Laba, skaitytojai ir
praeiviai,
„O kada tada gyventi?“
Labai retai žiūriu senus
retro filmus, kažkaip kratausi jų, nesusikaupiu, stumiu vis į rekomenduotinų
filmų sąrašų gilumą ir man sunku paaiškinti kodėl, juolab kad nematyta tiek
daug puikios klasikos. Šįkart nusprendžiau iškart po rekomendacijos imti ir
pažiūrėti, kol filmas neužsimiršo. Filmografinė retenybė – rusų režisieriaus Aleksandr
Askoldov (Александр Аскольдов, 1933-2018) filmas „Komisarė“ (rus. комиссар)
(1967), kurį, tarsi ištrauktą iš užmaršties, galima nuo šiol pažiūrėti titruotą
lietuviškai. Filmas po 1967 metų pastatymo iškart buvo įvertintas kaip ideologiškai
žalingas, uždraustas ir pasmerktas cenzūros, o pačiam režisieriui uždrausta
toliau kurti kiną. Režisierius, nors po to ir emigravo kaip vienmetis A.
Tarkovskis į Vakarus, per visą gyvenimą nebesukūrė nė vieno filmo. „Komisarė“
yra jo debiutas ir paskutinis filmas. Tiesa, man sunkiai suvokiama, kaip
apskritai toks filmas gavo finansavimą ir leidimą filmuoti, nes jis tam tikra
prasme maišto aktas vidury baltos dienos giliame sovietmetyje.
Tiesa, filmas visgi
sovietmečio pabaigoje, apie 1988 metais buvo parodytas viešai, bet nežinia, ar
tai yra galutinis režisieriaus 1967 metų užmanymas, ar juosta sutrumpinta ir „sušvelninta“,
tačiau filmui pavyko pelnyti Berlyno kino festivalyje prizą, o gimtojoje
Rusijoje, patys žinote, šnipštas.
Filme vaizduojama komisarė
Klavdia Vavilova, kurią suvaidina Nonna Mordyukova (Нонна Мордюкова,
1925-2008). Filmo veiksmas vyksta maždaug 1918-aisiais, kai Rusija po caro
sušaudymo viduje smarkiai persitvarko, kurioje kovoja baltieji ir raudonieji,
paveikę ir anuometinę Ukrainą, pastaroji kine ir pavaizduota. Vavilova –
komisarė, ta, kuri iki gyvo nago įtikėjusi bolševikų raudonųjų tiesa ir pačios
kariuomenės viduje ieško išdavikų, tikrina karių tikėjimą ideologijos pergale,
paskelbia nuosprendį saviškių dezertyrams. Žodžiu, savita seklė ir budelis.
Vavilova nėščia ir ji laikinai pasitraukia iš pareigų, kol pagimdys ir galės
vėl grįžti į postą. Didžiąją filmo dalį Vavilova vaizduojama savotiškose „motinystės
atostogose“ žydo Jefimo namuose, kur ji pagaliau gali pamiršti savo įsakmų žodį
ir mokytis būti švelnia motina. Jefimo namuose daug mažamečių vaikų, o jo žmona
nepaprastai rūpestinga ir atsakinga motina, kuri rodo ne tik rūpestį, bet ir
keistai kontrastuoja su Klavdijos brutalia veikla. Tai tarsi du atskiri
pasauliai: vienas karo laukas ir švelnus namų židinys...
Daugiau ne kažin ką galiu
papasakoti, reikia patiems šį filmą pamatyti. Pradedu suprasti, kodėl jis
neįtiko sovietų cenzūrai. Pagrindinė veikėja – moteris. Ir dar nėščia! Kas
rimtai pažiūrės į moterį didvyrę su skarele ir kūdikiu? Ką jau kalbėti apie
Ukrainą, kuri buvo laikoma tik Rusijos žemių dalimi (nedetalizuosiu šių dienų
konteksto)? Bene labiausiai patiko ir nustebino optimisto žydelio Jefimo
vaizdavimas, tokio tyrumo ir paprastumo žmogus! Apskritai žydus tokiame amplua
kine vaizduoti rusų to meto kine buvo tabu.
Filmas juodai baltas,
tačiau jame veikia jau susiformavusios kino raiškos priemonės, kameros įtaigus
judesys ir užfiksuoti kadrai, kokių šių dienų kine jau nebepamatysi. Pavyzdžiui,
nuogų vaikų vaizdavimas, intensyvus arklių pėrimas ir netgi žiūrint pagrindinės
veikėjos gimdymo sceną kyla smarkiai kitoniško kino jausmas. Kas bepavaizduos
tokį natūralų paprastų namų jaudulį, kada ateina nauja gyvybė į pasaulį? Atminty
perkračiau matytus europietiškus ir holivudinius filmus: tokia rimtis ir
negyvumas tose scenose. Tiesa, filme įsiterpia ir vizijos bei prisiminimai kaip
vizijos (sovietų cenzūros smerkti dalykai kine ir literatūroje dėl antirealizmo),
kai veikėja gimdymo metu kliedi. Tos raiškos formos savo estetika primena ir
ankstyvuosius Andrejaus Tarkovskio filmus „Andrejus Rubliovas“ (1966), o ypač „Ivano
vaikystė“ (1962). Nustebino ir vaizduojama ateities vizija, kai rodomi žydai,
kurie su lagaminais ir karstu atvyksta į būsimą getą, o paskui su kūdikiu eina
ir pati Vavilova.
Visgi istoriniame
kontekste išryškėja Vavilovos pagrindinė dilema: ji turi rinktis, užslinkus
baltagvardiečiams, eiti ir žūti už tėvynę ir ideologiją, arba kartu slėptis su
žydais rūsyje, tikintis, kad galima išgelbėti savo vaiką. Kas ji? Komisarė ar
labiau motina? Apsisprendimo akimirką Vavilova randa motyvacijos suderindama
pareigą ir motinystę: ji mirs ne tik už tėvynę, bet ir savo vaiką tam, kad jis
galėtų augti. Žinoma, galima kalbėti apie „išskalbtas smegenis“ ir tai būtų
tiesa, tačiau filmas paaiškina ir rusų militaristinį heroizmą. Šiandien filmą
galima žiūrėti visaip: kaip istorinę juostą, kuri iškentė sovietų cenzūrą, kaip
liudijimą, kas jau vyko XX amžiaus pradžioje slavų žemėse, kaip meninės vertės
nepraradusį filmą ir savitą kino industrijos kroniką su visais kontekstais,
liudijančiais sudėtingą tiesos, politikos ir karo palietų žmonių gyvenimo
dramatizmą.
Mano įvertinimas: 10/10
IMDb: 7.5
Jūsų Maištinga Siela
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą