Sveiki,
Gerai,
pažiūrėti meksikiečių režisieriaus Alfonso Cuaron filmą „Roma“ (ispan. Roma)
(2018) paspartino būtent prieš kelias dienas pelnytas „Oskaro“ įvertinimas kaip
geriausias užsienio šalių filmas. Venecijos festivalyje – auksinis liūtas. Šis
režisierius paskutiniu metu dirbo su angliakalbiais aktoriais ir projektais.
Tereikia prisiminti „Gravitacija“ (2013) ir tą patį „Žmonių vaikai“ (2006) –
visi jie grandioziniai, išskirtiniai darbai. Mano pažintis su šiuo režisieriumi
tikriausiai prasidėjo nuo jo ispaniškojo filmo „Taip pat ir tavo mamą“ (2001),
kuris taip pat kino kritikų buvo įvertintas labai gerai. Su „Roma“ režisierius
tarsi sugrįžta prie ispanakalbių projektų, į „Taip pat ir tavo mamą“ laikus ir
kuria savitą etninį atspalvį turintį kiną.
Sakoma,
kad visi keliai veda į Romą, bet šiame filme tikriausiai tai paties
režisieriaus kelias į jo praeitį. Kūrėjas tikina, kad 90 proc. juostos yra jo
vaikystės rekonstrukcija. Nesunku patikėti, nes 8 dešimtmečio pradžios detalės,
tolygus meksikiečių socialinis pasiskirstymas – indėnų rasės palikuonys
tarnauja europietiškojo gymio meksikiečiams (čia kaip ir telenovelėse), tačiau
pats pasakojimas turinčių ne iš lengvųjų tonų. Įvykių centre – vietinė tarnaitė,
kuri nešioja kūdikį nuo menkai pažįstamo kavalieriaus. Ji pasmerkta būti
vieniša, tačiau šalia esantis turtuolių gyvenimas klostosi ne kaip pasakoje,
bet irgi viskas griūva. Žodžiu, lėto nespalvoto pasakojimo tėkmėje turime du
atskirus laikmečio įrėmintus socialinius pasaulius, kuriame verkia ir Izaura,
verkia ir turtuoliai... Visą laiką galvojau žiūrėdamas, kodėl filmas pavadintas
„Roma“, jeigu jis meksikietiškas? Tikriausiai čia galima įžvelgti ne tik kelius
į atmintį, bet ir į tam tikrą žmogiškumo ir pažeidžiamumo bei laimės didybę
kaip amžinąjį miestą. Iš esmės filme įvyksta keletas sukrėtimų, kurie primena senovės
Romos tragedijas – žemės drebėjimas, miško gaisras, kuriame ima dainuoti
prisigėręs vyras (nuoroda tarsi į beprotį Neroną, kuris padegė miestą). Bet
nesu tikras, ar iki galo šiuos simbolius supratau teisingai...
Tačiau
filmas gana nesudėtingas, jis remiasi telenovelės griaučiais – nėščia tarnaitė
paliekama vienui viena ir jeigu ne režisūrinė galia pasakoti išties nebanaliai,
tikriausiai, filmas būtų žlugęs. Viena jautriausių scenų gimdymo namuose, kai
iš moters „rakama“ placenta, o jos žvilgsnis vis krypsta į negyvą kūdikį – moters
trauma, vienas galingas įspaudas filme, kuris paženklina dvasiniu įtrūkiu
moterį visam gyvenimui, o žiūrovas akimirkai sustingsta ir pamiršta, kad
kvėpuoja. Na, o po to... Gyvenimas vėl tęsiasi. Dėl savo socialinių Lotynų Amerikos
peripetijų filmas man kiek priminė brazilų filmą „Antra mama“ (2015), rodytą
per „Kino pavasaryje“, tik ten viskas kur kas socialiai glausčiau ir kiek
aštriau, na, o tuo tarpu „Roma“ labiau tapybiškas, poetiškas filmas, kiek subtilesnis,
kurio kadrai, kad ir kiemo plaunamos plytelės, papasakoja atskirą istoriją. Kiek
filmas man asmeniškai aktualus? Norėtųsi pasakyti, kad beveik niekuo, tačiau
tikriausiai visus su šiuo filmu vienys bendražmogiškas empatijos jausmas su
pagrindine personaže. Jeigu kinas kelia empatiją, manau, tai jau yra šis tas.
Mano įvertinimas: 9/10
Kritikų
vidurkis: 96/100
IMDb:7.9
Jūsų
Maištinga Siela