Sveiki, skaitytojai,
Lenkų teatro režisierius Krystian Lupa (šiemet,
lapkričio 7 dieną, sukaks jau garbingi 81 metai!) jau ilgą laiką pristatomas
kaip vienas didžiausių teatro režisierių Europoje. Skambu? Skambu! Režisierius
jau kuris laikas dirba su Valstybiniu jaunimo teatru Vilniuje ir jo darbai
momentalūs, ilgi ir ilgai paliekantys neišdildoma įspūdį. Nors nemačiau kitų
darbų, tik vieną naujausią jo pastatymą pagal vokiečių rašytojo Thomas Mann
romano „Užburtas kalnas“. Mane stebina, kad Lupa sunkiasvoris, visi
jo spektakliai remiasi itin stipria literatūra, pavyzdžiui, jau vien ką reiškia
pastatyti spektaklį pagal W. G. Sebaldo „Austerlicą“! Aišku, „Užburtas“ kalnas
taip pat labai sudėtinga medžiaga, juk tai romanas 1000 puslapių! Daug ilgų
filosofinių pasikalbėjimų, nuojautos ir nuotaikos, kurią perteikti scenoje,
sakyčiau, reikia itin gero adaptyvaus pojūčio tarp žanrų ir skirtingų meno
formų.
Spektaklis „Užburtas kalnas“ buvo nauja mano kaip
žiūrovo patirtis. Spektaklis, kuris trunka penkias valandas reikalauja ne vien
tik sėdėjimo ir įspūdžių gaudymo. Ne, tenka „įtempti“ protą ir drauge su
veikėjais mąstyti, kalbėtis, protarpiais pagalvoti, ką jiems pats atsakytum,
nes kitaip spektaklis gali praplaukti žiovaujant (kaip, tiesą sakant, kai
kuriems ir buvo). Čia nieko panašaus į Koršunovą, čia nebus juoko, pataikavimo,
lyrinių nukrypimų, todėl Krystian Lupa gana pagarbiai elgiasi su Mann romano
medžiaga ir stengiasi išplėtoti pasaulio modelį, kokį tikriausiai įskaitytumėte
ir didžiajame romane.
Viena vertus, spektaklis iš dalies monotoniškas, jis
lėtas ir jo vyksmas, pulsas gana prislopintas, bet „Užburtas kalnas“ ir neina
lengviausiu keliu – sukelti žaibišką intrigą, varijuoti tarp tragedijos,
komedijos ir kitų techninių ir žanrinių triukų. Sakyčiau, Lupai pavyko sukurti
atskirą gyvenimą teatre, kuris lėtas, pilnas sapnų, filosofinės sugestijos ir
tai kitoks teatras, sakyčiau, jis remiasi klasikiniu Stanislavskio teatro
mokyklos požiūriu. Kita vertus, scenoje panaudojama ir technologinių būdų, pavyzdžiui,
filmuotos medžiagos, projekcijos, aplinkos ir erdvės kūrimo priemonių, tačiau
jie nesuardo, priešingai – papildo XX amžiaus pradžios klasikinę pajautą.
Priminsiu, kad istorija apie vyrą Hansą, kuris lanko
nuo džiovos sergantį pusbrolį Alpių kalnuose įsikūrusiojo sanatorijoje. Čionai jis
pamato raudonplaukę gražuolę džiovininkę, kurią sapnuoja, tampa jos apsėstas. Kol
kiti serga džiova, vyras serga savomis ligomis. Mirties nuojauta tvyro
sanatorijoje visur, netgi per Užgavėnių karnavalą. Netrukus pagrindinis
veikėjas ima apmąstyti gyvenimo prasmę kartu su ligoniais, įsivelia į
painiausias diskusijas, kurios brėžia punktyrus tarp skirtingų filosofinių
srovių, optimistai prieš pesimistus, froidizmas prieš jungizmą, racionalumas
prieš iracionalumą, protas prieš jausmus... Man asmeniškai labai patiko tas
atskiras pasaulis, kuris yra ant užburto (prakeikto?) kalno sanatorijos,
veikėjai, kurie su savo ligomis arčiau dangaus, aštriau jaučia gyvenimo baigtį
ir filosofiškai žvelgia į žemiškąjį gyvenimą, kuris nuo kalno retsykiais atrodo
pernelyg banalus, paviršutiniškas.
Spektaklio turinys smarkiai paveiktas XX amžiaus karų
patirtimis, kurios iš esmės sudrebina žmogaus egzistencinius pamatus. Ne tik
liga, bet ir aplinkinio pasaulio prasmė, blogio ir gėrio sampratos tampa
pagrindiniais svertais, vertinant gyvenimą. Spektaklis absoliučiai egzistencialistinio
filosofinio matmens, turtingas savo prieštaromis, per kurias veriasi aktualūs
Thomo Manno literatūrinis sumanymai, tinkantys analizuoti ir mūsų kasdienybę.
Spektaklyje „Užburtas kalnas“ pagrindinį Hanso
Kastorpo vaidmenį kuria jaunas aktorius Donatas Želvys. Kitus vaidmenis –
aktoriai Matas Dirginčius, Valentinas Masalskis, Viktorija Kuodytė ir daugelis
žinomų kitų aktorių. Manau, Donatui Želviui tai momentalus vaidmuo,
atrakinantis daug perspektyvų ateityje.
Nors spektaklis tapo patirtimi ir labai džiaugiuosi,
kad jį pagaliau pamačiau, tenka pripažinti, kad antrąkart galbūt neičiau. Bent
jau kurį laiką tikrai. Visai ne dėl to, kad spektaklis prastas, tikrai ne, bet
dėl to, kad bijau jog šioji patirtis nesuplokštėtų, nesubanalėtų, neimčiau
kaprizingai ir pretenzingai ieškoti priekabių. Būna spektaklių, kurie sprogsta
kaip bomba, provokuoja, nieko netausoja ir būna tokie kaip Krystiano Lupos,
kuriame sukuriamas atskiro gyvenimo įspūdis pačiame gyvenime. Žiūrint spektaklį
ne kartą pasijutau lyg žiūrėčiau A. Tarkovskio filmą, kuris, beje, taip pat,
labai mėgo tokius filosofinius, sapniškus ir mistinės nuojautos kalbėjimus bei
skyrė daug atidos neskubriai žmogaus būčiai, kurioje veriasi esminiai,
dvasiškai ribiniai žmogaus egzistenciniai potyriai. „Užburtas kalnas“ šiuo
atžvilgiu labai stipru.
Jūsų Maištinga Siela