Roy
Jacobsen. „Neregimieji“. – Vilnius: Lietuvos rašytojų sąjungos leidykla, 2018 –
264 p.
Sveiki,
Norvegų rašytojo Roy Jacobsen (g. 1954) romanas Neregimieji
(noveg. De Usynlige) šiandien
laikomas vienas geriausių šiais metais Lietuvoje išleistų verstinės grožinės
literatūros knygų. Kad skandinavų literatūra turi puikias šaknis ir ji
populiari Lietuvoje, dėl to tikriausiai niekam nekyla abejonių. Neregimieji nominuoti Man Booker
Internationl premijai ir tikriausiai tik per plauką nepelnė šio apdovanojimo,
nes išduosiu paslaptį – yra dėl ko.
Šiaurietiško dvelksmo
knyga yra pilna gaivališkos gamtos atmosferos knyga. Kaip žmonės eina išvien su
gamta, dirbdami ir patirdami kasdienybės grožį, tikriausiai lietuvių
literatūroje tokį kūrinį galėtume įvardyti Vaižganto Pragiedrulius, tačiau Pragiedruliai
šiandieninį skaitytoją tikriausiai išvargintų, o Neregimieji grąžina gurmaniškam skaitytojui sunkiai nusakomą geros
literatūros skonį. Visų pirma knyga trykšta autentiškumu ir autorius sukelia
tokį stiprų empirinės literatūros įspūdį, kad taip ir norisi sužinoti, ar jis
pats kartais ne iš Norvegijos šiaurėje pabirusių tūkstantinių salų?
Pasakojimo cente – XIX ir
XX amžių sandūros laikotarpis, kuriame gyvena ypatingai asketiška šeima
atokioje saloje. Iš tikrųjų jie nėra tokie asketai sąmoningai, tiesiog pati
gamta ir geografinė padėtis juos pavertė atsiskyrėliais, kitaip sakant,
neregimaisiais nuo likusio pasaulio. Jų pasaulis ir horizontai – tai salų
virtinė, kur kiekviena kalvelė, statesnė uola, įlanka ar medis turi savo
pavadinimą. Atrodytų, viskas labai kaimiška, jeigu ne besikeičianti atšiauri
šiaurės vandenų žiema, kuri mums, lietuviams, visgi teikia egzotiškumo įspūdį. Kiekviena
šeima turi po savo salą ir tai yra jų stiprybė. Gamtos gaivališkumas diktuoja
jų gyvenimo ritmą.
Roy Jacobsen kuria
atmosferinį romaną, kuriame tik iš pirmo žvilgsnio nieko nevyksta. Aprašoma geografinė
zona, iš Rusijos atklydęs medis, beržynėlis ir kt., tačiau per tai, kaip
papasakojama gamta, iš tikrųjų pasakojama to meto gyventojų gyvenimo filosofija.
Tik iš pažiūros atrodo, kad pasakotojas porina apie aplinką, norėdamas išvengti
tiesioginio žvilgsnio į veikėjus, bet tai tikriausiai būtų klaida, nes žmogus
neatsiejamas nuo gamtos, romane jis kaip dar vienas geografinis objektas su
savo pavadinimu (bent jau romano pradžioje).
Aprašomi kasdieniniai
šeimos darbai itin poetiška ir turtinga kalba. Pasakotojo tone tvyro juntama
išgryninta pagarba visumai, vengiant aštrių konfliktų, susipriešinimo
akcentavimo, todėl sukuriamas dar ir sakralumo įspūdis. Kai Barbra nėščia
pabėga iš salos, atrodo, tuoj kils skandalas, tačiau ne, ji vėl priimama į
šeimą, pasakotojui nuslopinus pačių veikėjų nerimą ir žodžius. Atmosferiniame
romane nesunku pajusti druską, vėją, jūrą, kietą šiaurietišką žemę. Būtų galima
pasigesti intrigos, tačiau jos absoliučiai šiai knygai nereikia. Lėta teksto
tėkmė kelia mąslumo, kasdienės egzistencinės pajautą, o iš pažiūros nuostabaus
grožio saloje, miniatiūriniai įvykiai apie veikėjus atskleidžia kur kas daugiau
nei atviri aprašymai įtempto siužeto detektyvuose.
Roy Jacobsen
Kalbant apie veikėjus,
jie turi savotišką šiaurietišką charakterį. Pavojinga gyventi saloje, orai čia
permainingesni už pačius veikėjus: „Salos
gyventojai nebijo, jei taip nutiktų, jie negalėtų čia gyventi, bet turėtų
susirinkti savo mantą su visu geru ir išsikraustyti, o tada apsistoti, kaip ir
visi kiti, miške ar slėnyje, tai būtų katastrofa, salos gyventojai yra niūraus
būdo, juos sukausto ne baimė, o rimtis (p. 55)“. Rimti personažai tik iš
pažiūros atrodo gana statiški ir knyga atrodo tik iš pažiūros statiška. Besikeičiant
laikui ir įvykiams, mirštant ir atsirandant naujiems salos gyventojams visgi
išryškėja, kad pasakotojo centre visgi yra ne Hansas ir ne Martinas, ir ne
Marija su Barbra, o būtent mažoji Ingrida, pasižyminti aštriu protu ir nuovoka.
Ji ir Larsas yra naujosios kartos salos gyventojai, kurie neprarasdami
tradicijų tęstinumo įveda novatoriškumo.
Persiritus romanui į
antrąją pusę, kinta ir pasakojimo dinamika. Vis daugiau ir daugiau pasakojama
apie žmonių gyvenimus, jų rūpesčius, ypač Ingridos rūpinimąsi svetimais
paliktais vaikais. Jaučiama, kad kinta suardytas gamtos ritmas, civilizacijos
pokyčiai ritasi per atokias Norvegijos salas ir kapitalizmas griauna iki tol nerašytus
turto ir priklausomybės įstatymus. Vaikai, užaugę visą gyvenimą, susiduria su
negailestinga industrializacijos jėga, kuri visiems laikams pakeičia pastoralinę
atokios salos gyventojų kasdienybę. Viena iš esmių knygos filosofinių poteksčių
būtų kaip iš neregimųjų tampama regimaisiais, apie žmogaus gyvenimą gamtos ir
civilizacijos pokyčių laikais, apie mentališką, dvasišką ir socialinę
adaptaciją, prisitaikymą, neprarandant archetipinio ryšio su savimi ir
pasauliu.
Iš esmės visa knyga yra
šeimos saga, apimanti tris kartas. Kažkiek priminė mano mėgstamos švedų
rašytojos Marianne Fredriksson Ana, Hana
ir Johana, taip pat kai kuriais atmosferiniais dalykais norvego Lars
Mytting Plauk su skęstančiais – tai romanai,
kurie aprėpia pačią gyvenimo tėkmę. R. Jacobsen tęsia puikias skandinaviškos
sagos tradicijas, o jo novatoriškumas būtų pasakojimo išgryninimas, skausmingų
gyvenimiškų pokyčių sūkuryje akcentuojamos sakralumo, romumo ir pozityvumo
pusės. Romano kalba tokia taki, kad tikriausiai būtina paminėti Noros
Strikauskaitės vertimo kokybę, dėmesys senovinės šiaurietiškos gyvensenos
leksikai. Tai meditatyvi, išmintinga knyga, kurią be galo gera skaityti ir
laikas neprailgsta. Prisipažinsiu – viena iš tų knygų, kurių nenorėjau, kad
baigtųsi.
Jūsų Maištinga Siela
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą