Monika Budinaitė. „Selfų slėnis“ –
Vilnius: Lietuvos rašytojų sąjungos leidykla, 2018. – 192 p.
Sveiki,
Šiemet
iš tikrųjų ėmiau skaityti daugiau lietuvių autorių grožinės literatūros ir
vienas rizikingiausių šių metų eksperimentų buvo aklas Monikos Budinaitės knygos Selfų slėnis pasirinkimas. Labai
bijojau paviršinių tekstų apie šiuolaikinį lietuvį, įklimpusį į savo
socialinius vargus ir dėl to niekinantį save ir visą likusį pasaulį. Nors Selfų slėnio atgalinio viršelio
anotacija žadėjo šiuolaikiškumą, ką taip mėgsta Marijus Gailius, irgi trumpai
komentavęs šią knygą, visgi lietuvių literatūroje neturime itin daug kokybiškų
ir aktualių tekstų. Kitą vertus viskas, kas parašyta anksčiau ir dabar, siejasi
su tomis pačiomis bendražmogiškosiomis vertybėmis, skiriasi tik laikmečio
kontekstas ir aplinkybės.
Knygą
galima įvardyti kaip apsakymų rinkinį, sudarytą iš keturių atskirų istorijų,
bet vienijančia žmogaus vienišumo problema. Knyga iš esmės vientisa ir
struktūriškai apgalvota, regis, autorė nemažai skyrė dėmesio ir atskirų
apsakymų struktūrai. Kai kada taikydama rėminės kompozicijos principą,
pavyzdžiui, apsakyme #supermama, kai
Luko mama gale istorijos sėdasi rašyti apsakymo ir užrašo tokį pat sakinį kaip
ir prasideda pačios M. Budinaitės apsakymas. Nejučia prisiminiau, kad būtent
Isabel Allende romanas Dvasių namai
irgi šitokios rėminės kompozicijos.
Štai
apsakyme #žmonės taip pat iš dalies
rėminės kompozicijos. Pagrindinė veikėja Erika atsikelia naktį, sulaukusi po
ilgo laiko mylimojo fotografo žinutę ir jau skuodžia pas jį. Kol veikėja
viename laiko plane važiuoja, papasakojama dramatiška meilės istorija ir gale
jau nujaučiamas pagrindinės veikėjos išsivadavimas. Visgi #žmonės pavadinčiau mažiausiai paveikiausiu tekstu, gal dėl to
skaitydamas labai suabejojau, ar tikrai vertą laiko knygą laikau rankose.
Erika
įsimyli ilgalaikių santykių nepuoselėjantį fotografą Ridą. Ridas – pripažintas
visuomenės grietinėlės žmogus, laisvamanis menininkas, kuris rūpinasi tik tuo,
ką apie jį parašys spauda. Jo pasaulis sukiužęs, tačiau visuomenei pateikiamas
tik sukurtos tapatybės prototipas, tik tas vaizdas, kurį pats Ridas trokšta
matyti – pozityvus, laimingas, o svarbiausia – sėkmingas. „Jų galvosenoje nėra paklaidų, neįmanoma būti šiek tiek geram ir
truputį blogam. Gali būti baltas arba juodas, susipisęs arba tobulas. Selfas
arba niekas (p. 27)“. Mums, lietuviams, kiek neįprastas (arba pernelyg
amerikietiška svajonė) – pilkoji Erika kovoja įžymybės Rido šešėlyje. Ta
turtinė atskirtis ir priklausomybė lietuvių sąmonėje labai toli ir nepažini,
todėl nepatikėjau ta M. Budinaitės kuriama realybe.
Antrasis
apsakymas #happyfamily patikėjau,
kadangi tai toji šiuolaikinė realybė, kurią pažįstu: šeima išvažiuoja
atostogauti, smarkiai susirieja ir sūnus pabėga. Tokią realybę atpažįstu, nes ji
artima ir pagrįsta, „nenužvaigždinta“. Simona stebi, kaip vyras Robertas vis
fotografuoja laimingą šeimą ir dalijasi socialinėje erdvėje sėkmingo tėvo ir
vyro įvaizdžiu, tačiau realybė kitokia – jis emociškai apleidęs savo šeimą.
Šioji netikrumo ir įvaizdžio formavimo visuomenėje problema labai puikiai
atskleista, nes daugelis mėgsta formuoti savo sėkmingo gyvenimo istoriją ir
deklaruoti ją viešai, nutylint stresines situacijas, apirusius šeimos santykius
ir šaltą abejingumą. „Simona nori būti
laiminga, o ypač nori, kad tą laimę matytų kiti. Svetimų žodžiai kažkodėl
leidžia tuo tikėti. Tobula šeima, sako ir tu tiki. Gražučiai vaikai ir
nuostabus vyras, ir tiki tuo. Tada turbūt ir ateina laimė (p. 91)“.
Monika Budinaitė
Panašiai
ir toji apleista motina, kuri maniakiškai persekioja savo augantį ir bręstantį
sūnų Luką, kiekvieną jo akimirką „mesdama“ į socialinį tinklapį. Užgniaužusi
rašytojos ambicijas, ji mano rašanti didžiausią savo kūrinį – fiksuojanti
sūnaus gyvenimą, atiduodama duoklę motinystei. Apsakyme #supermama vėlgi kuriama takoskyra tarp nepateisintų ambicijų ir žmogiškumo.
Motinos energija, nors pasakojimo centre sukasi apie sūnų, tačiau ji vėlgi
nukreipta į save pačią. Egoizmo ir individualizmo laikmetyje netgi terminas
supermama tėra tik butaforinės reikšmės, kuris reiškia iš esmės ne super mamą,
bet pateisinti tam tikrą visuomenės geros mamos modelį ir, regis, kartais
modelis yra svarbiau už pačią motinystę. Akivaizdu, kad kartais tiesiog reikia
duoti vaikams ramybę ir leisti augti patiems, o socialinė realybė neatstos užgniaužtų
kūrybinių ambicijų.
Paskutinis
apsakymas #selfųslėnis tarsi iš kokio
filmo apie infantilią ir visomis prasmėmis tuščią Beatričę, kuri ilgus
mėnesius užsiimdama prostitucija taupo, kad galėtų surengti įsimintiną vakarėlį
ir patekti į žvaigždžių lygą. Skaitytojas jau nuo pat pradžių užprogramuotas,
kad pagrindinė veikėja patirs nesėkmę, kaip kad režisieriaus Lars von Trier filmo
Prieš bangas veikėja nepatirs
pergalės, o tikrai susimaus. Nieko tokio, nes visas rinkinys yra apie iliuzijų
sudužimą, bet Beatričei nenuskyla labiausiai. Į jos Pelenės puotą beveik niekas
neateina. Skaitant vis galvojama, negi žmonės šiuose pasakojimuose tokie buki
ir taip trokšta begalinės tuštybių mugės, pateisinti savo menkavertiškumą,
kompleksus, žūtbūt tapti sėkmingais, kad net absurdiškai sau meluoja, kurdami
įsivaizduojamas paraleles ir virtualias tapatybes? Knygos paraštėse išryškėja
skaudūs mūsų auklėjimo, savivokos ir pasaulėžiūros įtrūkiai. Mums visą laiką
kalė į galvas, kad privalome mokytis, būti sėkmingi, nes nusirisime į bedugnę,
kad visada reikia siekti kilnaus tikslo ir save realizuotu. Bet visi tokiais
tapti negali, todėl ir toji konkurencija tampa kilpa, kai pamatai, jog kitam
sekasi kur kas geriau nei tau.
Prisiminiau
serialą Juodasis veidrodis, kuris
puikiai iliustruotų Monikos Budinaitės Selfų
slėnio potekstes – mes vergaujame savo „prisijaukintoms“ iliuzijoms,
įtikėję, kad būsime tobulesni, jeigu save pateiksime pasauliui (šiuo atveju
socialiniame tinklapyje) mums iš esmės nebereikės vargti, nes jeigu ten, toje
erdvėje, kažkas patikėjo, kad tau gera gyventi, kodėl tu negali pats tuo
patikėti, paspaudęs enter ir paleidęs
melagingą žinią į internetą?
Jūsų
Maištinga Siela
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą