi Bažnyčios protestų banga, manipuliuojančios
žmonėmis peticijos, iš kurio (bent iš dalies) išsirutuliojo Šeimų maršas ir
kiti dalykai. Dabar, galima sakyti, turime priešgenderistinę Lietuvą ir po. Pats
žodis nebūtų toks baisus, jeigu jis nebūtų įgavęs neigiamos konotacijos ir tą
konotaciją suteikė būtent save vadinantys tradicinių vertybių puoselėtojai, bet
šis įrašas ne apie tai.
Menotyrininkė
Goda Aksamitauskaitė Literatūroje ir mene (Nr. 13, 2022)
publikavo pokalbį su šokio apie stulpą menininku Edvinu Mikulskiu, pastarajame
tekste įdomesni už atsakymus buvo pačios Godos formuojami klausimai pašnekovui.
Vienas iš jų buvo apie vyriškumo ir moteriškumo konceptus. Kas tai yra? Permąstydamas
pats tą klausimą, nejučia ėmiau piktintis, jog labiausiai masinėje kultūros
sąmonėje įsigalėjusi lyčių protesto raiška yra apsirengti priešingos lyties
stereotipiniais drabužiais. Prisidažęs vyras – tai jau spjūvis klasikinei
vyriškumo sampratai, tačiau tai jau taip atsibodę ir neįdomu, kad tampa
kažkokiu pigiu štampu. Turiu galvoje ir teatrą, ir fotografiją, ir kiną ir net
literatūrą (nors ten tikriausiai to mažiausiai).
Vizualieji
menai, kalbėdami apie vyriškumo įvairovės išlaisvinimą arba primestus tradicinius
standartus rinksis visgi ne Žemaitės skarą, o kinišką pūstą baltų peroksidu nudegintą
peruką. Manau, Goda sudėjo savo klausime gerą akcentą, jog vis dar esame
protiškai maži žaisdami ir suvokdami lytiškumo periferijas ir jos sudėtingą
raišką, kad kol kas esame tik tokiame standartizuotame klišių žaidimų etape,
bet pakeliui į kažkur... Genderizmo antišalininkai labai bijo, jog iš mūsų visų
Europos liberalizmas pavogs lytiškumą, nes juk kur kas smagiau yra, vėlgi
pasakysiu stereotipiškai, moterims grandyti puodą, o vyrui skaldyti malkas. Bet
ar tikrai? Jeigu būtume tokie užkietėję tradicionalistai, tai moterims uždraustume
apskritai skaityti ir rašyti, o ką jau kalbėti apie moterų Instagramo ar Facebooko
paskyras (vakar perskaičiau neįtikėtiną straipsnį apie tai, kaip vyras nužudę
žmoną, nes ji Instagrame pernelyg prikalbėjo apie šeimą – graži tradicija,
sakyčiau). Padėkokime genderiškajai Europai, nes būti įvairiam nėra jau taip
blogai, ką?
Jūsų
Maištinga Siela
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą