Gendrutis Morkūnas. „Iš nuomšiko gyvenimo“ – Vilnius:
Nieko rimto, 2017 – 156 p.
Sveiki,
Jau
nebe pirmoji Gendručio Morkūno knyga,
skirta paaugliams, kuri papuola į mano rankas. Jo apysaka Iš nuomšiko gyvenimo jau
sulaukė ne vieno perleidimo ir yra itin rekomenduotina mokyklinėje programoje. Deja,
tai paskutinė knyga vaikams, išėjusi jau po autoriaus mirties. Per savo trumpą
literatūrinį gyvenimą G. Morkūnas paliko penkias įsimintinas knygas vaikams,
vieną esu čia jau pristatęs – Grįžimo
istorija.
Iš nuomšiko gyvenimo skirta mąsliems ir imliems jauniesiems skaitytojams, kurie jaučia ne vien
tik savo vidines emocijas ir geba jas reflektuoti, bet jau pamažu pradeda
apčiuopti visuotines paauglių, vaikų ir suaugusiųjų problemas. Istorija pasakoja
apie berniuką iš vaikų namų, kuris kaip ir kiti, yra nuomojami įvairiems
darbams. Kitaip sakant, pigi darbo jėga, kad galėtų išsilaikyti šie namai. Istorija
pasakojama pirmuoju asmeniu iš nuomšiko pozicijos, perteikiant vaiko
pasaulėžiūrą, dažnai pilną nesuprantamų dalykų, susipriešinimo, kurie padeda
autoriui kurti ironiją.
Paskutiniu
metu pastebėjau, kad kurį laiką lietuvių paauglių literatūroje buvo pradėjusi
dominuoti socialinio moralinio (netiesioginio pamokslavimo) istorijos. Vaikų
literatūros tyrinėtojas Kęstutis Urba tai įvardija kaip priskyrimą „prie
problemų prozos, arba vadinamo „naujojo“, žiauriojo realizmo.“ Daugmaž tokia šiuolaikinė
lietuvių literatūra kaip ugdomoji galia telkiasi užklasinių skaitinių
mokykliniuose sąrašuose. Panašaus tipažo knyga ir Vytautės Žilinskaitės Kintas, Kazio Sajos Kurio nieks nemylėjo bei visos G. Morkūno apysakos. Tokių knygų
centre – paauglys, patekęs į nemeilės sūkurį, kuriame pamažu užsigrūdina prieštaringame
pasaulyje, toks žmogus gelbėdamas savo orumą, elgiasi dažnai gana nepamatuotai
prieštaringai – bėga iš namų, mušasi, keikiasi, gyvena gatvės gyvenimą,
slepiasi apleisti ir nemyli tėvų, bando atkreipti dėmesį ir t. t.
Gendručio
Morkūno žiaurusis socialinis realizmas man iš esmės asocijuojasi su Vandos
Juknaitės dokumentine proza Išsiduosi.
Balsu, kurioje ji aprašo darbą su beglobiais vaikais pirmajame dešimtmetyje
po Nepriklausomybės atkūrimo. Galbūt realių dalykų apie vaikų namus, vaikus
atstumtuosius ir išnaudojimą tame dešimtmetyje ir būtų galima rasti paties G.
Morkūno prozoje. Šiandien, mano supratimu, vaikų teisės pasiekė lubas, dabar
jau vaikus galima „nusipirkti“ t.y. įsivaikinti kaip tai bandė padaryti pora iš
Naujosios Zelandijos paskambinę per Skype. Subarus vaiką galima turėti didelių
nemalonumų, o mokytojai mokykloje kai kur net nebegali sudrausminti vaiko. Situacija
per paskutiniuosius dešimt metų labai pasikeitė, todėl manau, kad ateityje
turėtų rašytojai atsisakyti šios jau kiek istorinės tematikos ir pereiti prie paauglio,
kuris iš esmės gali viską ir mėgaujasi savo manipuliacijos teisėmis galimybe.
Gendrutis Morkūnas
Kalbant
apie Iš nuomšiko gyvenimo, visgi
tokios knygos vis dar dažną jaunąjį skaitytoją, kaip, beje, ir Jono Biliūno Brisiaus galas bei Kliudžiau dar gali nustebinti, netgi pravirkdyti, nes vaikai jau
mato pakitusią tikrovę, tačiau nemeilės ir žiaurumo visuomenėje apraiškų formos
gal ir skirsis, tačiau jų paliekamos traumos gali tapti nebloga mokomąja
medžiaga bandant sudaryti vertybių amplitudę. Manau, autorius sistemingai ir
sąmoningai kūrė atsižvelgdamas į savo laikmečio tendencijas, norėdamas sužadinti
ir perteikti vaiko pasaulį kuo realistiškiau. Autorius nepraranda žaismingumo,
kuris veriasi per nuomšiko pasaulėžiūrą, nupasakojant Vaikų namų taisykles,
šaržuoja prižiūrėtojų ir administracijos atstovų charakterius, suteikdamas
jiems komiškų elementų. Būtent juokas ir nuomšiko požiūris tampa vieninteliu galimybe
kovoti su neteisingumu.
Istorijoje
nuolat retrospektyviai iškyla nuomšiko vaikų namuose sukaupta patirtis, tačiau
pagrindinėje siužetinėje linijoje – vienos vasaros nutikimas, kai pagrindinis
veikėjas išnuomojimas suvaidinti sūnų. Jis pabėga su šeimininkės sūnumi Jauniumi
ir ilgai bastosi po gatves, suvokdamas visiškai naujas laisvėje tykančius
pavojus, pavyzdžiui, automobilyje besivažinėjančius pedofilus. Nors knygos
pabaiga labai šviesi, tačiau jaunajam skaitytojui tikriausiai tai atpildas po
žiauriojo realizmo, tačiau mes, suaugusieji skaitytojai, tikriausiai įžvelgiame
kiek dirbtiną pozityvumą – kažin, ar nuomšikas būtų sulaukęs tokios atomazgos.
Viena
svarbiausių nuomšikų ir tų, kurie turi savo šeimas, skirtybių yra užsigrūdinimo
ir nemeilės stoka. Nuomšikui atrodo, kad mamytės sūneliai per gležni, o jis
forsuojamas nemeilės yra užsiauginęs storą ordą – tai pateikiama kaip stiprybė,
po kuria slepiasi suluošintas ir į kampą įspęstas vaikas „Namų direktorius sako, kad skęsta ne tie, kurie nemoka, bet mokantys
plaukti. Ir kad jie papildomų vargų nenori. Be to, tvirtumui ir nuožmumui mokėjimas
plaukti nieko gero neduoda. Kaip ir prausimasis ar maudymasis. Kuo žmogus
purvinesnis, tuo tvirtesnis ir nuožmesnis (p. 79)“.
Paauglių
literatūra puiki priemonė „priartinti“ netiesiogiai jaunąjį žmogų prie esminių
žmonijos problemų. Kai visi stengiasi vien tik vaikus ir paauglius apsaugoti,
slėpti, riboti ir visaip kitaip po užpakaliuku pakišinėti žąsies pūkų pagalvėles,
G. Morkūno literatūra sako, kad gyvenime absoliutaus saugumo nėra. Yra tik
kelias pažinti meilę ir yra vaiko bei paauglio teisė susipažinti ir žinoti, ką
daro ir kaip keičia žmogų nemeilės pasaulis. Iš nuomšiko gyvenimo kaip tik apie tai.
Jūsų
Maištinga Siela