Sveiki visi,
Tęsiu G.G. Markeso erą ir šįkart noriu pakalbėti apie jo
kūrinį „Patriarcho ruduo“, kurį Markesas rašė 1968-1975 metais. Tai jau ne
pirmą kartą jau išleistas lietuvių kalba romanas, o man teko skaityti
spaustuvės „Vilties“ 1994 – aisiais metais išleistą romaną serijoje „Mažasis
romanas“. Noriu prisipažinti, kad mažas ir suspaustas knygos formatas visgi
manęs neišgąsdino, netgi sakyčiau, buvo savotiškai įdomu skaityti, tačiau turiu
atkreipti dėmesį, kad knyga ryškiai reikalauja redagavimo, nes nuolat
sutikdavai įvairių spaustuvės klaidų – praleistos arba vietomis sukeistos
raidės, tad galvoju, kad kiti romano leidimai yra kur kas geresnės ir
kokybiškesnės korektūros.
Sultingas romanas! Kaip ir visi Markeso romanai, nors
prisipažinsiu, kad pradėjau nuo „Prisiminimai apie liūdnąsias kekšes“, kuris
nesuteikė jokio ypatingo prieskonio, tad galvojau, ko visi giria tą Markesą,
na, aišku, kol neperskaičiau šedevru laikomą „Šimtas metų vienatvės“.
„Patriarcho ruduo“ yra tipinis magiško realizmo atspindys su ryškiu Markeso
dvasinio pasaulio peizažu, romanas su ryškiais Kolumbijos politikos
užkambariais ir aliuzijomis į tam tikrus istorinius asmenis, kurių man nepavyko
identifikuoti, tik numanyti, kadangi menkai žinau pačios Kolumbijos istoriją,
tiksliau pasakiau, beveik nieko nežinau. Šįkart Markesas, pasitelkęs liūdno
humoro patosą, pasakoja apie tautos tėvą – prezidentą Ignasijų, kalba apie
valdymo metus, kurie, rodos, apimą didžiulę epochą ir žmogaus beribę tuštumą.
Žinot, Markesą dievinu dėl tų detalių, kuriais jis žaidžia per visą romaną,
pvz.: raupsuotieji po rožių krūmais,
karvės ir vištos rūmuose, gydomoji druska, nesama jūra, paralitikai ant laiptų,
akvarele dažomi paukščiai, kometos metai ir t.t.
Iš tikro šis romanas labiau susikoncentravęs į
patriarchą, jo dvasinį gyvenimą ir politiką, pastaroji lieka antrame plane.
Vienišas tautos tėvas, kuris visai nesirūpina savo tauta ir visi nuo jo
nusigręžia, kuriam labiausiai reikia meilės, o ne pareigų. Galbūt Markesas
norėjo pasakyti, kad negalima žmogaus, kuris nepatiria meilės ir laimės,
prileisti prie valdžios, nes šis neturėdamas emocinių receptorių nesugebės būti
tinkamas tautos tėvas. Išties knyga kvepia rudeniu, nors tai simbolika, tačiau
žmogaus dvasia persmelkta nuolatiniu ėjimu į mirtį, todėl visas romanas
nepaprastai melancholiškas, nors jame, kaip jau minėjau, ir yra nemažai liūdno,
kai kada net ciniško, šalto ir egoistiško, žvelgiant iš patriarcho pozicijos,
ironijos.
Man asmeniškai įdomiausias yra ištransliuotas žmogaus
santykis su pasauliu. Ar jis būtų kitoks, jei patriarchas būtų ne valdžioje, o
tarkim būtų eilinis kareivukas? Ar žmogaus santykis su pasauliu būtinai
priklauso nuo gautų pareigų, o gal jis įgimtas? Galbūt nė nebūtų kilęs šis
klausimas, jeigu šią istoriją būtų užrašęs kitas rašytojas, tačiau su Markesu
painu dėl magiškojo realizmo, kuris, dievaži, išlydo takoskyrą tarp įgimtinų ir
įgytų dalykų, jie atrodo kaip mišrainė, todėl tik pačiam skaitytojui belieka
nuspręsti, kurioje pusėje atstovauja jo personažas.
Be jokios abejonės pats tekstas ir jo struktūra teikia
malonumą, nors struktūra nėra klasikinė, dialogai ir pamąstymai, ilgi per
puslapius nusidriekę sakiniai šiek tiek net erzina, nes nesuvoki, kada įeini ir
į kokio žmogaus mintis, tačiau neverta visko suvokti, nes tekstas plaukia, o
esmė išryškėja savaime ir be pastangų struktūrizuoti tekstą. Skaitai ir
mėgaujiesi, nors perskaitai tris puslapius, užverti, nueini pasidaryti arbatos,
grįžti ir velniai rautų, nors užmušk, nepasakysi, ką perskaitei per tuos
paskutinius puslapius, nes tekstas ir prasmė tokie kaip sniegas, jie čia yra
momentalūs. Ir perskaičius visą romaną vargu, ar įmanoma parašyti kokį nors
platesnį atpasakojimą, taip, kažkokius esminius patriarcho gyvenimo etapus
galima suminėti, tačiau teksto daug, o polėkis daugiau dvasinis, o kai kalbama
apie dvasinį būseną, o ne mums įprastą siužetą, supranti, kad tekstas yra tik
momentalus, kartu išgyvenamas ir čia pat paliekamas už puslapio ar kito. Žinau,
kad kitiems tokio pobūdžio kūryba labai nepatinka, tačiau aš ja laikau visa
galva aukščiau už mums įprastinę romano tipažą. Rodos, romane nėra
kulminacijos, tačiau pajuntamas savotiškas cikliškumas, personažo gyvenimo
tarpsniai, kurie primena gyvenimo tėkmę, o abstraktumas ir kasdienybės tėkmė
tik suteikia gyvenimo realumo jauseną.
Patiko man šis kūrinys, gal ir ne „Šimtas metų
vienatvės“, „Patriarcho ruduo“ daug siauresnis, tačiau jausena ir kalbėjimas
identiški, vis tas pats – vienatvė, vienatvė, vienatvė... Ta žmogaus vienatvė
tokia didelė, kad nieko nebelieka, kaip tik ją prisijaukinti – įdomu, ar
Markesas sutiktų su šita mano mintimi? Nors jo personažai taip ir nesusitaiko
su vienatve, ji tampa likimu ir, deja, ne pačia laimingiausia, nes personažai
taip ir miršta vieniši ir apleisti.
Jūsų Maištinga Siela,
Man galite parašyti: cirkininkas@gmail.com
"Patriarcho rudenį" skaitau gal trečią kartą ir mėgaujuosi. Kūrinys, nr.1, labai gerai išverstas, leidžia fantazijai plėtotis iki begalybės. Jaučiu visus kvapus, matau visus vaizdus. Nuostabi knyga.
AtsakytiPanaikinti