Sveiki skaitytojai,
Būna, kada „Kino pavasaryje“ ima
ir sublizga dokumentinis kino žanras ir būna metai, kada nepažiūriu nė vieno
dokumentinio, nes absoliučiai niekas netraukia. Matyt, šie metai visgi bus
orientuoti į dokumentinį kino žanrą. Šįkart nusprendžiau pažiūrėti Benjamin Ree
režisuotą filmą „Tapytoja ir vagis“ (angl. The Painter and the Thief)
(2020), kuriame pasakojama dviejų labai skirtingų žmonių kūrybinė, emocinė ir,
sakyčiau, netgi paradoksali dvasinė sankirta.
Filmas toks keistas ir netikėtas,
kad visąlaik atrodo ne kaip dokumentinis, bet labiau eksperimentinis, kai tam
tikroje buityje, pavyzdžiui, tapytojos studijoje, susitinka jos dviejų paveikslų
vagis Karlas su tapytoja Barbora ir jie kalbasi, bendrauja įvairiomis temomis. Kai
kada atrodo, kad režisieriui pavyko „pagauti“ tikrą emociją, o kai kada atrodo,
kad veikėjai „jaučia“ kamerą ir tyčia elgiasi ir imituoja savo elgseną ir
pokalbius žiūrovui. Tai filmas išties toks įdomus realybės šou tipo lipdinys,
perteikiantis dviejų nelabai sėkmingus periodus išgyvenančius žmones.
Barbora – talentinga realistinių
paveikslų tapytoja, kilusi iš Čekijos. Anksti atvyko į Berlyną, kur patyrė iš
vyro tokį fizinį ir psichologinį smurtą, kad jos kaip tapytojos entuziazmas
smuko iki ribinės kartelės. Pabėgusi su kitu draugu į Norvegiją, ji imasi tapybos
kaip terapijos, tačiau finansiškai išgyventi, kai esi tapytoja, yra be galo
sunku. Ji susibendrauja teismo salėje su savo dviejų paveikslų vagimi narkomanu
Karlu, kuris tampa nauju jos pozuotoju. Kol moteris tapo jį, tarp jų mezgasi
ryšys, Karlas pamažu atsiveria, papasakoja savo gyvenimo istoriją, kodėl jis
tapo toks, koks jis yra šiandien. Pirmuosiuose kadruose Karlas akivaizdžiai
nuolat apsinešęs, jis vartoja narkotikus, kol vieną dieną, befilmuojant šį
filmą, jis patenka į tikrą avariją ir yra nuteisiamas vieneriems metams
kalėjimo...
Filmas filmuotas nuo 2016 iki 2019
metų, fragmentiški susitikimai sukomponuoti gana įdomiai, jie tyčia lipdomi
pusiau detektyviniu braižu, nes Karlas dėl narkotiko poveikio neprisimena, kur
padėjo paveikslus. Po vienerių metų kalėjimo Karlas išeina į laisvę ir pradeda
naują kokybišką gyvenimą, žiūrovai mato ne tik jo emocinį pokytį, bet ir fizinį:
iš sudžiūvusio narkomano jis tampa randuotu ir tatuiruotu sportiško vikingo
išvaizdos vyru, kuris stato savo gyvenimą, o ir tapytoja Barbora, atrodo, išgyvena
savo socialinį skurdą, vis tiesiasi naujoms idėjoms...
Filmas emociškai paveikus,
primena dviejų puolusių ir skriaudžiamų žmonių išpažintis. Tapytojos ir vagies
dialogai ir jų bendravimas atrodo tokie nerealūs, kad sunku patikėti, jog tai
įmanoma. Tai tarsi išprievartautosios ir agresoriaus gydymo drauge terapija –
tam reikia nemenko emocinio intelekto, kitoniško pasaulio matymo, todėl filmas,
bent jau man, išplečia socialinius gėrio ir blogio sampratos rėmus. Kai man
pasakodavo, jog Norvegijos kalėjimuose vyrukai turi švarias nuosavas celes ir
kasdien dirbdami pasirenkamas veiklas bendrauja su psichologais – negalėjau patikėti,
nes toks ir turėtų būti kalėjimas nusikaltėliams t. y. tam tikra izoliacinė
vieta, kur tu permąstai, keitiesi, o mūsų posovietinės landynės yra tik dar
didesnė atskirtis, dar didesnė vieta rastis smurtui. Tai skandinaviškas
požiūris į nusikaltėlio psichiką, kad ją reikia gydyti, o ne įmesti „tarp
panašių“, kad išėjęs į laisvę dar daugiau padarytų žalos. Mūsų samprata apie kalėjimus
ir elgesį su nusikaltėliais vis dar labai negatyvus. Visgi filmas ne vien apie
skandinavišką požiūrį, tai apie netikėtinus terapinius ryšius, tam tikra
prasme, realybėje besimezgantys santykiai tampa nauja meno forma ir būdu ne tik
praplėsti pasaulio ribas, bet ir pažinti save.
Mano įvertinimas:
8/10
Kritikų vidurkis: 79/100
IMDb: 7.6
Nuoroda į Kino pavasarį ČIA.
Jūsų Maištinga Siela
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą