Sveiki,
Apie
detektyvinį septynių serijų mini serialą „Mer iš Rytų centro“ (kai kur verčiama "Merė iš Rytų") (angl. Mer
of Easttown) (2021) tikriausiai pirmąkart sužinojau, kai puikioji aktorė
Kate Winslet nuraškė „Emmy“ kaip geriausia pagrindinė aktorė. Serialą režisavo
ir jam netgi patį scenarijų parašė Brad Ingelsby, kuriam K. Winslet per „Emmy“
apdovanojimus nepaliaudama dėkojo.
Serialą
buvau atsidėjęs juodesnei dienai arba kai turėsiu daugiau laisvo laiko, nes
tie, kurie matė šį serialą, sakė, kad geriau net nepradėti žiūrėti, jeigu
neturėsi laiko užbaigti, nes po to graušiesi, iš kur atrasti laiko. Taip šis
serialas pas mane ir „užpelkėjo“, o ir per pastaruosius kelerius metus, nepaisant,
kad tai savizoliacijos ir pandemijos metai, visgi buvau atitolęs nuo serialų ir
laisvu metu rinkausi vien vaidybinius filmus. Gal buvau nusivylęs serialas, gal
neatradau to, kuris mane įtrauktų, o gal tiesiog reikėjo ilgos pertraukos
atsitraukti nuo televizijos projektų. Nepaisant to, visgi žiūrėjau keletą
serialų, kuriuos čia aprašiau arba visai neaprašiau: „Ką mes veikiame
šešėliuose“, „Tarnaitės istorija“, „Amerikietiška siaubo istorija“... Visgi,
kad sėsčiau ir per kelias dienas sužiūrėčiau visą sezoną, jau seniai to nebuvo.
Grįžtant
prie paties serialo „Mer iš Rytų centro“, neapsiriksiu pasakęs, kad tai labai
amerikietiškas serialas, nes veiksmas vyksta dideliame Pensilvanijos mieste, o
tiksliau Rytinėje menamo miesto dalyje, kur dirba pagrindinė veikėja Mer
(vardas sutrumpintas). Pastaroji yra visa ko serialo centras ir visas įdomumas,
o pagrindinė vaidmenį atlieka, žinoma, Kate Winslet. Mer yra
detektyvė-policininkė, kuri be atvangos ir atostogų dirba sunkų ir retsykiais
monotonišką darbą t. y., važinėja pas senelius, kurie mato maniakus, padeda su
smulkiais nusikaltėliais, tačiau Mer nėra išsprendusi jaunos merginos Keitės
dingimo istorijos, todėl miestelėnai ant jos (kaip ir visos policijos)
rūstauja. Po metų nesėkmių byla vėl atnaujinama, bet netrukus dingsta dar viena
mergina, o kita rasta nužudyta upėje...
Serialas
neskubus. Daugelis jį apibūdina kaip itin įtempto siužeto, tačiau vargiai pats
galėčiau pavadinti, kad jis labai dinamiškai įtemptas, lyginant su kokiais
įprastiniais detektyviniais filmais, pvz., „Kaulų kolekcionierius“ (1999) ar „Septyni“
(1995). Siužetas dvilypis. Iš vienos pusės serialo kūrėjas derina draminio
serialo principus su detektyvine byla ir dėl to išgaunama neskubi Mer šeimos ir
jos artimiausių draugų rato istorija. Su byla susiję ne tik tolimi įtariamieji,
bet į tą įstoriją įsivelia ir Mer dukra bei jos buvęs vyras.
Mer
šeima netipinė. Ji yra netekusi sūnaus Kevino, kuris sirgo paveldima psichine
liga, todėl bijo, kad sūnaus paliktas vaikas, dabar jos globai kol kas
patikėtas anūkas, taip pat gali sirgti chroniška depresija, vedančią prie
narkotikų ir savižudybės. Mer nesidžiaugia ir kitapus kieme gyvenančiu buvusiu
vyru, kuris susižadėjo su nauja moterimi, bet pastarasis nuolat lankosi Mer
namuose, nes jiedu turi anūką ir dukrą bei bendrauja ganėtinai draugiškai,
tačiau Mer turi problemą – ji nekalba apie sūnaus mirtį, jos sielvartas
užlėptas, todėl nuolat atrodo pervargusi, prislėgta ir iš esmės paskendusi
tyliame liūdesyje.
Iš
esmės serialas, (kaip jau po kelių serijų tampa aišku), remiasi Mer sudėtinga
neigimo psichologija. Dėl bandymo išsaugoti anūko globą, ji padaro lemtingą
klaidą, tad ji nuo bylos nušalinama, būtent tada, kai kažką pagaliau jai
ir jos naujajam kompanionui detektyvui Kolinui Zabeliui pavyksta išsiaiškinti. Bet
čia jau pasirodo ir pirmoji labai ryški detektyvinių filmų ir serialų klišių,
siūlančių išeitį: Mer negali susidoroti su savo asmeninėmis problemomis, todėl
kišasi be leidimo į bylos vyksmą ir dėl to dar labiau „nukepa“, nors galiausiai
pabaigoje ji vis tiek lieka didvyre, nes suseka tikrąjį žudiką. Kolino Zabelio
pagrindinį vaidmenį atliko „Amerikietiškų siaubo istorijų“ žvaigždė Evan Peters
ir man taip buvo smagu matyti jo naująjį amplua, kad net nustėrau dėl jo sukurto
veikėjo lemties šiame seriale.
Visgi
Kolinsas simpatizuoja kur kas vyresnei detektyvei Mer, nors šioji jau mezga
santykius su tokiu savanaudžiu ir šiek tiek egoistišku rašytoju Ričardu, kurio
vaidmenį atliko daug kam puikiai pažįstamas Guy Pearce. Bet neatrodo, kad Mer
ras laimę, nors ji ir stengiasi, kol ne tik neišspręs šios bylos, bet ir
nesusitvarkys jos asmeninis gyvenimas. Visgi akivaizdu, kad asmeninė Mer
gyvenimo dilema eina lygiagrečiai su sprendžiama byla ir tai yra neblogas,
sakyčiau, struktūruotas būdas plėtoti tiek draminį, tiek detektyvinį naratyvą,
išlaikant šių žanrų balansą.
Kalbant
apie detektyvinę istorijos žaismę ir tą galvosūkį, be kurio tikriausiai
neįmanomas joks normalesnis detektyvas, čia paslaptis išlaikoma kaip slyva
kompoto dugne iki pat paskutinės serijos. Nors per penktą seriją išaiškinama
pirmoji bylos dalis, tačiau tikrasis smagumas laukia pačioje pabaigoje. Serialo
kūrėjas gerai suvelia tą galvosūkį, nes visgi galvojau apie tam tikrus žudikus,
bet man pabaigoje taip ir nepavyko įspėti, kas jis toks. O tai buvo šioks toks
siurprizas, nes galvosūkis nėra jau toks lengvai ir primityviai nuspėjamas,
kaip dažnai būna mažiau išplėtotuose viensiužetiniuose filmuose. Yra kur
paklysti, bet tai ir yra viso serialo parakas, kuris ir veda žiūrovą per
serijas. Čia atsiranda tiek melagysčių, kad atrodo, jog visi Mer pažįstami
įklimpsta į šią bylą. Įterpiamas ir kunigo pedofilijos skandalas, sunkių ir
smurtu pasižyminčių paauglių-jaunuolių istorijos, prostitucijos tinklas bei
šantažai. Žodžiu, galimybių ir paralelinių šalutinių istorijų yra ir jos visos sukasi
apie Mer asmeninį gyvenimą.
Visgi
viso serialo gėris, jeigu galima taip liaudiškai išsireikti, pirmuoju smuikeliu
grojanti Kate Winslet, kuri sukūrė sudėtingą pasimetusios ir ryžtingos detektyvės,
mamos ir močiutės vaidmenį. Galiu tik įsivaizduoti, kiek reikėjo atidaryti
alaus butelių per visą tą filmavimą, nes Mer, jeigu netraukia tos elektronkinės
cigaretės, tai prie popierių ir prie picos progai pasitaikius visada iš
kakliuko plempia alų. Serialas atmosferiškai tirštas, linksmų spalvų ar klounų-džokerių
su spalvingomis sadistinėmis istorijomis, nueinančiomis į komikso lygį,
nesitikėkite. Tai ganėtinai niūrus, šaltas serialas, kurio beveik visi veikėjai
yra ŽIAURIAI netobuli, įklimpę į siaubingas psichologines ir socialines
problemas, bet, kitą vertus, jeigu norite pabėgti iš savo pilkos kasdienybės į alternatyvią
kitą pilką kasdienybę, kodėl jums nepažiūrėjus serialo „Mer iš Rytų centro“?
Jūsų
Maištinga Siela
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą